2024. 12. 21. szombat
Tamás
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Modernizálják a kecskeméti barokamrát

Modernizálják a kecskeméti barokamrát
honvedelem.hu  |  2024. 08. 13., 15:48
Modernizálják a kecskeméti barokamrát

Hosszas előkészítő munkálatok után, idén ősszel elkezdik felújítani a kecskeméti MH Egészségügyi Központ Repülőorvosi, Alkalmasságvizsgáló és Gyógyító Intézet barokamrája műszaki vezérlését.

Aki katona, tudja, hogy minden út Kecskemétre vezet. Van, aki alkalmassági vizsgálatra megy, s van, akinek egy úgynevezett speciális repülőorvosi alkalmassági vizsgálatot kell teljesítenie. A Repülőorvosi Vizsgáló Osztályon gyakorlatilag mindenki megfordul, aki a légierőnél fedélzeten – úgymond - szakszolgálati tevékenységet végez. Nemcsak a pilóták, hanem a navigátorok és bizonyos esetben a repülőműszaki állomány szakszolgálata is. Ezen kívül az osztály a búvárokkal nyomáskiegyenlítést szokott gyakoroltatni, az úgynevezett zuhanópróbával, de van olyan ejtőernyős képzettség is, ami szintén feltételezi a barokamra vizsgálatot.

Dr. Kuti Norbert alezredes, a Repülőorvosi Vizsgáló Osztály osztályvezető főorvosa elmondta, hogy várhatóan szeptemberben kezdődnek a gépészeti előkészületi munkálatok. „Ezzel párhuzamosan még a régi technikával üzemeltetjük egészen jövő év január elsejéig a kamrát. Ezt követően egy 40 napos leállási időszak alatt átállunk az új technikára, és ha minden a tervek szerint halad, akkor 2025. február végén már az új rendszerrel tudunk ismételten vizsgálatokat végezni.”

A vákuumszivattyúk és a teljes elektronikai vezérlés cseréje során a korábban használt, mára elavult technológiát egy korszerű digitális eszközrendszer váltja fel. Ennek eredményeként jelentősen olcsóbbá válik a barokamra üzemeltetése. A részleges felújítás nem változtat a kamra belső kinézetén, de jelentős előrelépést jelent az üzemeltetés terén. Az új technológia megbízhatóbb és könnyebben vezérelhető lesz, ami megkönnyíti a munkát a szakemberek számára.



De mit is érdemes tudni a barokamráról? A kecskeméti barokamra testét 1972-ben gyártották és az 1970-es évek közepén helyezték üzembe. Mondhatni lassan 50 éve az eredeti formájában, és a konstrukciós elveknek megfelelően működik. „Többféle vizsgálati típussal futunk, és ennek megfelelően különféle magassági profilokkal más-más vizsgálati időtartamban. Gyakorlatilag az országban teljesen egyedülálló, de Európának ezen a részén is egy unikális műszer ez a barokamra. A '60-as, '70-es években Budapesten, a Gyáli úton volt még egy hasonló, de nem ilyen szinten műszerezett kamra, amit a polgári repülésben használtak, de ez már évtizedek óta működésképtelen” – tette hozzá a főorvos.

A barokamra kuriózum, hiszen jelenleg Magyarországon ez az egyetlen működő, és aktívan használatban lévő, hypoxiás „edzéseknek”, vizsgálatoknak otthont adó barokamra.

Évente több szakmai és forgató csoport is ellátogat a kecskeméti intézménybe, hogy megnézhesse, és megismerhesse a „felszállás” közben végbemenő élettani folyamatokat. A látogatók mindig érdeklődve fogadják a Repülőorvosi Vizsgáló Osztály orvosainak beszámolóját, hiszen az itt szimulált állapot élettani háttere gyakorlatilag senki számára nem ismert a hétköznapokban.

Az intézményben folyó szakmai munka és tanítás se hagyható figyelmen kívül, ugyanis az intézet ad otthont a Szegedi Tudományegyetem Repülő- és Űrorvosi Tanszéknek, dr. Szabó Sándor ezredes, a Magyar Honvédség repülő főszakorvosa vezetésével. A tanszéken graduális és posztgraduális képzései folynak Szegeden, a gyakorlati képzésnek, szakvizsgára való felkészítésnek pedig a kecskeméti intézmény ad helyet.

Forrás: https://honvedelem.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.