2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nagy dobásra készül az Aeropark: időutazás - repülőgéppel

Nagy dobásra készül az Aeropark: időutazás - repülőgéppel
Budapest Airport  |  2016. 06. 13., 12:44

Meglepetés a Múzeumok Éjszakáján!

Alighanem az idei Múzeumok Éjszakájának legnagyobb meglepetését a ferihegyi Aeropark, a Goldtimer Alapítvány és a Budapest Airport közös programja ígéri: 15 perces nosztalgia-repülést Budapest felett egy 1949-es építésű Li-2-es típusú veterán repülőgéppel. És hogy még tovább lehessen fokozni a dolgot: az utasokat az Aeroparkból egy felújított Ikarus 55-ös típusú veterán busszal szállítják át a történelmi 1. Terminálra, ahonnan a Goldtimer Alapítvány Li-2-es nosztalgia-járatai indulnak.  

Igazi időutazást kínál a Múzeumok éjszakáján a ferihegyi Aeropark: a Goldtimer Alapítvány 2001.-ben felújított Li-2 típusú gépével lehet 15 perces sétarepülésre menni Budapest felett a világ egyetlen, még működőképes ilyen gépével, amely ráadásul ma már az egyetlen még Malév-színekben közlekedő légijármű. A jelentkezők a www.repterlatogatas.hu oldalon olvashatják el a feltételeket és az árakat. A különleges élményt csak fokozza, hogy az idei Múzeumok Éjszakájára elkészült egy Malév-festésű Ikarus 55-ös (farmotoros) veterán autóbusz, amiből öt darabot 1960-tól rövid ideig a repülőtéren belül is használtak (lásd. fotók). Ez a busz szállítja majd a Li-2-es utasait az Aeroparkból a Li-2-eshez az 1. termál előtti részre.

A Múzeumok Éjszakáján a történelmi 1. Terminál elől indul a Goldtimer Alapítvány Li-2-ese, hogy kb. 15-20 perces sétarepülést hajtson végre Budapest felett. A repülőgép 1949-ben készült az akkori Szovjetunió taskenti (Üzbegisztán) 4. sz repülőgépgyárában. A Li-2-es tulajdonképpen az 1936-ban az Egyesült Államokban forgalomba állított Douglas DC-3 Dakota (katonai változat C-47) licenc-változata, amelynek gyártását Borisz Liszunov orosz mérnök vezetésével indították el. Komoly mérnöki munkát jelentett a collos-alapú amerikai rendszerről átállni a metrikus rendszerre a gyártás során, új, orosz fejlesztésű motort párosítani az amerikai konstrukcióhoz és megerősíteni a futóműveket a nagyobb igénybevételhez, amit füves-havas-jeges orosz repülőterek jelentettek. Ráadásul az orosz gépeken a repülő jobboldalára került a rakodóajtó, míg az amerikai DC-3-asokba a bal oldalon lehet beszállni.

A világ egyik legjobban sikerült konstrukciójú gépéből összesen közel 20 000 darab épült, a Goldtimer Alapítvány HA-LIX lajstromjelű gépe először a Magyar Néphadsereg színeiben repült, majd 1958 és 1964 között a Malév-hoz került, ahonnan a belföldi repülések megszűnése után ismét a honvédségnek adták, végül 1974-ben Szolnokról vonult múzeumi pihenőre. A gépet repülésrajongók több ezer munkaórában állították helyre 2001-ben és 2002-ben kapta meg a légialkalmassági engedélyét. A 10 900 kg felszálló tömegű gépet két, egyenként 1000 LE teljesítményű AS-62IR típusú kilenchengeres csillagmotor emeli a levegőbe, ahol 220-260 km/h utazósebességgel akár 2 000 km-t is megtehet.

Az Ikarus 55-ös autóbusz igazi különlegesség, hiszen ebből, a javarészt távolsági buszjáratokra tervezett, 1953-ban konstruált buszból viszonylag kevés példány készült, később áttértek a két automata ajtós, szintén farmotoros/léghűtéses Ikarus 66-os modellre. Az egyik Ikarus 55-öst a Malév üzemeltette a repülőtéren, így most a külföldről visszaszerzett és felújított példány – a BKV értékmegőrzési programjának részeként és a Légiközlekedési Kulturális Központ szakmai támogatásával – most Malévos festést kapott és így rója a kilométereket. 

A Múzeumok Éjszakáján az összes program központja és indulási helye az 2-es terminál melletti Aeropark repülőmúzeum, ahol neves magyar gépkapitányok mutatják be az éjszakai pilótafülkéket és földi kiszolgáló eszközöket. Lesz mentő-, tűzszerészeti, katasztrófavédelmi bemutató, repülőgép-szimulátor és autózás oldtimer repülőtéri járművekkel.

„Régóta szerettünk volna teljes nosztalgia-élményt kínálni a repülés és a repülőtér szerelmeseinek, az idei Múzeumok Éjszakájára végre minden összejött és egymás mellett láthatják és ki is próbálhatják az érdeklődők mind az Ikarusz 55-öst, mind a Li-2est.” mondta Somogyi-Tóth Gábor az Aeropark igazgatója. Hozzátette: „A nosztalgia-repülések mellett természetesen még egy sor izgalmas programot, egyebek mellett repülőtér-látogatásokat is kínálunk az érdeklődőknek, a gyerekek légiutas-kísérő tanfolyamon vehetnek részt, és lesznek pódiumbeszélgetések is a Múzeumok Éjszakáján.”

 

Forrás: BUD

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
2025-03-10 09:31:05
A Wizz Air különleges nőnapi járatokkal ünnepelte női dolgozóit. A 2221-es, Budapestről London-Gatwickre tartó Airbus A321neo kizárólag női személyzettel szállt fel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről, a járaton Gombkötő Gabriella kapitány és Nyers Szabina első tiszt mellett Fanny, Anna, Csenge, Ivett és Nikolett légiutas-kísérők teljesítettek szolgálatot.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.