Tisztelt Olvasók! Legutóbb, idén februárban olvashattak Az Ég Katonáiról. Sajnos az idei év nem sok közösségi találkozót engedélyezett, így megkerestük őket, mit is sikerült végrehajtaniuk a terveikből?!
Szia Robi, szia Olivér! Utoljára februárban beszélgettünk. Ott hagytuk abba, hogy a 9307 megszépítését kezdtétek el. Kérlek, meséljétek el, sikerült-e a felújítás?
Petrovics Olivér /PO/: Üdvözlöm a Kedves Olvasókat! Életem legnagyobb munkája volt!
A COVID-19 helyzet ellenére sikerült a felújítást és a festést kivitelezni, bár nem minden a terveknek megfelelően alakult. Köszönhetően sokaknak, a festék ára határidőre összegyűlt és így augusztus 20-án neki láthattunk a munkának.
Sajnos az egyik oldalszám sablonja nem úgy sikerült, ahogy kellett volna, így improvizálnunk kellett! A korábban az orr részre tervezett “1961-2000 logo” így került bal oldalon, az oldalszám helyére, Fekete “Schwarz” László ötlete alapján, ami eredetileg fekete lett volna, de a csapat a trikolor mellett döntött. Szerencsére a HM HIM Pk. is engedélyezte! A festés végeztével rögzítettünk egy emlékfilmet, amivel Tisztelegni kívántam az egykori 47. Pápa Harcászati Repülőezred emléke, a 31. Kapos Harcászati Repülőezred emléke, az 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis MiG-21-es korszakára, valamint a típus előtt. (YouTube). Hála a MH PBRT. állományának, a repülőgép már következő hétfőn be lett vontatva a hangárba, úgy érzem, újra otthonra lelt!
A korábban már említetteken felül, a repülőgép felújításával tisztelgünk Tóth “Totya” István zászlósnak, a 9307 mechanikusának emléke előtt is, aki a 9307-et utolsó repülésére készítette fel, majd vontatta állóhelyére 1996.08.27-én. A géppel utolsóként, Gerics János százados repült.
Megható, és a COVID miatt csak bensőséges keretek között avathattuk az özvegy, és egyik fia, Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület néhány tagja, valamint a MH PBRT. parancsnokság képviselőivel közösen.
A publikálás másnapján már megkeresést is kaptunk Búzás Gábor egykori PG.-s repülőműszaki személyében, aki szerette volna, ha Dózsa György ezredes, berepülő pilóta neve is felkerül a repülőgépre, mivel volt közös élményük a 9307-el! Természetesen eleget tettünk a kérésnek, így tisztelegve az elhunyt pilóta emléke előtt! Reménykedem abban, hogy jövő szeptemberben már a nagyközönség is találkozhat a géppel, amit addig is folyamatosan csinosítgatunk, a MH. PBRT aktív állományával közösen! (Balogh Attila főtörzsőrmester, Madarász Károly főtörzsőrmester)
Itt is szeretnék köszönetet mondani az önzetlen segítségért Pach Józsefnek, Kanalas Krisztiánnak, ifj. Kalmár Tibornak, valamint egyesületünk azon tagjainak, akik részt vettek a munkákban!
JETfly: Az idén avattátok volna a Magyari Béláról elnevezendő MiG-21-est. Hol tart a gép felújítása, mikorra tervezitek a felavatást?
PO: Sajnos a vírushelyzet számunkra is gátat jelentett, a tavaszra tervezett munkákat nem tudtuk elvégezni, valamint már sejthető volt, hogy a tervezett repülőnap sem a korábban megszokott formában lesz megtartva.
Ettől függetlenül a lehetőségeinkhez mérten igyekeztünk haladni, ahogy kicsit lazultak a szabályok! Jó hír, hogy a fülkék készültségi állapota már átbillent az 50%-on, sőt már vannak kész egységeink is, melyeket “csak” a helyükre kell tenni. A fülketető plexik is vissza lettek ragasztva a keretekbe, és ideiglenesen vissza is kerültek a sárkányra, ezzel is védjük a szétszerelt fülkéket az elemektől. A flattersúlyok is ki lettek cserélve a stabilizátorokon, így ezek is a helyükre kerülhettek. Az ősz - amennyiben lehetőséget ad - homokszórással, felület tisztítással, valamint műhelymunkákkal lesz fűszerezve és talán tavasztól már látványosan is szépülhet a 1418! Mikor avatjuk? Továbbra is a SZIA /Szeged International Airshow/a cél 2021-ben, bár nem tudjuk még mennyire tervezhető ez a rendezvény! Ha ismét elmarad, akkor Kecelen lesz a gép avatása.
JETfly: Láttuk a repülést népszerűsítő hétvége szombati összefoglalóját, a szegedi televízió élő kapcsolásában. Szenzációsak voltatok ott is! Mesélj arról, hogyan is kerültetek Szegedre?
PO: A SZIA főszervezői az idei évben egy beharangozó rendezvénnyel készültek Szeged belvárosában, amire meghívást kaptunk. Sokat gondolkodtunk, mit vigyünk magunkkal, mi az, amivel nem csak a szakmai érdeklődőket tudjuk lekötni, de talán a gyerekeket, fiatalokat is meg tudjuk állítani. Ezen szempontok mentén döntöttünk úgy, hogy elvisszük a KM-1M katapultülésünket, és igazi pilóta kellékeket. Sikere volt! A rendezvény a korlátozások miatt csak rövid időre, 5 órára adott lehetőséget, de az maradéktalanul ki volt töltve gyermek, fiatal, felnőtt mosollyal, csillogó szemmel, köszönettel, és egy Érzéssel, ami számomra fontos, mivel adni JÓ!!
JETfly:! Olivér, köszönjük szépen! Csodaszép lett a gép! Robi, most hozzád fordulok. A közösségi oldalakon láttuk, hogy egy különleges festésű MiG-15-ös repülőgép felújításába is belekezdtetek! Hogy álltok ennek a gépnek és a többi gépnek a felújításával?
Simon Róbert Sándor /SRS/: Én is üdvözlöm az olvasókat! Egy meglepő, de felemelő hívással indult a 15-ös felújítása! Pintér Zoltán nyugállományú vezérőrnagy, az Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem egykori főnöke keresett telefonon. Elmondta, hogy megkereste őt egy kiskőrösi vállalkozó - Firkó János – és a segítségét kérte a gép felújításához. A Tábornok Úr tudja, hogy ezzel foglalkozunk, ezért minket ajánlott Jánosnak. Mint kiderült, nem csak a 818-as oldalszámú gépet vette meg, hanem a 46-os oldalszámú MiG-21bis-t is. Ehhez is kérték a segítségünket, de ezt már nem tudtuk elvállalni, hiszen ezen kívül dolgozunk egy An-24-esen és két MiG-21-esen is!
JETfly: Ez nagyszerű, gratulálok nektek! Milyen munkák vannak a 15-ösön?
SRS: Nagyon sok sérülés van a sárkányon! A legszembetűnőbb az, hogy „fenékre” ejtették a gépet. Már lecsavaroztuk a sérült elemet, lefúrtuk a szegecseket, eltávolítottuk a széttört lemezt. Megvettük a szükséges anyagokat, várhatóan most hétvégén visszaszegecseljük az új lemezt. Kiépítettük a fülkét, már el is kezdődött a műszerek felújítása! Hamarosan homok szórjuk a fülkét, illetve az egész sárkányt. Miután visszaszereljük a szárnyakat, utána tudjuk folytatni majd a sárkány javítását. Ha az idő és a COVID helyzet engedi, tavasszal kész leszünk vele!
JETfly: Hogy áll a másik három gép felújítása?
SRS: Legkevesebb munka, a 8202-vel van. Itt nem építjük ki a fülkét, „csak” széppé varázsoljuk. A szétrohadt merev trimmeket kell cserélnünk, a futógondolákat homok szórjuk és a festés. Pintér Csaba Úr áldását adta a gép új helyre történő elhelyezésére. Kiemeljük a sorból és, mint jobb kísérője az Ancsának, mögé-mellé tesszük.
Mivel egy különleges Emberről fogjuk elnevezni, ezért különleges festést fog kapni. Szeretnénk a 2021-es Múzeumok Éjszakáján felavatni. Reméljük, a vírus helyzet engedni fogja!
A 1418-asról beszélt Olivér. Az Ancsa folyamatosan szépül.
JETfly: Beleültetted a bogarat a fülembe! Mit lehet tudni a különleges festésről?
SRS: Sajnálom, de ez szigorúan titkos információ! Különleges Ember, különleges festés, természetesen az avatót is különlegesre tervezzük! Találkozzunk a 2021-es Múzeumok Éjszakáján! :D
JETfly: Sajnálom! De aki ismer benneteket, ők tudják, hogy csodaszép lesz a gép is, a megemlékezés is! Valami más tervetek van-e 2021-re?
SRS: Igen, van! Remélhetően még az idén elindul egy projekt, ami érinti az egyik MiG-21bis-t. Az egyik szemem sír, a másik nevet. Ha majd eljön az idő és felfedhetjük a titkot, érteni fogja mindenki, hogy mire gondoltam! De a végeredmény mindenkinek tetszeni fog!
JETfly: Olyan vagy, mint a 2020-as év! Tele titkokkal! Köszönöm, hogy rendelkezésre álltatok! Sok sikert a munkáitokhoz! Ha valami titkot felfedtek, jelentkezzetek!
PO, SRS: Köszönjük az érdeklődést! Mindenképpen jelentkezünk, ha az Olvasókat érdeklő téma kerül terítékre!
Forrás: http://www.azegkatonai.hu/
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.