2024. 12. 26. csütörtök
István
: 415 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vadászgépek egy mérnök szemszögéből

JETfly  |  2014. 12. 16., 10:16

Gripen vagy az F-16? Mirage-2000, esetleg a MiG-29-es a legjobb vadászgép? Erre a kérdésre nem lehet választ adni, hiszen mindegyik vadászgép más-más területen kiemelkedő − derült ki dr. Kavas László mérnök alezredes előadásából, melyet a Mindenki Hadtudománya Szabadegyetem sorozat keretében tartott Budapesten, a Stefánia Palota − Honvéd Kulturális Központban december 11-én.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense elmondta: a repülőgép harcászati értékét meghatározó jellemzők a felderítőképesség, a légiharc-tulajdonságok és a földi célok elleni tevékenység. Egy repülőgép harcászati értékének, más szóval ütőerejének kiszámításához a pusztítóerő nagyságát, az erőkivetítés lehetséges térbeli és időbeli határait, illetve a pusztítóeszköz alkalmazási gyakoriságát kell összevetni. 

Vadászgépek egy mérnök szemszögéből

Az alezredes előadásában öt híres vadászgépet, az F-16C-t, az F-18C-t, a JAS-39C-t a Mirage-2000-5-öt, valamint a MiG-29SE-t hasonlította össze szakmai szempontok alapján. Szóba került többek között a repülőgép egy repült órára eső üzemeltetési költsége, melyben a Gripen teljesített a legjobban 11 600 dolláros költségével, a hatósugár, melyben viszont a két amerikai géptípus volt verhetetlen, és az üzemanyag-fogyasztás, melyben szintén a JAS-39C teljesített a legjobban. 

Kavas László kiemelte: a vadászgépek repülési tulajdonságai, fegyverzete és az egyéb képességek közötti különbségek az üzemeltető országok igényei szerint alakultak ki. Az Egyesült Államok célja mindig is az volt, hogy a háborúkat az ország területétől távol vívja meg, ezért a vadászgépek tervezői azt a feladatot kapták, hogy nagy hatótávolságú repülőeszközöket alkossanak, melyek, természetesen légi utántöltésekkel, képesek akár Kabul fölé is eljutni. 

Vadászgépek egy mérnök szemszögéből

Az egykori Szovjetunióban ezzel szemben a nagy hatótávolság nem volt prioritás a tervezésnél. A szovjet gépeknek nem kellett tengerentúli célpontokat elérniük, a kontinensen belül pedig számos repülőtér állt rendelkezésükre. A svédek a Gripent elsősorban országvédelmi feladatokra tervezték, ehhez igazodnak a gép tulajdonságai is, míg a francia Mirage elsősorban légifölény-vadászgépnek készült. 

Fotó: Rácz Tünde

Galéria: Vadászgépek egy mérnök szemszögéből

aaaa dddddd
Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.