2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Interjú Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesülettel: tervek 2017-re

Interjú Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesülettel: tervek 2017-re
JETfly  |  2016. 11. 21., 15:28

Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesületet már nem kell bemutatni Olvasóinknak! A nyáron megrendezett HMFEST óta nem hallottunk róluk. A napokban a közösségi oldalon olvashattunk róla, hogy a MiG-23-as repülőgépek utolsó repülésének 20. évfordulójára, egy találkozót szerveznek Pápán, a típuson egykoron dolgozók részére. Ebből az alkalomból kerestük meg az egyesület vezetőségét, beszéljenek a találkozóról és a 2017-es terveikről.

  • 2017-es terveikről kérdeztük Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesületet
  • A MiG-23-as utolsó repülésének 20. évfordulójára találkozót rendeznek Pápán
  • Már el is kezdték a MiG-17PF javítását a Keceli Haditechnikai Parkban

JETfly: Szia Zsolti, Szia Robi! Üdvözöllek benneteket az Olvasók nevében! Meséljetek a decemberi találkozóról, honnan jött az ötlet?

Robi: Jómagam 1989-től üzemeltettem a MiG-23-asokat, a kivonásukig. Nagyon sok munkát adott, de sosem fogott ki rajtunk! Nagyszerű szakember gárdához kerültem a hangárba; Szatóri Gabi, Farkas Győzi, Rózsás Fecó, Nagy Sanyi, Szabó „Compó” Gyula, Heckenast Tomi, Szabó Laci.

1996.12.17-én, már az üzemeltető század tagjaként részese voltam a 15-ös oldalszámú repülőgép utolsó repülésének. Akkor még nem tudhattuk, hogy nem lesz több felszállás a típussal! A politika, már akkor is tudott meglepetést okozni…

Néhány napja egy nagyon jó barátom - Balogh „Tötyi-Lötyi” Attila - hívta fel a figyelmemet a dátumra. Nekem is eszemben volt, de a telefonja megerősítette, hogy tegyünk valamit! Annak idején az ő ötlete volt, hogy állítsunk emléktáblát Pápán. Ebből az ötletéből alakult meg az egyesület…

Zsolti: Robi azonnal felhívott az ötlettel és mivel a MiG-23-as a magyar katonai repülés történetének egyik ikonikus típusa volt és egyesületünk fő célkitűzése a magyar katonai repülés hagyományainak ápolása. Így, a legnagyobb örömmel kezdtük el a találkozó szervezését! Nagyjából 3 hete kezdtük a találkozó hirdetését és szépen nő az eseményen részt venni akarók létszáma!

JETfly: Mit terveztek, mi lesz a program?

Robi: A bázisrepülőtér parancsnokának engedélye alapján, a 2011-ben felújított 08-as gépünknél kezdjük a találkozót a repülőtéren. Egy rövid megemlékezést tervezünk a gép mellett, majd megkoszorúzzuk elhunyt barátaink emléktábláját, valamint a repülőműszakiak tiszteletére emelt emléktáblát. Ezután már fehér asztal mellett, a városban folytatjuk az emlékezést.

JETfly: Aki ismer benneteket, tudja, hogy nincs általatok rendezett találkozó meglepetés nélkül! Most terveztek valamit?

Zsolti: Nagyon készülünk egy igazi meglepetésre, amelyet ha sikerül tető alá hoznunk, méltó módon tudnánk megemlékezni, e keserédes évfordulóról, de ez most nem rajtunk fog múlni! Remélhetően a találkozó kezdetére, sikerül tető alá hozni.

JETfly: Nagyon titokzatosak vagytok! A kíváncsiság szól belőlem, néhány szót mondhattok róla?

Robi: Mint tudjuk, a 20-as oldalszámú UB, a Rettegett Iván Kecelen van és nekünk nagyon jó a kapcsolatunk Pintér Csabával! De a gép a Hadtörténeti Intézet és Múzeum tulajdona, ennek ellenére nagy tervünk van vele! (mosoly) Egyenlőre maradjunk ennyiben.

Képgaléria megtekintése (21 db kép)

JETfly: Ez nagyon jó, sejtelmesen hangzik! Ha van konkrétum, kérlek, közöljétek. Az idei évre terveztek e még valamit?

Zsolti: Szombaton tartottuk idei közgyűlésünket, ahol szót ejtettünk az idei sikerekről és az új elnökség első évéről. A tavalyi év végén néhány tagunk úgy döntött, hogy nem ad bizalmat az új vezetőségnek. A 2016-os év bebizonyította, hogy az egyesület nélkülük is elvégezte a 2015-ben elvállalt feladatait! Gondolok itt a MiG-15-ös repülőgép felújítására, a HMFEST-en való részvételre.

JETfly: Mik a 2017-es tervek?

Zsolti: Először is szeretném megköszönni Tóth László úrnak a segítségét, aki a Pintér Művek részéről segítette az elmúlt egy évben a munkánkat.

Mivel tovább látunk, mint 2017, így a közgyűlés úgy döntött, hogy három évre előre határozzuk meg feladatainkat. Így könnyebb a tervezés, és látva, hogy a MiG-15-ös repülőgép épp a HMFEST elejére készült el, több időnk lesz 1-1 gépre! Folytatjuk, a keceli Pintér Művek és Haditechnikai Parkban kiállított repülő eszközök állagmegóvását, illetve már el is kezdtük a tulajdonos gyűjteményébe tartozó MiG-17PF repülőgép restaurálását. Pintér Csaba hozzáállásának hála, ez a repülőgép is nevet fog kapni! Czenczik Pista bácsi javaslatára Csaba az engedélyét adta, hogy Mezőfi István alezredes nevét viselje a repülőgép. Ő egyedüliként halt repülőhalált a 17-esek rendszerben állása alatt. Már elkezdtük az alezredes Úr családjának felkutatását.

A Mi-1-es és Mi-2-es helikoptereken kell majd plexit cserélni, mert az időjárás tönkretette őket.

Az év második felében elkezdjük, a 2018-ban felújítandó MiG-21U repülőgép repülőgép-vezető fülkéinek szétszedését, karbantartását és festését.

2018 első felében végeznénk a 21U felújításával, majd következik egy várhatóan nagy érdeklődést övező programunk, a MiG-29-es Nagyvasak érkezésének 25. évfordulója! Szűk körben már szó esett róla és többen jelezték, hogy szívesen beszállnak a szervezésbe. Többek között az 59. Szentgyörgyi Dezső Virtuális Repülőbázis, Zsámboki Tibi és a Dongó Alapítvány, Koncsik Pisti és a JETfly.

Az év második felében nekiállnánk a 20-as oldalszámú MiG-23 fülkéinek rendbetételéhez. Az ehhez szükséges engedélyt megkaptuk a Hadtörténeti Intézet és Múzeum /HIM/ parancsnokától.

2019-ben következne a Rettegett Iván. Ennek a gépnek, - mint annyi általunk felújított gépnek – különleges festést szánunk. De erről majd akkor beszélünk…

Robi: Ezekben a témákban tárgyaltunk Pintér Csaba Úrral, aki bemutatta a múzeum és a HIM új összekötőjét, Vinter József Urat. Vinter Úrral körbesétáltunk a múzeumban, beszélgettünk terveinkről. Azt gondolom, hogy vele is nagyszerű lesz az együttműködésünk! A jövőre rendezendő – immáron negyedik - Nemzetközi Haditechnikai és Harcászati Fesztivál állandó vendégeként, ismét tiszteletünket tesszük majd Kunszálláson. Hogy mivel? Az addig maradjon titok!

JETfly: Hihetetlen az az erő, amit érzek rajtatok! Jó lenne, ha más egyesület is csatlakozna hozzátok és szépülne a keceli Haditechnikai Park! Köszönjük szépen az információkat, sok sikert nektek a 23-as találkozóhoz, a MiG-17-es felújításához és a többi munkátokhoz egyaránt!

Zsolti: Köszönjük szépen!

Forrás: Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.