2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hazai koncepció alapján bővül Európa egyik legnagyobb összefüggő szabad légtere

Hazai koncepció alapján bővül Európa egyik legnagyobb összefüggő szabad légtere
JETfly  |  2021. 02. 17., 11:52

Magyarország, Bulgária és Románia után Szlovákia is csatlakozott a HungaroControl koncepciója alapján megvalósított délkelet-európai szabad légtérhasználathoz (SEE FRA – South East Europe Free Route Airspace). Így létrejött Európa egyik legnagyobb összefüggő szabad légtere, amelyen a hét minden napján és a nap 24 órájában korlátozások nélkül, a legrövidebb útvonalon haladhatnak át a repülőgépek. A SEE FRA-hoz jövőre a lengyel és a litván légteret összefogó Baltic FAB és Moldova is csatlakozhat.

A légiforgalmi innovációban élen járó HungaroControl 2015-ben vezette be a HUFRA (Hungarian Free Route Airspace) eljárást, amely lehetővé tette a légitársaságok számára, hogy a nekik legkedvezőbb, szabadon megválasztott útvonalon üzemeltessék járataikat a magyar légtérben. 2019 novemberében a bolgár és a román légi navigációs szolgálat is csatlakozott ehhez a forgalomszervezési koncepcióhoz, idén január végétől pedig Szlovákia légterében is a nap 24 órájában alkalmazzák azt. Ezzel létrejött Európa egyik legnagyobb, országokon átívelő, összefüggő szabad légtere, a SEE FRA, amelynek köszönhetően a légiforgalmi irányítók már 1300 kilométeren tervezhetik a lehető legoptimálisabb repülési útvonalakat.

A SEE FRA részeként egy innovatív, moduláris koncepciót is javasoltak hazánk légiforgalmi szolgálatának szakemberei, amely az együttműködés további bővítését teszi hatékonyabbá. Ennek lényege, hogy a szomszédos országok irányítóinak az óriási útvonal-adatbázisok helyett elegendő néhány előre megadott navigációs pontot megosztaniuk egymással az útvonalak tervezéséhez.

A koronavírus-járványhelyzet előtti forgalmat alapul véve, a délkelet-európai szabad légtérhasználat alkalmazásával egy év alatt több millió mérfölddel csökkenhet a járatok által megtett út hossza, ami egyúttal tízezer tonnával kevesebb üzemanyag-felhasználást és tekintélyes mértékű kibocsátás-csökkenést jelent.

A SEE FRA-hoz a tervek szerint 2022 februárjában Moldova, Lengyelország és Litvánia is csatlakozhat. Ezáltal pedig a Balti-tengertől egészen a Fekete-tengerig szabad útvonalon közlekedhetnek a légi járatok.

A HungaroControl által kidolgozott szabad légtérhasználati eljárás környezetvédelmi eredményeit és magas hozzáadott értékét az Európai Minőségügyi Szervezet is elismerte. A projektet, amely a 2020-as Quality Innovation Award nemzeti díjnyertese, a verseny nemzetközi szakaszában is a legjobb fejlesztések közé választotta a szakmai zsűri.

Forrás: https://www.hungarocontrol.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.