2025. 03. 14. péntek
Matild
: 400 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sikeres veszélyhelyzet-kezelési gyakorlat Ferihegyen

JETfly  |  2004. 10. 18., 09:38

Teljes kényszerhelyzeti gyakorlatot tartott hétfő hajnalban Ferihegyen a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság és a Budapest Airport Rt. A szimulált földi repülőgép-baleset elhárításában több speciális szolgálatot teljesítő szervezet munkatársa működött együtt.

A nyilvánosság bevonásával először rendeztek ún. teljes kényszerhelyzeti gyakorlatot a Budapest Airport Rt. által üzemeltetett Nemzetközi Repülőtéren. A hétfő hajnalban megrendezett gyakorlat keretében a repülőtéren együttmüködő szervezetek egy földi repülőgép-balesetet szimuláltak. A feltételezett helyzet szerint rossz látási viszonyok között a kifutópályáról átvizsgálásra guruló Boeing 737-es teherszállító repülőgép - 5 fős személyzettel a fedélzetén – egy mikrobusszal ütközött, mely során a repülőgép az orrára billent, a repülőgépből pedig veszélyes anyag kezdett szivárogni. A gépjármü az ütközéstől kigyulladt.Tökéletes összhangA kényszerhelyzet gyakorlásának célja, hogy a hasonló, éles helyzetek megoldásában résztvevő speciális egységek gyakorolhassák a repülőtér Kényszerhelyzeti Terve által meghatározott feladatokat, összehangolják a közremüködő szervezetek tevékenységét, illetve kiértékeljék a végrehajtás során szerzett tapasztalatokat. Az esemény felszámolásában együttmüködő szervezetek közel egy óra alatt, gyorsan és hatékonyan oldották meg a katasztrófavédelmi feladatokat. „A gyakorlat célja az volt, hogy egy légijármü baleset felszámolását gyakoroljuk, és a gyakorlatban feladattal rendelkező szervek tevékenységét összehangoljuk. A látottak meggyőztek arról, hogy a lánglovagok gyorsan és hatékonyan beavatkoznak egy éles helyzetben is” – nyilatkozta a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóság vezetője. Horváth Árpád tüzoltó ezredes hozzátette: „Jó alkalom a mostani gyakorlat arra is, hogy a végrehajtás során szerzett tapasztalatainkat kiértékeljük, és munkánk során felhasználjuk.”

A Repülőtéri Polgári Védelmi Parancsnokság (RPVP) nyolc fővel vonult a helyszínre. „Az életmentéstől a veszélyes anyag kezelésén keresztül a repülőgép mozgatásig összetett feladatokat kellett a polgári védelem egységeinek megoldaniuk.” – mondta a RPVP vezetője Kovács István, majd hozzáfüzte: „A viszonylag kis létszámú egység összehangoltan dolgozott, és a polgári védelem gépjármüveinek gyors kezelésével, közel 60 perc alatt kármentesítette a helyszínt. Ez bizonyítja, hogy a polgári védelem a repülőterekre jellemző bonyolult válsághelyzetek megoldásában is hatékonyan és eredményesen tud müködni.”

A gyakorlat nemcsak a részt vevő operatív egységek közötti együttmüködés próbája volt, hanem a repülőtéren müködő szervezetek, hatóságok közötti kommunikáció modellezése is. „Ilyen és ehhez hasonló krízishelyzetek hatásait legeredményesebben csak az egységes és fegyelmezett kommunikáció alkalmazásával lehet csökkenteni – ez pedig elképzelhetetlen a válságot kezelő összes szervezet kommunikációs együttmüködése nélkül.” Mondta Fórika Ibolya, a Budapest Airport Rt. kommunikációs igazgatója.  A repülőtéri kényszerhelyzeti gyakorlatban részt vett a DHL Magyarország Kft. reptéri egységének vészhelyzeti csoportja is. A forgatókönyv szerint a mentésben a DHL Express egyik Airbus A-300-B4 teherszállító repülőgépe szállította tovább a sürgős, életmentő orvosi müszereket és gyógyszereket tartalmazó szállítmányt. „A gyakorlattal a DHL a saját vészhelyzeti egységét is trenírozta, bemutatva azt, hogy egy éles helyzetben is képes lenne a gyors segítségnyújtásra annak érdekében, hogy az életmentő felszerelések minél hamarabb megérkezhessenek a kijelölt célállomásra”- nyilatkozta Joseph Böröcz a DHL Magyarország kereskedelmi és marketing igazgatója.A gyakorlat kötelező és hasznos A teljes kényszerhelyzeti gyakorlatot a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (International Civil Aviation Organization, ICAO) 2001. szeptember 11-ét követően megfogalmazott új biztonsági ajánlása iránymutatásával rendezte meg a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatósága. Az ICAO dokumentuma részletesen kitér a gyakorlatozás jelentőségére, ennek különböző módszereire, s bár csak ajánlásokat fogalmaz meg, a legtöbb nemzetközi repülőtér – így Ferihegy is – kötelező érvényüként kezeli azt.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
2025-02-19 12:06:58
A Saab AB 2025. február 18-án új irodát nyitott Budapesten. A Magyar Honvédség, a svéd vállalat és a hazai védelmi ipar szereplői a jövőben kiemelt figyelmet fordítanak az avionikai fejlesztésekre, amelynek érdekében 2025-ben egy közös Légiképesség-fejlesztési Központot is létrehoznak.
2025-02-19 11:42:48
A szolnoki helikopterdandár forgószárnyasai február második felében a Bakonyban, a Kőrös-hegyi gyakorló- és lőtéren tartanak képességfenntartó lövészetet, ennek keretében először hajtanak végre éleslövészetet a Magyar Honvédség újonnan rendszerbe állított H225M típusú helikopterével – jelentette be a honvédelmi miniszter.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.
2025. 02. 27., 16:09
Az ezredforduló környékén egy gyorsposta-szállítással foglalkozó, svájci központú légiforgalmi cég magyar leányvállalata, a Farnair Hungary a legismertebbek között volt.

  Legfrissebbek most

A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.