2014. június 10-én, kedden kigyulladt az egyik T-50-es (PAK FA) Zsukovszkij repülőterén. A balesetről egyelőre kevés az elérhető információ, annyi azonban már tudható, hogy az ötödik generációs harci repülőgép egyik hajtóműve gyulladt ki leszállás közben.
A tesztrepülést végrehajtó Szergej Bogdan sértetlenül szállt ki a gépből, egyelőre nem tudható, hogy mi okozta a balesetet, illetve mekkora kár keletkezett a repülőgépben. A hajtómütüzet gyorsan eloltották, a T-50-esen kívül a földön egyéb kár, illetve személyi sérülés nem történt. A meghibásodás okát egy átfogó vizsgálat keretein belül tárják majd fel.
Az ötödik prototípus, új ruhájában (Fotó: russianplanes.net)
Nem ez volt az első baleset a PAK FA hajtómüvével: mint ahogy arról korábban lapunkon is beszámoltunk, a 2011-es MAKSZ utolsó napján hiába várta a közönség a T-50-es bemutatóját, a repülőgép a hajtómü meghibásodása miatt nem emelkedhetett a levegőbe. A gépet szintén Szergej Bogdan irányította, aki a felszállás megszakítása mellett döntött, a hajtómüben fellépő pompázs jelenség miatt.
A közelmúltban mutattunk Olvasóinknak friss felvételeket, a májusban megkezdett fegyvertesztekről, melyeket a 053-as és 054-es oldalszámú prototípusok végeznek Zsukovszkijban.
UPDATE: Fotók a kigyulladt T-50-esről, melyen jól látszik, hogy nagyobb kár keletkezett a repülőgépben, és vélhetően - az első hírekkel ellentétben - nem a hajtómü fogott tüzet. Információk szerint a kigyulladt 055-ös oldalszámú PAK FA-t felújítják, és a mostani baleset nem befolyásolja a tesztprogram ütemezését.
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.