2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Határidő előtt: ismét kétpályás üzem a repülőtéren

Határidő előtt: ismét kétpályás üzem a repülőtéren
JETfly  |  2018. 07. 02., 10:06
Határidő előtt: ismét kétpályás üzem a repülőtéren

Egy nappal a tervezett határidő előtt ismét átadták a forgalomnak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér felújított 1. (13R/31L) futópályáját. Az új betonról felszálló első repülőgép az Emirates öböl-menti légitársaság Dubaj-ba tartó Boeing 777-300 típusú járata volt.

Az 1. futópálya átadása azért is volt sürgető, hogy a nyári utazási csúcsforgalmi időszakban biztonságosabban és kényelmesebben lehessen megfelelni a megnövekedett forgalom támasztotta követelményeknek.

Nem kevesebb, mint öt futballpályányi területen kellett kicserélni a ferihegyi 1. futópálya betonját, az összesen 1400 méteres szakaszon. A 110 napja tartó felújítási munkák mintegy 8 500 m³ beton építettek be, közel 300 kilométer elektromos kábelt fektettek le és korszerűsítették a futópályához kapcsoló kábelaknákat is. A március 12-e óta tartó pályazár idejét kihasználva a Budapest Airport szakemberei új műszeres leszállító berendezést (ILS) telepítettek a futópálya vecsési, ún. 31L végére, aminek köszönhetően korlátozott látási viszonyok mellett (köd, csapadék, éjszaka) biztonságosabban tudnak leszállni a repülőgépek. Az új rendszernek köszönhetően a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a legkorszerűbb rádiónavigációs rendszerekkel szolgálhatja ki a légitársaságokat.

A pályafelújítás teljes költsége elérte a 2,1 milliárd forintot (6,5 millió eurót), amit a Budapest Airport saját forrásból finanszírozott. Az összehangolt munkaszervezésnek és a kedvező időjárásnak köszönhetően a tervezett június 30-i határidőnél egy nappal korábban, már pénteken délután megindulhatott a légiközlekedés a felújított 1. futópályán. Ezt megelőzően számos hatóság és szervezet vett részt a pálya műszaki átvételében és biztonsági állapotának ellenőrzésében, a Repülőtéri Rendőr Igazgatóságtól kezdve a Légiközlekedési Hatóságig.

„Büszkén és elégedetten adjuk át a repülőgépeknek ismét az 1. futópályát, a fővállalkozó KÉSZ és csapata rendkívül magas színvonalú munkát végzett. Ők építették korábban a SkyCourt-ot, most is dolgoznak a B-oldali utasmóló befejezésén és elmondhatom, hogy nagyszerűen meg tudtak felelni a bonyolult repülőtéri környezet támasztotta követelményeknek.” mondta Stephan Schattney, a Budapest Airport Műszaki Központ igazgatója, aki kifejtette, hogy reményei szerint újabb évtizedekkel sikerült meghosszabbítani a 1. futópálya várható üzemidejét.

Egy átlagos évben a fel- és leszállások 52 %-a zajlik a repülőtér 1. futópályáján, amit 1958-ban hosszabbítottak meg 3 kilométeresre, majd felületét 1986-ban újították fel. A pálya Vecsés felőli, 900 méteres szakaszán tavaly hajtott végre teljes rekonstrukciót a Budapest Airport. A mostani, három és fél hónapig tartó egypályás üzem a légiforgalmi irányítás számára is többletmunkát jelentett, különösen a nyári csúcsidőszakban az ún. tornyos- , és közelkörzeti irányítók munkaterhelése nőtt meg jelentősen. A HungaroControl szakemberei jelentős késést nem okozva, magas szakmai színvonalon biztosították  a forgalom akadálymentes áramlását.

„Örömmel vesszük át a légiforgalom számára a felújított 1. futópályát, így a nyári utazási csúcsidőszakot már korszerűbb és biztonságosabb körülmények között tudjuk lebonyolítani.” hangsúlyozta Huszka Péter, a Budapest Airport forgalmi igazgatója. Azt is hozzátette: „A július-augusztus-szeptemberi időszak hagyományosan a legnagyobb terhelést jelenti a repülőtér számára, hiszen ilyenkor mennek a legtöbben külföldre nyaralni vagy érkeznek hozzánk a kiemelt magyarországi fesztiválokra és eseményekre. A Budapest Airport minden tőle telhetőt megtesz, hogy az utasok számára kényelmessé és biztonságossá tegye a nyári repülős utazást.”

Az 1. futópálya felújítása miatt ideiglenesen megnövekedett egyes, a repülőtér közelében fekvő településeken a repülőforgalom. Az érintett területeken, elsősorban a főváros XVII. kerületében a Budapest Airport folytatta az önkéntes lakossági ablakszigetelési programot, amit idén eddig 43 család kért az otthonában, átlagban és családonként mintegy 500 000 forint összegben. A Budapest Airport ezúton is kifejezi köszönetét az érintett körzetekben élők türelméért és megértéséért.

Az 1. futópálya felújítása is része a Budapest Airport ötéves, BUD:2020 névre keresztelt repülőtér-fejlesztési programjának. Ennek keretében adták át tavaly nyáron a DHL Express és a TNT új logisztikai bázisát az 1. Terminál melletti részen, megnyílt a közvetlen terminál-összeköttetéssel rendelkező ibis Styles Budapest Airport Hotel, augusztus 1-én átadják az utasforgalomnak a több, mint 10 000 négyzetméteres B-oldali utasmólót, idén nyáron elkezdődik a teherszállító forgalom kiszolgálására tervezett Cargo City építése a 2. Terminál mellett és decemberben megkezdődik egy hatszintes, fedett parkolóház építése. A BUD:2020 fejlesztési program összértéke mintegy 52-60 milliárd forint, azaz 160-180 millió euró. 

Forrás: BUD

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
2025-03-10 09:31:05
A Wizz Air különleges nőnapi járatokkal ünnepelte női dolgozóit. A 2221-es, Budapestről London-Gatwickre tartó Airbus A321neo kizárólag női személyzettel szállt fel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről, a járaton Gombkötő Gabriella kapitány és Nyers Szabina első tiszt mellett Fanny, Anna, Csenge, Ivett és Nikolett légiutas-kísérők teljesítettek szolgálatot.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.