2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egyidejűleg három magyar repülőtér forgalmát irányították Németországból a magyar légiforgalmi irányítók

Egyidejűleg három magyar repülőtér forgalmát irányították Németországból a magyar légiforgalmi irányítók
JETfly  |  2018. 03. 05., 11:46

Egy valós idejű szimuláció alatt hét magyar légiforgalmi irányító a budapesti, pápai és debreceni repülőtér forgalmát egy munkaállomásról koordinálta Braunschweigből a DLR Légiforgalmi Validációs Központjában.

A polgári és katonai irányítókból álló csapat 30 mozgást kezelt óránként 2017 végén. A SESAR 2020 projekt sikeres szimulációja nemcsak a koncepciót igazolta, hanem a leendő éles alkalmazáshoz szükséges technológiát is tesztelte.

Az Egységes Európai Égbolt kezdeményezés keretében létrehozott SESAR 2020 kutatás-fejlesztési projekt sikere azt mutatja, hogy egy légiforgalmi irányító képes helyszíntől függetlenül akár több repülőtér forgalmát is biztonságosan koordinálni. A szimulációra a németországi DLR Légiforgalmi Validációs Központban, Braunschweigban, az osztrák Frequentis AG, illetve a német Selex Gmbh technológiájával, valamint a magyar légiforgalmi szolgáltató, a HungaroControl szakértői gárdájának bevonásával került sor.

A tesztelés során egy integrált „multi-irányítótorony” gyűjtötte össze és egyesítette három repülőtér releváns információit, melyek vizuálisan az irányítótorony kilátásához hasonló módon, nagyméretű monitorokon jelentek meg. A valós képek mellett radar illetve egyéb támogató információk segítették az irányítók munkáját. A hangkommunikációs, a vizualizációs illetve az elektronikus repülés-nyilvántartó rendszerek integrációja lehetővé tette a repülőterek egyértelmű azonosítását és a forgalom tervezését.

A szimuláció során kiemelt figyelmet szenteltek a biztonságos működésnek, valamint az irányítók hatékonyságának a különböző forgalmi helyzetekben. Ennek érdekében kutatók és humán faktor szakértők az irányítók szemmozgását, munkaterhelését és az érzékelt helyzettudatosságát vizsgálták, hogy megállapítsák az irányítói környezet optimális kialakítását a jövőbeli éles alkalmazás sikere érdekében.

„Nagyon élveztem az irányítást a szimulátorban, de a légiközlekedési ipar jövőjét meghatározó projekt sikeréig még intenzív műszaki fejlesztésre lesz szükség, illetve az eljárások és a jogi környezet kidolgozóira is sok munka vár még.” – mondta Draschitz Gábor légiforgalmi irányító a szimulációt követően.

A SESAR 2020 projekt kiértékelését, valamint a fejlesztések átvezetését követően a koncepció jóváhagyását egy valódi validációs platformon, passzív árnyéküzemben, a Frequentis smartVISION megoldásával a HungaroControllal és Selex-szel Budapesten, a HungaroControl épületében tervezik az idei évben.

 

A SESAR2020 programról

Az Európai Unió Single European Sky ATM research (SESAR) alkalmazott kutatási program célja, hogy az egységes európai légtér kezdeményezésnek megfelelő ATM rendszer kerüljön kialakításra. A program rendeltetése a szükséges ipari fejlesztések elindítása, az ehhez szükséges finanszírozás biztosítása, a kifejlesztett megoldások üzleti használatba vételének koordinálása.

A SESAR Joint Undertaking (SJU) 2015. december 1-jén tette közzé a SESAR2020 egyes kutatási projektekben való részvételére vonatkozó pályázati felhívásának főbb részeit. A HungaroControl Zrt. Frequentis AG által vezetett konzorcium tagjaként indult négy pályázaton, amelyek elbírálása megtörtént és aláírásra kerültek az egyes támogatási szerződések. A projektek tervezési szakasza lezárult és elindult a megvalósítási fázis, amely 2019 II. negyedév végégig tart.        

A HungaroControlról

A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. világszínvonalú technológiája, fejlesztései és szolgáltatásai révén a nemzetközi légiforgalmi irányítás egyik elismert szolgáltatója, az Egységes Európai Égbolt keretében zajló uniós integráció aktív regionális kezdeményezője, együttműködő partnere.

Az EUROCONTROL statisztikái és előrejelzései szerint Európa felett évente csaknem 10 millió járat közlekedik, ám ez a szám a következő 20 évben akár meg is duplázódhat. Az elmúlt években a HungaroControl több olyan jelentős beruházást indított el, amelyek légi navigációs szolgáltatásainak fejlesztését célozzák, garantálják a növekvő légi forgalom biztonságos kezelését, és egyben elősegítik a küszöbön álló uniós integráció sikerét.

Folyamatos újításaival, kutatás-fejlesztési eredményeinek alkalmazásával a HungaroControl európai szinten is kiemelkedő a repülésbiztonság javítása, a kapacitás növelése, a légitársaságok költségeinek csökkentése és a környezet fokozott védelme terén. Összetett erőfeszítéseinek eredményeképp, 2014. április 3-tól a NATO megbízása alapján a HungaroControl irányítja a Koszovó feletti magaslégtér átrepülő forgalmát. 2015 februárjában – jóval az Európai Unió által előírt határidő (2022. január 1.) előtt – a HungaroControl Európában elsőként vezette be korlátozások nélkül a Free Route Airspace-t a teljes hazai légtérben.

Hagyományos légiforgalmi irányító szolgáltatásainak, műszaki-technológiai háttérének továbbfejlesztése mellett a HungaroControl egyik stratégiai célkitűzése, hogy partnereivel közösen egy regionális, közép-európai légi navigációs tudásközpontot hozzon létre.

Valamennyi beruházásával a HungaroControl célja, hogy a 7 közép-európai országot tömörítő regionális együttműködés, a közép-európai funkcionális légtérblokk (FAB CE) versenyképes szolgáltatásokat nyújtson és a legmagasabb műszaki-technológiai színvonalon működjön.

Forrás: HungaroControl

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.