2024. 12. 21. szombat
Tamás
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ejtőernyős centenárium

Ejtőernyős centenárium
JETfly  |  2018. 03. 27., 12:54
Ejtőernyős centenárium

Március 23-a volt a magyar ejtőernyőzés centenáriuma. Katonai és civil összefogásban három helyszín hat rendezvényén emlékeztek meg az utódok a magyar katonai és polgári ejtőernyőzés 100. évfordulójáról.

Az ünnepségsorozat katonai rendezvényekkel kezdődött Szolnokon, az ittebei Kiss József hadnagy Helikopterbázison, ahol a megjelentek emlékezést tartottak az Ejtőernyős Emlékfalnál és elhelyezték a hála, a tisztelet virágait. Az ünnepséget földi és légi bemutatók, valamint szakmai előadás követte.

Ezzel párhuzamosan, a fővárosban a Magyar Ejtőernyősök Bajtársi Szövetségének (MEBSZ) tagjai emlékeztek vitéz Boksay Antal Farkasréti temetőben található sírjánál, ahol 10 évvel ezelőtt emléktáblát is elhelyeztek a hős előd nyughelyén.

A centenáriumi rendezvénysorozat a szolnoki RepTárban folytatódott, könyvbemutatóval és előadással az Ejtőernyősök Szolnoki Szervezete és a MEBSZ szervezésében. A két rendezvényhez méltó helyszínként szolgált a magyar katonai és polgári repülés történetét interaktív módon bemutató RepTár Hangár épülete, ahol az eseményt dr. Koller József dandártábornok, helyőrségparancsnok nyitotta meg.

A Zrínyi Kiadó jóvoltából készült el, a centenárium napjára jelent meg A magyar ejtőernyőzés 100 éve című kétnyelvű (magyar-angol), képekkel gazdagon illusztrált kötet, amit a szolnoki könyvbemutatót követően a helyszínen megvásárolhattak az érdeklődök. A könyvbemutató után a kötet lektora, dr. Boda József nyugállományú nemzetbiztonsági vezérőrnagy tartott előadást vitéz Boksay Antal életéről, az ejtőernyős ugrása körülményeiről és utóéletéről, az ugrás jelentőségéről, az eddigi kutatások eredményeiről.

Fotó: Füzes Judith és Gáll Gábor

A magyar polgári és katonai repülő- és ejtőernyős élet „fellegvárában” a megjelentek kegyelettel és tisztelettel emlékeztek a magyar ejtőernyőzés száz évének ismert és névtelen hőseire. A magyar ejtőernyős centenáriumán számos hazai és nemzetközi rendezvény is hozzájárul a dicső elődök emlékének megőrzéséhez. Augusztusban Szolnok ad otthont a katonai ejtőernyős világkiállításnak, és tervezetten itt láthatja először a nagyközönség a száz évet bemutató vándorkiállítást. Októberben a tizenegy tagországot tömörítő Európai Ejtőernyős Unió éves kongresszusának is hazánk ad otthont.

* * *

100 évvel ezelőtt az első világháborúban szolgált három magyar katona, hozzájuk köthető a magyar ejtőernyőzés kezdete.

1918. január 16-án Poppe Kornél százados önként,nem vészhelyzeti ejtőernyős ugrást hajtott végre elsőként tüzérségi megfigyelőballonból, a háború olaszországi frontszakaszán, ahol a 13. ballonszázadnak volt a parancsnoka. Ugrása nem volt céltalan, mivel 1917 novemberében három megfigyelőtisztjét is elvesztette, akiknek a megfigyelőballonját ellenséges repülök megtámadták. Sajnos vagy túl későn ugrottak ki a ballon kosarából, vagy meg sem próbálták használni az ejtőernyőjüket és ezért szörnyethaltak. Példamutató parancsnokként, hogy bizonyítsa katonái előtt az ejtőernyő megbízhatóságát, felemelkedett egy ballonnal és kivetette magát belőle; ernyője rendben kinyílt majd épségben, szerencsésen földet is ért.

A százéves magyar katonai ejtőernyőzés kezdetét Boksay Antal főhadnagy nevéhez kötjük, aki saját elmondása szerint a dél-tiroli perginei repülőtéren, 1918. március 23-án, UZI típusú repülőgépből 2000 méteres magasságból hajtotta végre ugrását, mely után épségben földet ért. Miért pont innen, ettől a dátumtól eredeztetjük a magyar katonai ejtőernyőzés kezdetét? Boksay ejtőernyős ugrásában 5 fontos feltétel valósult meg ahhoz, hogy az első magyar katonaként tiszteljük, aki ejtőernyővel ugrott. Mai ismereteink szerint ő volt az első, aki (1.) magyar katonaként, (2.) önként, (3.) repülőgépből, (4.) nem vészhelyzetben, (5.) ejtőernyővel kiugrott és épségben földet ért.

1918. augusztus 22-én volt az első eset, hogy egy magyar pilóta légi harc közben vészhelyzeti gépelhagyást, ejtőernyős ugrást végzett. Hefty Frigyes törzsőrmester, tábori pilóta azon a napon harmadmagával felszállt, hogy a front felett felderítő repülést végezzen. A Nervesa-hidak felett váratlanul egy igen erős amerikai‒francia repülőgépekből álló ellenséges kötelékkel találták magukat szemben. Hefty látta, hogy az aránytalan küzdelemben (3 a 11 ellen) csak veszíthetnek; érezte, hogy rajtuk a földön lévő tízezrek szeme és nem akarta, hogy gyávának tartsák, így szembefordult a csoporttal. Amíg ejtőernyője megfelelő rögzítésével foglalatoskodott, rögzítőhevedereit meghúzta, hátulról eltalálták repülőgépét, amely lángba borult. Nyomban döntést kellett hoznia: nem volt más választása, mint azonnal elhagyni az égő gépét. Gyors elhatározással csatolta ki magát a pilótaülésből, s az aznap először magával vitt Heinecke típusú ülőernyőjével 4800 méter magasból, fejjel lefelé belevetette magát a mélységbe. Emlékei szerint azonnal elvesztette eszméletét, és egy nagy csattanásra tért csak magához, amikor belobbant felette az ejtőernyője kupolája, s így közelített a föld felé. A front mögött körülbelül 6 kilométerre ért földet egy ballonszázad-körletben.

Ő volt az első pilóta, aki légi harc közben ellenséges találat következtében gépelhagyásra kényszerült, ejtőernyője jól működött, így sikeres mentőugrást hajtott végre.

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.