2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kérdőjelek a Rigai Repülőmúzeum körül

Kérdőjelek a Rigai Repülőmúzeum körül
JETfly  |  2021. 04. 19., 16:43
Kérdőjelek a Rigai Repülőmúzeum körül

A legfrissebb hírek szerint veszélyben a Rigai Repülőmúzeum népszerű, magánkézben lévő gyűjteménye, mivel a reptér infrastruktúrájának fejlesztése miatt a múzeumot el kell költöztetni.

Korunk világjárványa a repülőmúzeumokra is komoly hatással van, hiszen a korlátozó intézkedések miatt a legtöbb országban nem fogadhatnak látogatókat, ezért a fenntartás szempontjából (főként a magántulajdonban lévő múzeumok esetében) jelentős bevételtől esnek el már hosszú hónapok óta. A rigai tárlat idős tulajdonosa, Viktors Talpa, egykori repülőmérnök az Aeroflot-tól ment nyugdíjba, az elmúlt évtizedekben adományokból, saját forrásból, illetve cserealapon Európa egyik legjelentősebb kiállítását állította össze, mely a vírushelyzet előtt havonta többezer látogatót vonzott. Lettországban, Riga nemzetközi repülőterén található a múzeum, mely gyakran az országba látogatók egyik első felkeresett helyszíne volt.

A repülőmúzeum tárlatának nagy része szovjet típusokat vonultat fel, köztük olyan különlegességekkel, mint egy Mi-6-os nehéz szállító helikopter, számtalan MiG-változatú harci repülőgép (pl. MiG-25RBS), illetve egy Tu-22M1 típusú hadászati bombázó, melyeket már hazánk repülésrajongói is többször felkerestek. A teljes kínálatot a múzeum hivatalos oldalán tekinthetik meg Olvasóink!

A múzeum költöztetésének híre már többször volt téma a lett sajtóban, most viszont úgy tűnik, hamarosan megoldást kell találni a tárlat költöztetésére, mivel a repülőtér infrastruktúráját fejlesztik: a "Rail Baltica" project keretein belül új vasúti terminál építését tervezik a repülőmúzeum területén. Talpa jelenleg a repülőtértől bérli a területet, de március 31. határidővel jelezték számára, hogy találja meg repülőgépei új otthonát. Ez a tárgyalássorozat már hosszú ideje zajlik a két fél között, de megoldásra eddig nem sikerült jutniuk, mivel a múzeum tulajdonosa lehetetlennek és horribilis költségűnek (kb. 200 000 eurót említ) tartja a gépek elszállítását, ezért minden felkínált lehetőségtől elzárkózott, ráadásul olyan véleményt is hallani, hogy a szovjet korabeli gépekkel teli terület már nem illik bele a folyamatosan fejlődő, egyre modernebb képet mutató rigai reptér látványába, többeknek bántja a szemét.

Szovjet Mi-6-os nehéz szállító helikopter a Rigai Repülőmúzeumban (Fotók: Māra Rozenberga/Latvijas Radio)

A repülőtér már felajánlotta azt is a tulajdonos számára, hogy segítenek átköltöztetni a gyűjteményt a repülőtér másik oldalára, de Talpa ezt is elutasította olyan indokkal, hogy az sokkal nehezebben megközelíthető, illetve ott nem áll rendelkezésre a múzeum számára nélkülözhetetlen infrastrukturális ellátottság, kamerarendszer és kerítés sincs. A tulajdonos a repülőtér területén a postaépület melletti privát területen tudná elképzelni a repülőgépeket, de a szállítás költsége így is nagyon magas, melynek érdekében a közösségi oldalon kezdett adományok gyűjtésébe.

A lett közlekedési miniszter is megszólalt az ügyben: szerinte létre kellene hozni a népszerű vasúti és közlekedési múzeumok mintáján egy központi repülőmúzeumot is, de ugyanakkor hozzátette, hogy a legnagyobb problémát most az jelenti, hogy a magángyűjtemény tulajdonosa nem hajlandó semmiféle együttműködésre a repülőtér vezetőségével. Hangsúlyozta, hogy Lettországban számtalan egyéb magántulajdonú múzeum van (pl. harckocsi múzeum), akikkel lehet egyűttműködni, de Talpáról arra a véleményre jutott, hogy nem tud a jelen kor elvárásai szerint gondolkodni, szerinte megragadt a szovjet korban.

A jelen állás szerint, ha nem sikerül összegyűjteni annyi pénzt, hogy a múzeumot átköltöztessék a postaépület melletti privát területre, akkor a repülőtér nekikezd a gépek elszállításának, az általa felkínált, repülőtér túloldalán lévő őrizetlen területre. A múzeumban lévő repülőgép típusok ismeretében igen nagy kár lenne, ha ezek a gépek a szállítás során sérülnének vagy esetleg az enyészetté válnának.

Forrás: https://eng.lsm.lv/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.