2024. 12. 21. szombat
Tamás
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Erős negyedév a Budapest Airport utasforgalmában és cargo üzletágában

Erős negyedév a Budapest Airport utasforgalmában és cargo üzletágában
Budapest Airport  |  2024. 04. 22., 15:43
Erős negyedév a Budapest Airport utasforgalmában és cargo üzletágában

Márciusban 1 296 509 utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, 21,7%-kal több, mint a tavalyi év azonos időszakában, és 10,5%-kal több, mint 2019 márciusában. Ezzel a Budapest Airport több, mint 3,4 millió utas kezelésével zárta az első negyedévet, 10,2%-kal túlszárnyalva a járvány előtti rekordévet. Az utasforgalom látványos felívelése kis mértékben túlszárnyalja a vállalat prognózisát, amely szerint 2024 végére a teljes éves utasforgalom jelentősen meg fogja haladni a korábbi rekordnak számító 16,2 millió főt.

A Budapest Airport által kezelt légiáru mennyisége márciusban 23 720 tonna volt, 40,7%-kal több, mint 2023 márciusában, meghaladva az eddig cargo szempontból legerősebb hónapnak számító novembert, amikor 22 206 tonna áru fordult meg a légikikötőben. 2024 első negyedévében összesen 61 940 tonna árut kezeltek a budapesti repülőtéren, 39,6 %-kal többet, mint a tavalyi év azonos időszakában. A repülőtéren 2024 végéig az előrejelzések szerint akár 240 000 tonna áru kezelése is megvalósulhat, ami újabb rekordot jelentene.

Szintet lép a digitalizációban a BUD cargo és a repülőtéri logisztika

Csúcstechnológiás digitális megoldás bevezetésével biztosít újabb versenyelőnyt partnereinek a Budapest Airport: az új, felhő alapú Cargo Közösségi Rendszer használatával a légi árufuvarozási értéklánc valamennyi szereplője hatékonyabbá teheti üzleti folyamatait. A rendszer egyetlen platformot biztosít a cargo ökoszisztéma minden tagja számára a kommunikáció, illetve az áruszállítással kapcsolatos dokumentáció és feladatok lebonyolításához. Az érdekelt felek továbbra is használhatják saját rendszereiket, a kiegészítő közösségi IT megoldás ezekhez kapcsolódik. A Repülőtéri Cargo Közösségi Rendszernek köszönhetően megszűnhet a papír alapú adatrögzítés, helyette naprakész forgalmi adatokkal és kimutatásokkal, illetve folyamatmenedzsmenttel optimalizálhatják működésüket a felhasználók. A szolgáltatás nemcsak az üzleti szereplők tevékenységét, hanem a hatósági funkciókat is támogatja. Ennek köszönhetően átláthatóbbá válik a teljes ellátási lánc, a folyamatok pedig hatékonyabbak és fenntarthatóbbak lesznek.

A BUD Cargo látványos sikerének egyik katalizátora, hogy a fejlesztések a cargo üzletág érintettjeivel szoros együttműködésben történnek. A légikikötő üzemeltetője a Repülőtéri Cargo Közösségi Rendszer bevezetéséről is részletes egyeztetést folytatott az érdekeltekkel, majd ez alapján, meghívásos tender keretében választotta ki a Kale Logistics európai leányvállalatát, a világszerte 46 repülőtéren hasonló rendszereket üzemeltető Kale Info Solutions Europe B.V.-t. A BUD és a Kale áprilistól kezdi meg a rendszer bevezetését.

Dízel helyett zöldárammal biztosítják a repülőgépek energiaellátását tizennégy állóhelyen

Nem kevesebb, mint tizennégy repülőgép-állóhelyen a korábbi dízel generátornál modernebb és környezetkímélőbb, elektromos árammal működtetett áramátalakítóval biztosítják a repülőgépek földi energiaellátását a kiszolgáló cégek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Az ehhez szükséges infrastruktúrát a Budapest Airport biztosítja, a repülőgépek földi áramellátását is bekapcsolva a zöld energiaellátásba, ezzel hozzájárulva a nettó zéró kibocsátás eléréséhez.

A Budapest Airport 2022-ben pályázott Net Zero Airport névre keresztelt projektjével az Európai Unió CEF 2 Transport – Alternative Fuels Infrastructure Facility elnevezésű támogatási programjára, amelynek keretében – többek között –nyolc 90 kW teljesítményű, elektromos árammal működtetett Ground Power Unit-ot (GPU-t) telepített. A 2023-as Cargo előtér bővítési projekt – a Budapest Airport saját beruházásának - keretében pedig további hat 90kW teljesítményű GPU-t telepített. Ezek az egységek a nem utashídon álló repülőgépek számára is biztosítják az áramellátást a számítógépek, a légkondicionáló berendezés vagy épp a világítás működtetéséhez, miután azok az állóhelyre beállva leállítják a hajtóműveket. Az újítás nemcsak a fenntarthatósághoz, hanem az utazás gördülékenységéhez is hozzájárul; míg a régi, dízelüzemű egységeket ki kellett vontatni a repülőgépekhez, majd a töltés befejeztével visszavontatni azokat. A közvetlenül az állóhelyeknél kiépített új eszközök biztosítják, hogy az áramellátás a repülőgépek épülettávoli állóhelyekre történő beállását követően azonnal rendelkezésre áll.

A Budapest Airport tervezi, hogy valamennyi dízel meghajtású GPU-t elektromos kivitelűvel vált ki. A támogatott projekt része emellett a 83 elektromos töltőállomás és 102 töltőpont telepítéséről szóló támogatási szerződés is, amelyhez az Európai Unió közel 650 millió forint támogatást biztosít, míg a fejlesztés másik felét a Budapest Airport önerőből valósítja meg. 

Már foglalhatók a jegyek az easyJet Budapest-Lyon járatára

A Franciaország és Budapest közötti turizmusra mutatkozó növekvő igényekre válaszul az easyJet újraindítja Budapest-Lyon járatát, amely augusztus 24-től heti két alkalommal, egész évben közlekedik. Lyon történelmi óvárosa az UNESCO világörökség része, de a város széles gasztronómiai kínálatáról is híres, a Rhône és a Saône folyók partján tett séta, a középkori katedrálisok és a reneszánsz épületek látványa pedig minden évszakban jó választás a francia kultúra kedvelőinek.

5-ös skálán 4+ -os a BUD: a régióban elsőként szerezte meg a globális karbon menedzsment tanúsítványt a budapesti repülőtér

Újabb szintet lépett a környezettudatos működésben a Budapest Airport: a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) Repülőtéri Karbon Akkreditáció rendszerében elérte a 4+ „Átmenet” szintet. Ezt jelenleg az értékelésben résztvevő több mint 550 repülőtér kevesebb, mint tíz százaléka, egészen pontosan csupán 52 légikikötő[1] teljesíti, a közép-európai régióban pedig a Budapest Airport elsőként szerezte meg a tanúsítványt.

A Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) által életre hívott Repülőtéri Karbon Akkreditáció az egyetlen globális, intézményileg jóváhagyott program, amely a világ repülőtereinek szén-dioxid-kibocsátását szigorú tanúsítási rendszer segítségével értékeli, egytől ötig terjedő skálán. Ezen a tanúsítási skálán ugrott feljebb a Budapest Airport azáltal, hogy elérte a 4+ „Átmenet” („Transition”) minősítést. Ez a szintlépés alátámasztja, hogy a légikikötő a működéséből fakadó közvetlen karbonkibocsátást teljes mértékben ellensúlyozza, és partnerei bevonásával is törekszik az emissziók csökkentésére. Emellett a Budapest Airport kijelölt egy hosszú távú, abszolút emissziócsökkentési célt, kidolgozta az érintett felek partnerségi tervét, valamint a Párizsi Egyezményben meghatározott célkitűzésekkel összhangban létrehozta a Karbon Menedzsment Tervet, benne a csökkentési pályával, amelynek mentén az említett célokat megvalósítja.

A Repülőtéri Karbon Akkreditáció 4+ „Átmenet” szintjének eléréséhez a Budapest Airport a saját kibocsátásának csökkentése mellett az elmúlt években újabb elemekkel bővítette a közvetett, a repülőtéren működő vállalatok tevékenységéből származó karbonkibocsátás mérését. Az adatgyűjtés során a repülőtér-üzemeltető figyelembe vette többek között a légijárművek jégtelenítése és az utak, gurulóutak és forgalmi előterek síkosságmentesítése során használt anyagokra vonatkozó információkat, begyűjtötte az építkezések és fejlesztések során az alvállalkozók által használt üzemanyagok mennyiségére, a keletkező hulladék és szennyvíz útjára és kezelésére vonatkozó adatokat. A mérések emellett a légitársaságok részére kiszolgált teljes üzemanyag-mennyiségre és a repülőtéri dolgozók munkába járási szokásainak feltérképezésére is kiterjednek. Az így kapott átfogó elemzés hozzásegíti a Budapest Airportot ahhoz, hogy partnereivel közösen tovább mérsékelje a repülőtér környezeti hatását, és 2035-re elérje az ACI által kitűzött nettó zéró kibocsátási célt.

A 4+ „Átmenet” szinthez szükséges kritériumokat a programban részt vevő repülőterek mindössze 10%-a, jelenleg összesen 52 légikikötő teljesíti1, a közép-európai régióban pedig a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér az első, amely magáénak tudhatja ezt a minősítést.

A Budapest Airport évek óta következetes stratégia mentén, partnereivel szorosan együttműködve csökkenti a repülőtér környezeti terhelését. Folyamatosan bővíti elektromos járműflottáját és fejleszti e-töltő infrastruktúráját, ezzel partnervállalatait is ösztönzi az e-mobilitás fejlesztésére. Ennek eredményeképpen az elektromos járművek töltéséhez 96 töltőpont áll rendelkezésre, a repülőtéren pedig már több mint 130 darab elektromos földi kiszolgáló eszköz látja el a feladatokat nap mint nap. Az elektromos autótöltési lehetőség emellett már az utasok számára is elérhető; a nyilvános parkolókban már 35 töltőhely található. 2023 januárjától a repülőtér áramfogyasztásának 100%-át megújuló energiaforrásból fedezik, folyamatban van egy 7,5 MW teljesítményű, saját napelempark fejlesztése és a légikikötő geotermikus fűtési rendszerének kialakításához szükséges munkálatok előkészítése is. Az eddig megvalósított intézkedéseknek köszönhetően a vállalat az elmúlt tíz évben közvetlen fajlagos szén-dioxid kibocsátását 70%-nál nagyobb mértékben csökkentette, és a hulladékkezelés terén is kiemelkedően teljesített: 2023-ban a kommunális és csomagolási hulladékának 73%-át újrahasznosította, amely a lakossági arány több mint kétszeresét jelenti. A társaság földgázfogyasztása pedig egy év alatt 22%-kal mérséklődött.

Olivier Jankovec, az ACI EUROPE főigazgatója hangsúlyozta: „A Budapest Airport a Repülőtéri Karbon Akkreditációs program keretében elért legújabb vívmányát csak dicsérni tudom. A 4+ Átmenet minősítés megszerzésével a magyar légikikötő újabb kritikus lépést tett a szén-dioxid-gazdálkodás terén, ami azt jelenti, hogy teljes mértékben összehangolta szén-dioxid-csökkentési pályáját a Párizsi Egyezmény ambiciózus klímacéljaival. A Budapest Airport az első repülőtér Közép-Európában, amely elérte a szén-dioxid-gazdálkodás ezen érettségi szintjét, és azzal a célkitűzésével, hogy már 2035-re elérje a nettó nulla kibocsátást a saját irányítása alatt álló szén-dioxid-kibocsátások tekintetében, a repülőtér globális szinten is egyértelműen vezető szerepet tölt be a klímavédelmi intézkedések terén. Az egész csapat előtt le a kalappal ezért a jelentős eredményért!”

„Felelős repülőtér-üzemeltetőként meggyőződésünk, hogy a környezetvédelem terén mielőbbi cselekvésre és a fenntartható gyakorlatok mindennapi működésbe történő integrálására van szükség” – mondta Kam Jandu, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „a 4+ „Átmenet” szint elérése alátámasztja, hogy következetes stratégiát követve, szenvedélyes és hozzáértő csapatával a repülőtér képes a nélkülözhetetlen működését fenntarthatóbb módon is ellátni. A következő lépcsőfok az ACI Repülőtéri Karbon Akkreditáció 5. szintjének teljesítése, amely egyet jelent a nettó zéró kibocsátás elérésével. Célunk, hogy ez legkésőbb 2035-ig megvalósuljon.”

A fő cél: nettó zéró kibocsátás 2035-ig

A Budapest Airport 2019-ben csatlakozott az ACI „NetZero by 2050” kezdeményezéséhez, amely azt a célt tűzte ki, hogy a csatlakozó szervezetek legkésőbb 2050-re elérjék a működésből fakadó nettó zéró karbonkibocsátást. A Budapest Airport azonban azt az ambiciózus célt határozta meg magának, hogy szén-dioxid-kibocsátását a határidőnél 15 évvel korábban, vagyis legkésőbb 2035-re nullára csökkentse.


[1] 2024. 04.19-i adat

Forrás: https://www.bud.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-11-18 16:45:23
Idén októberben megállapodás született arról, hogy különleges mentéseknél segédkezik egymásnak az EUFOR (European Union Force) és a konjici Prenj Hegyimentő Szolgálat. Az együttműködés aláírásakor a nemzetközi haderőt dr. Sticz László vezérőrnagy, az EUFOR Althea művelet parancsnoka, míg a bosnyák felet Almir Mahmutović, az önkéntes szervezet igazgatótanácsának elnöke képviselte.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.