2025. 01. 20. hétfő
Fábián, Sebestyén
: 413 Ft   : 401 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Budapest Airport: Minden idők legnehezebb pénzügyi éve volt a tavalyi, de megkezdődött a fellendülés

Budapest Airport: Minden idők legnehezebb pénzügyi éve volt a tavalyi, de megkezdődött a fellendülés
Budapest Airport  |  2021. 05. 31., 11:41

A Budapest Airport Zrt. minden idők legjobb utasforgalmát eredményező éve után minden idők legnehezebb évét zárta 2020-ban. A vállalat a pénzügyi évet 110 millió euró veszteséggel fejezte be. A soha nem látott nehézségek ellenére ugyanakkor a vállalat működése és finanszírozása mindvégig stabil maradt, likviditása pedig folyamatosan biztosított. A repülőtér tőkeerős és hosszú távon elkötelezett tulajdonosai a 2019-ben realizált eredményt a Budapest Airport Zrt. válságkezelésére fordították, amelynek köszönhetően a vállalat nagyrészt saját, illetve kisebb részben piaci alapú forrásokból finanszírozta a működését, miközben a drasztikusan lecsökkent árbevétel ellenére összesen 81 millió euró értékben valósított meg fejlesztéseket 2020-ban.

A légiközlekedési iparágat története legnagyobb kihívása elé állította a 2020-as év. A koronavírus-járvány olyan nem várt nehézségeket hozott a rekordokat döntögető 2019-es év után, amik minden, a szektorban működő vállalat pénzügyi beszámolóján súlyosan meglátszanak. A Budapest Airport Zrt.-nél is 2019 több szempontból rekord év volt; a kitartó járatfejlesztési munkának köszönhetően a Budapestről elérhető desztinációk száma 2019 év végére elérte a 153-at, ami a budapesti repülőtér történetében az eddigi legmagasabb úti cél szám volt. A folyamatosan fejlődő útvonalhálózat rekord utasszámot eredményezett; a Liszt Ferenc Repülőteret 2019-ben 16,2 millióan használták.

2020 első két hónapjában még folytatódott a felfelé ívelő statisztika. Januárban és februárban a havi utasszám még a 2019-es szintet is meghaladta, 16, illetve 15 százalékkal. Márciusban azonban az utasforgalom a koronavírus elterjedésének hatására több mint a felével csökkent, áprilisban pedig drasztikus, 99,3%-os visszaesést mutatott. Az év utolsó hónapjaiban a visszaesés mértéke 95% körül stabilizálódott, éves szinten pedig az utasforgalom a 2019-es szint 24%-át érte el. Az utasszámcsökkenés és a kapcsolódó szolgáltatások leállása nyomán a vállalat nettó árbevétele 118 millió euró volt, 65%-al kevesebb, mint 2019-ben.

A Budapest Airport az utasszámcsökkenéshez köthető bevételkiesést a rekord cargo forgalommal és olyan jelentős, utasszámsemleges bérlőktől származó ingatlanhasznosítási bevételekkel tudta valamelyest pótolni, mint például a repülőgép-karbantartó vállalatok és az integrátorok. Ez a repülőtér elmúlt években követett diverzifikációs stratégiájának erejét és jelentőségét mutatta.

Minden kihívás ellenére a Budapest Airport pénzügyi helyzete a tavalyi év során és azóta is folyamatosan stabil és biztosított. Sőt, az üzemeltető az elmúlt két évben 167 millió euró értékben hajtott végre repülőtér-fejlesztést, aminek hozzávetőleg 50 százalékát a járvány súlyos negatív hatásai ellenére 2020-ban valósította meg. Ezt részben a tulajdonosok támogatásával (akik egyebek mellett a 2019-ben kivett osztalékot forgatták vissza a 2020-as üzemelésbe), illetve kisebb részben saját és piaci finanszírozási forrásból biztosította.

Az elmúlt évek sikeres gazdálkodásának köszönhetően a repülőtér helyzetét a koronavírus-járvány okozta nemzetközi válsághelyzet sem tudta megingatni. A társaság a koronavírus időszakában tapasztalható jelentős forgalomkiesés és az elveszett bevételek okozta jelentős anyagi veszteség ellenére is fenn tudta tartani a repülőtér folyamatos és biztonságos működését, és a most kezdődő fellendülés során, 2021-ben és azon túl is a visszaépülő utasforgalomhoz szükséges anyagi, személyi és infrastrukturális feltételeket biztosítani tudja.

Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója kifejtette: „Egy olyan év után, amikor világszerte számos légitársaság és repülőtér kapott jelentős állami támogatást a túléléshez, a Budapest Airportnak sikerült kizárólag saját forrásokkal átvészelnie a 2020-as esztendőt, és pénzügyileg jelenleg is rendkívül stabil. A járvány visszaszorulásával optimistán tekintünk a jövőbe; a fellendülés megindult, és megkezdtük az ehhez szükséges munkaerő toborzását. A repülőtér felkészült az idén nyáron várható mérsékelt forgalomra, és arra számítunk, hogy 2022 ismét mozgalmas, jelentős utasforgalmat hozó év lesz.”

Forrás: https://www.bud.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 02., 10:24
A NATO Görögországban megrendezett, a légi hadműveletek összehangolását célzó Ramstein Flag gyakorlatának különböző részterületeit az ARANYSAS decemberi számában - mintegy „felülnézetben” - bemutattuk. A végrehajtott repülésekbe és a gyakorlat „alulnézetébe” Tősér Péter alezredes, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár megbízott parancsnok-helyettese avatja be az olvasókat.
2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
2024-12-19 11:16:58
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Az ázsiai e-kereskedelem növekedése az egyik motorja a légi teherszállításban tapasztalható keresletnövekedésnek. Ennek kielégítése érdekében az Emirates SkyCargo két új teherszállító gépet állít forgalomba és 15 százalékkal növeli szállítókapacitását.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.