2020 utolsó negyedéve után 2021 első negyedévében tovább emelkedett a kezelt légiáru mennyisége a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren; a január és március közötti időszakban kezelt 39 529 tonna árumennyiség 19,3%-os növekedést jelent az előző év azonos periódusához képest, és a repülőtér történetének legerősebb negyedévét jelenti. A márciusban regisztrált 14 904 tonna légiáru pedig a valaha volt legerősebb havi cargo forgalomként vonul be a repülőtér történetébe. A Budapest Airport cargo vezetője szerint idén akár a 150 000 tonnát is elérheti a légiáru-forgalom, a vállalat pedig megkezdte a repülőtéri cargo környezet és a BUD Cargo City esetleges további bővítésének előzetes vizsgálatát.
A koronavírus-járvány által előidézett, világszerte tapasztalható logisztikai kihívások a Budapest Airport cargo forgalmán nem hagytak nyomot. Minden idők legerősebb első negyedéve után Kossuth József, a vállalat cargo vezetője szerint idén akár az évi 150 000 tonnás légiáru-forgalom is elérhető.
A kiemelkedő cargo teljesítmény motorját Budapesten elsősorban a BUD Cargo City, az 50 millió eurós beruházással 2020-ban átadott ultramodern cargo bázis jelenti, ami dinamikus növekedést generált a dedikált áruszállító járatok forgalmában, beleértve a különböző integrátor vállalatok járatait is, miközben a közúton szállított légiáru mennyisége is erős növekedést mutat. Az utasszállító járatok alsó fedélezén szállított, úgynevezett belly cargo forgalom a 2020-as hosszabb szünet után idén már az év elején biztató mértékű növekedést mutatott, ám – a rekord összesített cargo forgalom ellenére – a korábbiakhoz képest továbbra is alacsony szinten van.
A Budapest Airport, mint regionális légiáru-szállító központ szerepe a járvány idején is folyamatosan erősödik. A budapesti repülőtérre érkező légiáru végállomása nem feltétlenül Magyarország; az itt kezelt áru számos esetben más, kelet-közép-európai országok ellátását is biztosítja. Magyarország „légi híd” funkciója tehát egyre jelentősebb, különös tekintettel a távolkeleti országok, például Kína vonatkozásában. A légi szállítás rendkívül fontos szerepet tölt be a gazdaság és a kereskedelem, és ezáltal a magyar társadalom ellátásában; sőt, sokszor az egyetlen biztonságosan kivitelezhető megoldást jelenti. Elengedhetetlen szerepe az olyan logisztikai zavarok esetén is megmutatkozik, mint például a márciusban a Szuezi csatornában elakadt szállítóhajó okozta fennakadás.
A BUD Cargo City átadása óta biztos pontot jelent a légiáru-kezelés számára, és jó úton halad afelé, hogy Kelet-Közép-Európa légi kapujaként funkcionáljon. A légiáru-kezelő komplexum esetleges második fázisának előzetes vizsgálata már meg is kezdődött. Emellett a BUD Cargo fejlesztési munkája további air cargo létesítmények megvalósítására, és – a cargo közösséggel, illetve a Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ) Légi Szállítmányozási Munkabizottságával közösen – a cargo környezet fejlesztésére is kiterjed; a partnerek igényeire, elvárásaira összpontosítva.
A légiáru-szállítás – gyorsaságából, hatékonyságából és megbízhatóságából adódóan - kulcsszerepet játszik a járvány elleni küzdelemben is; a „normál” légi szállítmányok kezelése mellett a légi szállítás hazánk vakcina- és kritikus egészségügyi felszerelés-ellátásában is kritikus szerepet tölt be, amelyre a Budapest Airport, cargo közösségi partnereivel együtt, kiemelt figyelmet fordít. 2021 első negyedévében a Magyarországra érkező több mint 4,5 millió adag védőoltás 85%-a légi úton, a budapesti repülőtéren keresztül érkezett az országba. Részben ezért a Budapest Airport 2021 elején a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szakmai iránymutatásával Magyarországon is megkezdte a CEIV Pharma gyógyszerlogisztikai sztenderd bevezetését. A minőségbiztosítási folyamathoz – amely által a logisztikai láncban részt vevők könnyebben nyomon követhető módon garantálhatják az gyógyszerek biztonságos kezelését – az MSZSZ Légi Szállítmányozási Munkabizottsága és a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) Gyógyszeripari Tagozata nyújtott kiemelkedő támogatást.
A repülőtér 2020-ban 134 459 tonna légiárut kezelt; az előző év vége óta töretlen fellendülés, illetve a 2021-es év eddigi alakulása pedig akár újabb éves rekord elérését vetíti előre.
Forrás: https://www.bud.hu/
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.