2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Budapest Airport: folytatódik a futópálya felújítása

Budapest Airport: folytatódik a futópálya felújítása
JETfly  |  2018. 03. 02., 15:08

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es futópályája felületének második szakaszát cseréli ki a Budapest Airport idén március 12. és június 30. között. A felújítás nem csak a pálya beton burkolatát érinti, hanem a régi fénytechnikai rendszerek nagy részét: a kábeleket, az elektromos aknákat és lámpákat is cserélni kell.

Emellett a 31L leszálló irány is megkapja a legmodernebb műszeres leszállító berendezést, az ILS-t. A több mint másfél milliárd forintos felújítás alatt a repülőtér a másik futópályával üzemel.

Március 12. és június 30. között egy futópályával üzemel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, eközben a Budapest Airport folytatja az 1-es futópálya tavaly megkezdett rekonstrukcióját. Tavaly az ún. földetérési zóna 900 méteres szakaszán cserélték ki beton burkolatot. Most a következő 1400 méretes szakasz, a pálya középső része kerül sorra; a futópályának e szakaszán a beton szerkezetének mélyreható vizsgálata alapján a hibákat már nem érdemes egyszerű felszíni javítással orvosolni.

A tavaly felújított szakaszon sikerült megszüntetni a hibákat. Most hasonló okokból kell cserélni a következő 1400 méteres pályaszakasz betonfelületét, amely már több mint három évtizede kapja a terhelést a le- és felszálló gépek súlya alatt. Ezúttal összesen 33 ezer négyzetméternyi betonfelület újul meg, ami négy és fél futballpályának felel meg.

A beton burkolat cseréje mellett több más fontos fejlesztés is elkészül a futópályán, egyebek mellett a fénytechnikai rendszerek korszerűsítése. A szakemberek 160 lámpatestet és közel 90 fénytechnikai aknát cserélnek ki és építenek át a legújabb európai szabványok szerint, valamint a futópálya lámpasorát ellátó elsődleges áramkör kábeleit is kicserélik, ami nem kevesebb, mint 300 kilométernyi vezetéket jelent.

A munkálatok végén a futópálya délkeleti, ritkábban használt megközelítési iránya (31L) is megkapja a legmodernebb műszeres leszállító berendezést, vagyis ILS-t (ami az angol Instrument Landing System rövidítése.) A korábbi rendszerhez hasonlóan az új rádiónavigációs berendezés is rossz látási viszonyok között segíti a pilótákat a futópálya megközelítésében és a biztonságos landolásban, de a régebbinél jóval precízebb működésre is képes.

A munkálatok a biztonságos repülőtéri üzem fenntartásához szükségesek, hiszen a futópálya első számú rendeltetése, hogy minden körülmények között biztonságosan tudja indítani és fogadni a repülőgépeket. Stephan Schattney, a Budapest Airport Műszaki Központ igazgatója szerint a pálya felületének a minősége, valamint az ehhez szorosan kapcsolódó bonyolult infrastruktúra, amit a mai modern repülés megkövetel, folyamatos karbantartást és megújítást igényel. Ugyanakkor a Budapest Airport nagyon nagy gondot fordított a projekt előkészítésére, hogy a rendelkezésre álló 3 és fél hónap elegendő legyen. Stephan Schattney kiemelte: „350 ember, valamint 250 jármű és munkagép dolgozik majd a felújításon, hogy júliusra, vagyis a nyaralási és utazási főszezonra ismét két futópályával üzemelhessen a repülőtér.”

A beruházás összköltsége eléri az 5,2 millió eurót, vagyis valamivel több, mint 1,6 milliárd forintot, amit a Budapest Airport saját forrásból finanszíroz. Mindez része a Budapest Airport 50 milliárd forintos (mintegy 160 millió Eurós) BUD 2020 elnevezésű, ötéves repülőtér fejlesztési tervének, amit a repülőtér üzemeltetője teljes egészében saját forrásból valósít meg 2020 végéig. Ennek részeként épül és lesz kész az év közepén a 2B Terminálon az új, tízezer négyzetméteres utasmóló, megépült és üzemel a DHL Express és a TNT új logisztikai bázisa, elkészült a repülőtéri szálloda és idén elkezdődik a Cargo City nevű új logisztikai központ építése is.

Forrás: BUD

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-11-18 16:45:23
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
2024-11-16 13:42:57
„A légierő szervezeti kultúrája olyan értékeket és hagyományokat őriz, amelyek egyedülállóak – hangsúlyozta dr. Kutnyánszky Zsolt, a Honvédelmi Minisztérium védelmi stratégiáért és humánpolitikáért felelős államtitkára a 101. honi Puma Vadászrepülő Osztály megalapításának 80. évfordulója alkalmából szervezett bemutató rendezvényen, november 15-én, pénteken, Budapesten, a Bálna Honvédelmi Központban.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.
2024. 12. 11., 23:31
A MEDEVAC (Medical Evacuation) egy egészségügyi kiürítési/evakuálási eljárás, amely során a sérült vagy beteg személyeket sürgősségi orvosi ellátásra szállítanak - gyakran helikopterrel.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.