Eltelt több mint fél év, amikor is utoljára hallottunk Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesületről. Megkértük Simon Róbert Sándor elnököt, hogy fáradjon be hozzánk és beszélgessünk az eltelt időszakról!
JETfly: Szia Robi, üdvözöllek ismét nálunk! Kérlek, mesélj, mit tudtatok elvégezni a tavasszal betervezett munkákból?
SRS: Tisztelettel köszöntöm az Olvasókat! Nagyon kemény hónapok vannak mögöttünk! Nagyon-nagyon sokat dolgoztunk az idén! Volt 3 avatónk, dolgoztunk négy repülőgépen. Borzasztóan elfáradtunk.
JETfly: A közösségi médiákból láttunk, hallottunk dolgokat. Ismét sok-sok embernek adtatok! Tudomásunk szerint új rendszert próbáltatok ki a keceli Múzeumban is?! Mesélj kicsit részletesebben a munkákról!
SRS: Segítettünk Firkó János barátunknak a MiG-15-ös és a MiG-21-es repülőgépein. Csodálatos EMBEREK-kel ismerkedtünk meg a munkálatok során! Kovács Miki a festő, Palásti Attila a keceli telep tulajdonosa, mind-mind rendkívül odaadóan bántak a gépekkel!
Tavasszal kitaláltuk Gál Daniellával, a Pintér Művek Haditechnikai Park vezetőjével, hogy kinyitunk 1-1 technikát azokon a hétvégéken, amikor ott vagyunk. Ezáltal az érkező vendégek beülhettek a Mi-24-es harci helikopterbe, a T-72-es harckocsiba, A MiG-23 MF repülőgépbe, és a felújítás alatt álló MiG-21U repülőgépbe. A visszajelzések alapján, 2022-ben folytatjuk a technikák bemutatását!
JETfly: Több helyen is voltatok kiállítani. Mesélnél ezekről?
SRS: Sajnos az első meghívásnak nem tudtunk eleget tenni, hiszen nem jutottunk el a Hangárfesztre, Sármellékre. Iszonyú lemaradásunk volt a 1418-as repülőgéppel, muszáj volt azon a hétvégén is a 21-esen dolgozni!
A szegedi repülőnapra gőzerővel készültünk. Hála a szegedi útfelújításoknak, az idei rakparti beharangozó elmaradt, így volt még egy plusz hétvége, amikor a 1418 volt a fő feladat! Eljött a nagy nap, minden összeállt a Dr. Magyari Béláról elnevezendő megemlékezésre. Eljött a család nagy része, így könnyes pillanatok közben került le a névtábláról a lepel. Jól sikerült, megérte a fáradozást! A levegőből, a 44-es oldalszámú JAS 39D Gripen tisztelgett a Magyar Népköztársaság kiképzett űrhajósának emlékére.
Kíváncsian vártuk az idei HMFEST-et, hiszen a tavalyi elmaradt és az új helyszín miatt is izgultunk! Valamint ott avattuk, az 1991-ben repülőkatasztrófát szenvedett Groszmann Pisti emlékhelyét. A tragédia nagyon közel volt a Bázishoz. Nagyon bensőséges körülmények között került sor az avatóra. A fesztiválra MiG-21 hajtóművel, MiG-21 hajtómű fúvócsővel és MiG-21 katapultüléssel érkeztünk. Azt gondolom, jól érezték magukat a látogatók!
Idei utolsó kihívásunk, az 1984-ben Kaposhomoknál lezuhant Nagy Antal posztumusz alezredes Úr Emlékhely avatója volt. Remek időben, a család részvétele mellett, nagyon sok volt kolléga is tiszteletét tette. A megemlékezés meghittségét, a Magyar Honvédség jelenléte is emelte!
JETfly: Ez nem semmi! Ez az alázat, amivel életben tartjátok az egykori Légierőben résztvevők emlékét, megsüvegelendő! Hogy bírjátok emberileg, hányan dolgoztok aktívan?
SRS: Ez kemény kérdés! Nagyon változó. Mivel, az ország minden pontjáról érkeznek a barátok, sosincs állandó létszám. Nagyon kevesen vagyunk, elkoptunk! Itt szeretnék kiemelni név szerint három olyan embert, akik korábban tagjaink voltak, de különféle okok miatt – hivatalosan - már nem az egyesület tagjai: Petrovics Olivér, Varga István, Hajdú Péter. Annak ellenére, hogy kiléptek a tagságból, velünk voltak, amikor a 1418 avatása múlt a létszámon! Itt is szeretném nekik megköszönni, hogy velünk voltak, amikor égető szükség volt a munkájukra!
Ha már a létszámról kérdeztél, meg is ragadnám az alkalmat, hogy közel három év után, ismét tagtoborzót hirdessünk! Szükség van új impulzusokra, mert nagyon sok még a munka!
JETfly: Ezek után félve kérdezem meg, mit terveztek jövőre?
SRS: Mindenképpen nyugodtabb évet! A 48-as oldalszámú egykori MiG-21bisz orrán kezdjük meg a munkákat, valamint már elkezdtük a felújítását, a 8202-es oldalszámú MiG-21MF-nek. Levettük róla a fegyverzetet, az indítókat, a tartókat. A téli hónapokban ezeket fogjuk felújítani. Így tavaszra csak a gép csiszolása és festése marad. A gép avatását 2022 júniusban tervezzük Kecelen, a Múzeumok Éjszakáján.
JETfly: Köszönöm, hogy bejöttél! További kitartást nektek, mert az országban rajtatok kívül, nincs még egy repülős hagyományőrző csapat, aki új értéket teremt!
Forrás: http://www.azegkatonai.hu/
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.