2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az Ég Katonái újra munkában

Az Ég Katonái újra munkában
JETfly  |  2017. 03. 06., 13:02

A közösségi oldalon olvastuk, hogy Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület nagy munkába kezdett. Ebből az alkalomból kerestük meg Simon Róbert Sándort, az egyesület elnökségi tagját.

  • Helikopteres emlékművet hoz létre Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület
  • Balatonalmádi közelében lesz a helikopteres emlékmű
  • A keceli hadipark MiG-17-esének felújítása is a tervek szerint halad

JETfly: Szia Robi, üdvözöllek újra köztünk! A közösségi oldalon olvastuk, hogy helikopteres emlékmű létrehozásán fáradoztok. Mit lehet erről tudni?

SRS: Szia, üdvözlöm az Olvasókat!

1974. 05. 30-án a Balatonba csapódott a Magyar Néphadsereg 228-as oldalszámú Mi-8T helikoptere. A gép háromfőnyi személyzete, kiegészülve két sorkatonával, nem élte túl a katasztrófát.

1976.01.22-én a 10422-es oldalszámú Mi-8T járt szerencsétlenül nagyon közel, a másfél évvel korábbi tragédia helyszínéhez. Itt is elhunyt mind a három kolléga.

A felkérés kapcsán elnökségi megbeszélést tartottunk, ahol megegyeztünk arról, hogy külön csapat fog ezzel a felkéréssel foglalkozni az egyesületen belül. Ebben az esetben nehéz lesz a feladatunk, mivel az első esetben elhunytak családtagjairól semmit nem tudunk! A második gép személyzetének mindhárom tagjának viszont elértük a hozzátartozóit. Örömmel vették az információt, a tervezett avatóról! Gőzerővel dolgozunk azon, hogy mind a nyolc egykori kolléga családját megtaláljuk!

JETfly: Nagyon nemes gesztus tőletek! Hol tervezitek felállítani az emlékművet?

SRS: Mindkét gépet Balatonalmádi közelében vesztettük el, így a helyszín adott. Megkerestük a város polgármesterét, aki nagyon pozitívan fogadta a felkérésünket, amit ezek után hivatalosan is elküldtünk a képviselőtestületnek. Ők a végleges tervet várják tőlünk. A feladat összetett, hiszen nyolc barátunkról van szó! Vannak ötletek, elképzelések, de még nincs végleges terv. Dolgozunk rajta.

JETfly: Mikorra tervezitek a megemlékezést?

SRS: Mindenképpen a júniusi HMFEST után! A MiG-17-es felújítása a terveink szerint halad, de onnan nem tudunk embereket elvenni a másik feladathoz. A másik pedig az, hogy szeretnénk megtalálni az elhunytak hozzátartozóit és a velük való egyeztetés után választunk majd időpontot.

JETfly: Amikor friss információtok lesz a szervezésről, kérlek, mindenképpen jelezzétek! A helikopteres téma is nagyon sok Olvasót érdekel, biztosan sokan részt vennének majd személyesen is az átadón. Terveztek-e még valamit erre az évre? Bár a gép felújítása és az emlékműavató megszervezése sem kis feladat!

SRS: Igen, terveink között szerepel még egy emlékhely létrehozása. 1975.05.14-én lezuhant a 807-es oldalszámú MiG-21F-13-as gépünk. A pilóta katapultált, de a gép szerencsétlen helyzete miatt nem nyílt ki az ernyője és elhunyt.

JETfly: Erről is egy felkérés alapján döntöttetek?

SRS: Nem! Egy kirándulás alkalmából vettem észre az autóból egy kopjafát. Megálltunk és megnéztük. Sajnos név nem volt rajta, viszont egy kőbe vésett repülőgép sziluett igen! Akkor jutott eszembe, hogy a kecskeméti repülőtéren felállított emléktábla avatóját, Balázs János százados repülőhalálának évfordulóján tartottuk. Ő volt az egyedüli, aki a Mátrában zuhant le, a Mátraházát, Galyatetővel összekötő közútra. És ez a kopjafa ennek az útnak a 33-as és 34-es kilométerének éppen a felénél található! Mivel frekventált helyen van, így úgy döntöttünk, hogy itt is egy új emlékhely létrehozását szorgalmazzuk. Azt, ami a helyszínen található, azt az 1975-ös katasztrófa után emelték. Az idő vasfoga megtette a hatását, ezért terveztük be a cseréjét.

Itt is elkezdtük az adatgyűjtést és Kecskeméten megtaláltuk Balázs százados özvegyét. Felvettük vele a kapcsolatot, örömmel vette, hogy gondoltunk egykori férjére! Párhuzamosan megkerestük a helyi erdőgazdaság vezetőjét, akivel jövő héten találkozok majd a helyszínen. Azt gondolom, ebben az esetben sem lesz akadálya a munkánknak! Nagyjából ennyit szeretnénk az idén.

JETfly: Ismét csak gratulálni tudok nektek! Ahogy lesz friss információ bármelyik munkátokról, kérlek, keress bennünket! Köszönjük, hogy eljöttél! Minden jót nektek.

SRS: Köszönjük szépen és mindenképpen jelentkezünk majd!

 

Forrás: Az Ég Katonái

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.