2025. 01. 20. hétfő
Fábián, Sebestyén
: 413 Ft   : 401 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Jubileum a Szuhojnál

Jubileum a Szuhojnál
JETfly  |  2016. 04. 26., 14:04

A Szuhoj cég komszomolszki Repülő-Kísérleti Állomása 80 éves jubileumát ünnepli.

Áprilisban múlt 80 éve, hogy az Amúr-menti Komszomolszban létrehozták a Szuhoj tervezőiroda Repülő-Kísérleti Állomását (LISz), mely a későbbiekben felvette Gagarin nevét. Hosszú volt az út a kezdeti légcsavaros repülőgépektől a mai modern sugárhajtású repülőgépekig, az R-6, Il-4, Li-2 típusoktól a Szuhoj család legmodernebb harci technikájáig.

Az első repülőgép, mely innen indult el meghódítani az eget, az R-6 (ANT-7) volt – a felderítő, távolsági vadász, bombázó és torpedóvető feladatokra egyaránt használt repülőgép 1938-ban szállt fel először. Még ennek az évnek júliusában a gép átrepült Habarovszkba, ezzel bizonyítva, hogy a típus készen áll a sorozatgyártásra.

A Nagy Honvédő Háborúban ez a gyáregység szerelte össze a több, mint 2 700 darab Il-4-es távolsági bombázót. 1949-ben itt kezdődött el a kor legjobb vadászrepülőgépének, a MiG-15-ösnek a berepülése. Három év múlva a sor a MiG-17-essel folytatódott. A MiG-17F – a típus exportváltozata – sok ország légierejében szolgált. Az 1950-től 1958-ig terjedő időszakban több, mint 800 darab MiG-15-ös és 2 000-nél is több MiG-17-es került ki innen.

1956-ban új korszak kezdődött a LISz történetében. Elkezdődött egy teljesen új repülőgép, a hangsebesség feletti korszak úttörőjének fejlesztése, a Szu-7-esé. Ez a típus lett az előfutára a további sikeres fejlesztéseknek, ebből „nőtt ki” a változtatható szárny-nyilazású Szu-17-es és az azt követő sikertípusok. A 80-as években itt született meg a legendás Szu-27-es. 1990. február 17-én itt történt meg a szűzfelszállása az első hajófedélzetre tervezett Szu-27K (Szu-33) repülőgépnek is. 1999 május 19-én a Dzemgi Repülőtér betonjáról emelkedett a levegőbe a kétszemélyes Szu-30MK prototípusa.

A LISz legújabb kori története 2008. február 19-én a 4++-os Szu-35Sz-szel, majd 2010. január 29-én az 5. generációs PAK FA-val (T-50) folytatódott és tart a mai napig.

 

Forrás: uacrussia.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-17 12:23:25
Az Emirates bemutatta új egyenruháját, amely az exkluzivitást és a légitársaság luxus színvonalát tükrözi. Az új viselet kifejezetten a Dubaji Nemzetközi Repülőtéren dolgozó elit csapat számára készült, amely a VIP és prémium utasok gördülékeny és személyre szabott utazási élményéért felelős.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.