2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 415 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar siker - a NASA díjazott diákötlete

Magyar siker - a NASA díjazott diákötlete
JETfly  |  2017. 11. 24., 14:31

Idén első alkalommal vehetett részt európai csapat is a NASA által évente megrendezésre kerülő Design Challenge repülőgép tervezői versenyen. A sikeres lebonyolítás érdekében a NASA együttműködésre lépett a német DLR, vagyis a Német Repülés- és Űrügyi Kutatóközponttal, amely a német egyetemek diákjainak versenyműveit volt hivatott elbírálni.

A számos német csapatból három müncheni mérnökhallgató került ki mint győztes ötletgazda. Az igen vegyes felépítésű csapat tagja a szegedi származású, korábbi BME-s hallgató Varga Soma, az osztrák Daniel Metzler, továbbá a német Christian Decher. 

A verseny fő célja az olyan, egyre égetőbb kérdések feloldása a repülőiparban, mint a lakott területek zajterhelésének és a repülőgépek károsanyag-kibocsátásának csökkentése. Nem egyszerű feladat olyan ötlettel előállni, amely azokat a drasztikus százalékos csökkentéseket teljesíteni képes, amelyet a nemzetközi hatóságok a repülőgép-tervezők elé állítanak. A mérnökhallgatóknak azonban nem szárnyalhatott határok nélkül a fantáziája, hiszen olyan technológiai megoldásokat kellett ötvözniük innovatívan, amellyel tervük teljesíteni tudja a legkésőbbi 2035-ös üzembe lépési dátumot, és amellyel a gyártási költségek sem szöknek túlzottan magasba.

Az "Urban Liner" koncepciójukkal a müncheni diákoknak úgy tűnik mégis sikerült ezt megvalósítani, amelyet idén szeptemberben a NASA mérnökei előtt is prezentálhattak egy konferencián a Langley Kutató Intézetben, a NASA aerodinamikai kutatató központjában, Virginia államban. Prezentációjuk végeztével lehetőségük volt továbbá bepillantani az USA és a NASA aktuális kísérleti repülőgépeinek programjaiba is. 

Képgaléria megtekintése (6 db kép)
 

Tervükkel a "Subsonic" vagyis hangsebesség alatti utasszállító repülőgépek csoportját erősítik, ám az egyre ígéretesebb akkumulátor-technológiának köszönhetően hibrid meghajtással. Annak érdekében, hogy az NOx kibocsátást 80%-kal és az üzemanyag igényt 60%-kal csökkenteni tudják, egyszerre kellett valamely találékony ötlettel előállniuk az aerodinamika és a meghajtási lánc szempontjából is. Így született meg a felsőszárnyas és csupán egyetlen gázturbinás hajtóművel ellátott 300 utas befogadására képes Urban Liner.

Mivel a szárnytőbe integrált 2-2 és a farok részben elhelyezett további 2 elektromos hajtóművel a felszállás, az emelkedés és végül a leszállás teljesen hibrid üzemben működik, így elegendő volt egyetlen, az utazó üzemmódra optimalizált megnövelt méretű gázturbina. A kompozit anyagokkal elérhető felületi minőség következtében lehetőség van a szárnykörüli áramlás lamináris állapotának hosszabban történő fenntartására, amely következtében jelentősen csökken a szárny ellenállása. A jelentősen szélesebb és megnövelt kapacitású törzsrész mintegy 20%-ban maga is hozzájárul a felhajtóerő képzéséhez. A csökkentett méretű és nagyban integrált farok rész az ellenállás szempontjából káros felületet hivatott csökkenteni, továbbá mint egy védőfal hivatott tompítani a gázturbinás hajtóműből származó zajterhelést. A rés nélküli fékszárnyak és az elhagyott orrsegédszárny is a le- és felszálláskor keletkező zajterhelést csökkenti.

Tervük egyik fő célja az volt, hogy egy olyan repülőgépet alakítsanak ki, amellyel a jövőbeni sűrűn lakott repülőterek is megközelíthetővé és egymással összeköthetővé válnak, így növelve ötletük piaci versenyképességét a konkurenciával szemben.

A megkeresést és a beszámolót ezúton is köszönjük Varga Somának! Gratulálunk is sikeres szerepléshez!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.