Smart Remote Tower, azaz a repülőtéri légi forgalom intelligens távirányításának megvalósításában nyújt segítséget a HungaroControl a sorozatban ötször a világ legjobb címét elnyerő szingapúri Changi repülőtér fejlesztéséhez.
A nemzetközi mércével is kimagasló innováció olyan élenjáró technológiát képvisel, amelynek révén a repülőtér egyszerre lesz képes kezelni a rohamosan növekvő légiforgalmat és megfelelni az ezzel összefüggő repülésbiztonsági kihívásoknak.
A HungaroControl idén novemberben, a közepes méretű és forgalmú repülőterek közül a világon elsőként vezette be a helyszíntől független toronyirányítást a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Az éveken át tartó, világviszonylatban is kimagasló innováció iránt a magyar szolgáltató számos nemzetközi partnere részéről folyamatos az érdeklődés.
A Szingapúri Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAAS) delegációja az elmúlt hónapokban többször is járt Budapesten, hogy tanulmányozza a HungaroControl fejlesztését. A hatóság 2017 elején jelentette meg nemzetközi pályázatát, amelyben a Changi repülőtér optimalizálására, Smart Tower prototípus fejlesztésére és kivitelezésére keresett partnereket. A budapesti távoli irányítótorony novemberi átadása, illetve a HungaroControl és a CAAS között folytatott részletes szakmai eszmecsere után egy héttel, 2017. november 21-én döntött úgy a szingapúri légiforgalmi szolgálat, hogy a Changi repülőteret a magyar modell alapján kívánja fejleszteni.
A HungaroControl szakemberei a validációs módszertan kialakításában működnek közre, aminek során a testre szabott technológiai megoldást a környezethez és a követelményekhez illesztik. Részt vesznek a humán faktor értékelésében is, ennek során minimalizálják az emberi tényezőre vonatkozó kockázatokat, az irányító teljesítményére ható változásokat – stressz, helyzettudatosság, fáradtság – és azok elfogadhatóságát. A projekt megvalósítási szakasza 2018 januárjában kezdődik és várhatóan 2019 végéig tart.
"A szingapúri megbízás kimagasló nemzetközi elismerése annak az innovációs tevékenységnek, amelyet a HungaroControl évek óta végez. A Remote Tower technológia rendkívül innovatív, költséghatékony megoldás, nem véletlen, hogy a fejlesztés iránt világszerte számos nemzetközi partnerünk érdeklődik. A léginavigációs rendszereknek lépést kell tartaniuk a világszerte rohamosan növekvő repülőgép-forgalommal, és az ezzel összefüggő repülésbiztonsági és kapacitásbeli kihívásokkal. A HungaroControl célja, hogy folyamatos innovációval megfeleljen ezeknek az elvárásoknak” – fogalmazott Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója
A nemzetközi pályázatra a HungaroControl a brit NATS (National Air Traffic Services) vezette konzorcium tagjaként adott be ajánlatot, együttműködésben a szingapúri elektronikai és kommunikációs rendszereket gyártó STEE vállalattal, valamint a kanadai Searidge Technologies-sal, mely a budapesti Remote Tower kifejlesztésénél az integrált kamera- és radarrendszer gyártásáért felelt.
Forrás: HungaroControl
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.