Közösen fejlesztene 5. generációs vadászgépet Oroszország és az Egyesült Arab Emirátusok?
Érdekes hír látott napvilágot ez év februárjában: az Egyesült Arab Emirátusok és Oroszország között tárgyalások kezdődtek egy 5. generációs vadászgép közös fejlesztéséről. Az együttműködés 2018-ban kezdődne és eredményt hét-nyolc év múlva hozna, bár semmi konkrétum nem ismert még a leendő partnerségről.
Az Emirátusok ugyan már több projektben is osztozott az oroszokkal, de a harci technikáját nyugati szövetségeseitől, főként az Egyesült Államoktól vásárolta. Mindezidáig ez az állapot megingathatatlannak tűnt. Az Emirátusok az 5. generációs vadászgép fejlesztése mellett érdeklődést mutatott a többfeladatú Szu-35Sz harci repülőgép iránt is. Amennyiben létrejönne egy ilyen üzlet, az nagyban megváltoztatná az orosz fegyvergyártók lehetőségeit a térségben.
Az Aviation Week szakírója szerint azonban ez az egész lehet, hogy csak egy trükk, mellyel pusztán nyomást akarnak gyakorolni az Egyesült Államokra és így részt kapni a Joint Strike Fighter F-35 programból – más szavakkal, zsarolni akarják a vonakodó szövetségesüket, kérdés persze, hogy milyen sikerrel.
A lehetséges együttműködés az Emirátusok és Oroszország között meglepte a piaci szereplőket. Nyugati cégek már több alkalommal is próbálkoztak negyedik generációs vadászgép közös projektben történő előállításával, de minden próbálkozás megrekedt a tárgyalások szintjén. Az oroszok most meglepően kedvező feltételekkel szálltak be a versenybe. Átadnának minden szükséges dokumentációt az Emirátusoknak, ami egy ötödik generációs vadászgép kifejlesztéséhez szükséges, cserébe viszont részt kapnának a gyártásból.
Az Emirátusok hivatalosan jóval visszafogottabban kommentálta a megjelent híreket. Pusztán csak az együttműködési megállapodás tényét erősítették meg, mely kiterjed nem csak légi, de szárazföldi és haditengerészeti eszközök beszerzésére is – már amennyiben azok megfelelnek az Egyesült Arab Emirátusok hadereje követelményeinek.
Az Emirátusok évtizedek óta az Egyesült Államok és a NATO legfontosabb szövetségese a térségben. Az elmúlt 15 évben az Emirátusok repülőtereit szabadon használhatták a szövetséges erők az iraki és az afganisztáni műveletekben. Az Egyesült Államok légiereje 2012 óta állomásoztatja F-22 Raptorjait az Al-Dhafra-i légibázison, melyeket Szíriában vetnek be. Az Emirátusok légierejének gerincét a legmodernebb verziójú F-16-osok alkotják, bár az európai fegyvergyártók próbálkoznak a Rafale és az Eurofighter eladásával is.
Az Emirátusok vezetése már régóta szeretne bekerülni az F-35-ös programba, azonban az Egyesült Államok következetesen hárított minden ilyen irányú kezdeményezést. Izrael hathatósan lobbizott és sikerült megakadályoznia, hogy a legmodernebb harcászati repülőgépek kerüljenek a térségbe, kivéve persze az Izraeli Légierőt. Az F-15 Eagle például öt évvel azután vált csak elérhetővé Szaúd-Arábiának, hogy az izraeliek már rendszerbe állították – pedig ők még fizettek is érte.
Hiába az Emirátusok fizetési hajlandósága, az Egyesült Államok nem kapkodja el a legmodernebb eszközei eladását arab szövetségeseinek. Az Obama-adminisztráció idejében ugyan modern UAV-okat adtak el az Egyesült Arab Emirátusoknak, azonban csak a fegyverzet nélküli verziót. Az Emirátusok- Szaúd-Arábiával közösen – a kínaiaktól volt kénytelen beszerezni hasonló képességű eszközöket.
A londoni Nemzetközi Stratégiai Kutatóintézet vezető munkatársa, Douglas Barrie szerint az orosz partnerrel történő együttműködés nem a legmegfelelőbb az Emirátusok számára, amennyiben komolyan szeretnének részt venni az F-35-ös programban, azonban nyomásgyakorlásnak lehet, hogy „bejön”.
Az Aviation Week szaklap szerint ötödik generációs vadászgépet fejleszteni a MiG-29-es alapjaira kissé „különös” választásnak tűnik. Az oroszok már több, mint tíz éve fejlesztenek egy könnyű többfeladatú repülőgépet, az arab fél leginkább a finanszírozási oldalon tudna becsatlakozni. Az orosz nagy repülőgépgyártók, mint a Szuhoj és az RSzK MiG végeznék a tényleges gyártási műveleteket, de a terve még annyira képlékeny, hogy egyelőre az sem tudható, vajon egy- vagy kéthajtóműves konstrukcióban gondolkodnak.
Tehát pillanatnyilag csak az biztos, hogy az együttműködési megállapodás-tervezet nyilvánosságra hozása már elegendő volt ahhoz, hogy az USA védelmi minisztere, James Mattis (a Tengerészgyalogság egykori négycsillagos tábornoka) találkozzon az Emirátusok vezető tisztségviselőivel és „áttekintsék a kétoldalú kapcsolatokat”. Könnyen lehet, hogy a közeljövőben a Trump-adminisztráció felülbírálja az eddigi gyakorlatot és a legmodernebb haditechnikai eszközök is elérhetővé válnak az Öböl-országok részére.
Forrás: aviation21.ru
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.