A HungaroControl Zrt. és a román léginavigációs szolgálat, a ROMATSA segítségével a bolgár légtérben is megvalósult március 30-tól a „free route”, azaz a szabad légtér koncepció.
A repülőgépek korlátozások nélkül, szabadon használhatják a légteret, a meghatározott ki -és belépőpontok között, akár a lehető legrövidebb útvonalon. Az eddigi tapasztalatok alapján mindez tovább csökkenti a repülőgépek üzemanyag-felhasználását és a károsanyag-kibocsátást.
Közel 1,5 millió kilométerrel csökkent a Magyarország felett átrepülő járatok útvonala, a légitársaságok mintegy 3 millió dollár értékű üzemanyagot takarítanak meg és több mint 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerül a levegőbe – ez a mérlege a HungaroControl Zrt. által 2015 februárjában bevezetett HUFRA (Hungarian Free Route) kezdeményezésnek.
A HungaroControl Zrt. által kidolgozott és Európában elsőként, 2015 februárjában bevezetett megoldás lényege, hogy a teljes légi útvonalhálózat törlésével lehetővé teszi a magyar légtér korlátozások nélküli, szabad használatát, az országhatáron meghatározott ki -és belépőpontok között. Az innovatív és környezettudatos megvalósításért 2017 februárjában "Felelős és a környezet fenntarthatóságára irányuló innovációk" kategóriában Nemzetközi Minőség-Innováció díjat vehetett át a HungaroControl Zrt. az Európai Minőségügyi Szervezettől.
A HUFRA bevezetését 2015 augusztusában követte a magyar és román légtérben megvalósuló N-FRAB (Night Free Route Airspace Budapest/Bukarest). A magyar HungaroControl Zrt. és a ROMATSA léginavigációs szolgáltató közösen működteti a két ország légterének szabad használatát biztosító alkalmazást – ma már napi 24 órában.
Hasonló logika alapján született meg a SEEN FRA (South Eastern Europe Night Free Route Airspace) is, mely a bolgár BULATSA léginavigációs szolgálattal együttműködve Bulgária légterére is kiterjeszti a „free route” koncepciót. Első lépésként március 30-ától érvényes a három ország határán átívelő éjszakai szabadlégtér-használat, második lépésben a légtér szabad felhasználása a napi 24 órában lesz majd elérhető. A környezetünkben megvalósuló szabad légtérhasználat bevezetése 2022-től 9000 méter felett egész Európában kötelező lesz.
A három ország összekapcsolásával tovább csökken a repülőgépek üzemanyag-felhasználása, valamint károsanyag-kibocsátása.
A HungaroControlról
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. világszínvonalú technológiája, fejlesztései és szolgáltatásai révén a nemzetközi légiforgalmi irányítás egyik elismert szolgáltatója, az Egységes Európai Égbolt keretében zajló uniós integráció aktív regionális kezdeményezője, együttműködő partnere.
Az EUROCONTROL statisztikái és előrejelzései szerint Európa felett évente csaknem 10 millió járat közlekedik, ám ez a szám a következő 20 évben akár meg is duplázódhat. Az elmúlt években a HungaroControl több olyan jelentős beruházást indított el, amelyek légi navigációs szolgáltatásainak fejlesztését célozzák, garantálják a növekvő légi forgalom biztonságos kezelését, és egyben elősegítik a küszöbön álló uniós integráció sikerét.
Folyamatos újításaival, kutatás-fejlesztési eredményeinek alkalmazásával a HungaroControl európai szinten is kiemelkedő a repülésbiztonság javítása, a kapacitás növelése, a légitársaságok költségeinek csökkentése és a környezet fokozott védelme terén. Összetett erőfeszítéseinek eredményeképp, 2014. április 3-tól a NATO megbízása alapján a HungaroControl irányítja a Koszovó feletti magaslégtér átrepülő forgalmát. 2015 februárjában – jóval az Európai Unió által előírt határidő (2022. január 1.) előtt – a HungaroControl Európában elsőként vezette be korlátozások nélkül a Free Route Airspace-t a teljes hazai légtérben.
Hagyományos légiforgalmi irányító szolgáltatásainak, műszaki-technológiai háttérének továbbfejlesztése mellett a HungaroControl egyik stratégiai célkitűzése, hogy partnereivel közösen egy regionális, közép-európai légi navigációs tudásközpontot hozzon létre.
Valamennyi beruházásával a HungaroControl célja, hogy a 7 közép-európai országot tömörítő regionális együttműködés, a közép-európai funkcionális légtérblokk (FAB CE) versenyképes szolgáltatásokat nyújtson és a legmagasabb műszaki-technológiai színvonalon működjön.
Forrás: HungaroControl
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.