2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 415 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nagy test, nagy siker - Isten veled, Kövér Albert!

Nagy test, nagy siker - Isten veled, Kövér Albert!
Trautmann Balázs  |  2019. 08. 22., 11:09
Nagy test, nagy siker - Isten veled, Kövér Albert!

Minden katonai műrepülő-kötelék mögött hihetetlen méretű kiszolgáló részleg dolgozik azon, hogy az a bizonyos 10-15 perc az égen hibamentes és látványos legyen. A „bevetésekhez” szükséges anyagok, eszközök, berendezések szállítása is levegőben történik. No de mi van akkor, ha a termetes szállítórepülőgép is a showműsor része lesz?

Közel 18 év szolgálatban, több mint 30 ezer repült óra, négy hajtómű - és a világ legszebb (ebben nem ismerek vitát!) C-130-as festése. Igen. Ő az, akit a katonai repülés rajongói csak „Fat Albert” néven zártak a szívükbe mindenhol, ahol csak láthatták a fehér-kék-sárga kabátba bújt C-130T Hercules pompás repülését. Igaz, azt már kevesebben tudják, hogy a májusban nyugdíjba vonult 164763-as számú gép immár a második volt, ezen a néven. Az első - ezt a nevet hivatalosan is viselő - példány a 151891-es oldalszámú TC-130G volt, melynek „hadrendbe állítása” a mai napig meghatározó módon alakította át a Blue Angels programját. De lássuk, mi is történt 1969-ben?

Kell egy nagyobb vas…

Hát, típusváltás, méghozzá két szinten is. Egyrészt maga a kötelék váltott paripát: a jó öreg, egyhajtóműves, a sugárhajtású vadászgépek első generációjához tartozó Grumman F-11A Tiger-ek - a haditengerészet alakulatai közül utolsóként - elköszöntek a híres kékfestéstől. Nem véletlenül: az első vonalbeli, hajófedélzeti szolgálattól már 1961-ben elbúcsúztak (alig 5 év után, ez is mutatja a hidegháború eme korai szakasza repülőgép-fejlesztésének hihetetlen tempóját) s a kiképzőegységek is csak 1967-ig használták. Márpedig a haditengerészet nagyköveteinek illik olyan gépen bemutatóikat megtartani, ami nem csupán még hadrendben áll, de mondjuk a legfejlettebb technológiát képviseli. Nem jöhetett más szóba a cserénél, csak a ma már legendássá vált McDonnell Douglas Phantom II-es, egészen pontosan annak is a továbbfejlesztett F-4J változata. Tökéletes választás volt: nagydarab, bivalyerős gép, s a képek tanulsága szerint a speciális festés is igencsak jól állt a méretes kéthajtóműveseknek. Igen ám, de akadt egy kis gond, sőt, nem is kicsi, hanem kifejezetten nagy: az F-4J-k General Electric J79-GE-10-es sugárhajtóművei sokkal terjedelmesebbek voltak minden irányban, mint a Tiger-ek aprócska Wright J65-W-18-asai. Márpedig az áttelepüléseknél tartalék hajtóművet is vinni kell, hiszen nem lenne jó, ha egy hiba miatt gép ragadna ott valahol, borítva a bemutató kötelék alaposan kicentizett szezonját. A nagydarab gázturbina szállítására viszont az addig használt Lockheed C-121 Constellation alkalmatlannak bizonyult: rámpás gép kellett, megfelelő teherbírással és persze nagy hatótávolsággal. A haditengerészet a tengerészgyalogosokhoz fordult: ők - hivatalosan - nagy örömmel vállalták a feladatot és az akkor már bevált Hercules-család egyik tagját delegálták a szolgálatra, méghozzá Leonard Chapman vezérezredes, a „bőrnyakúak” akkori vezérkari főnökének elhatározása alapján szigorúan saját hajózó legénységgel. Ennek megfelelően a géppel három pilóta, két fedélzeti mérnök, egy navigátor, egy rakodómester és egy karbantartó specialista érkezett. Ez a csapat egy külön tengerészgyalogos különítményként dolgozott a Herculessel együtt. Érdekesség, hogy a C-130F-ek évekig bizony teljesen normál festéssel végezték a szállítmányozás feladatait, csupán a törzs oldalára került fel egy fehér „Blue Angels” felirat.

Névadás

A gép nevét és sorsát egy televíziós sorozat változtatta meg mindörökre. A ma már nők elleni erőszakos cselekményeiért több esztendős, jogerős börtönbüntetését töltő híres komikus, Bill Cosby 1969-ben alkotta meg Fat, azaz Kövér Albert karakterét. A speciális, részben élőszereplős, részben animált „Hey, Hey, Hey, It’s Fat Albert” filmet 1972-től 12 éven keresztül már egy teljes rajzfilm-sorozat követe, „Fat Albert and the Cosby Kids” címmel, a komikus hangjával és aktív közreműködésével. A Blue Angels hivatalos legendáriuma szerint valamikor még ebben az évben az egyik légiparádé alkalmával egy lelkes kisfiú kiáltott fel a lassan guruló C-130-ast látva: nézzétek, ott jön Dagi Albert! Ezt valamilyen úton-módon volt szerencséje meghallani a gépet repülő csapatnak is, akik Bert-re rövidítették a becenevet és villámgyorsan csak Bert Boys-nak nevezték magukat. Érthető volt a gyerekek lelkesedése: a Hercules egy pufi, aranyos, morgós hangú, barátságos gép, akit igenis könnyű megszeretni. Mint egyes Angels-pilóták később kissé neheztelve megjegyezték: a repülőnapokra kivitt gyermekeik gyakran a félelmetes Phantom II-esek helyett a C-130-ast halmozták el minden szeretetükkel és érdeklődésükkel. Fat Albert, a négy hajtóműves mókamester tehát életre kelt.

De még milyenre! A gép életében az 1975-ös év utolsó Blue Angels bemutatója hozott gyökeres és igencsak látványos változást. A csapat hagyományosan a floridai Pensacolában, saját otthonukban tartja utolsó fellépését minden szezonban. Az utolsó bulit illik feldobni valamivel: erre remek ötlete támadt az akkor még csak a nem hivatalosan a Fat Albert nevet viselő C-130F-et repülő két századosnak, nevezetesen Steve Petitnek és Ron Flemingnek. Mi lenne, ha már az amúgy is igen népszerű, becézett Herculest immáron hivatalosan is a műsor részévé, sőt, egyik főszereplőjévé tennék? A két pilóta nem sokat teketóriázott és remek, bár kissé rendhagyó ötletükkel azonmód be is kopogtak a kötelék akkori parancsnokához, s jelezték: lennének elképzeléseik. Mégis pontosan micsoda, érkezett a gyors és kissé gyanakvó válasz. Hát, fel lehetne szerelni a Herculest külső gyorsító pótrakétákkal (Jet-Assisted Takeoff, JATO) és egy nagyon gyors emelkedést tudnánk bemutatni a nézőknek. Az előzetes rábólintást ott az irodában megkapták, és kifelé menet már csak azon tanakodott a két pilóta: honnan a fenéből szerezzenek rakétákat, és hogy a csudába fogják majd azokat használni a program során? (Talán nem említettem, de az elképzelés nem minden részletét dolgozták ki még a parancsnoki előtérbe érkezés előtt.)

A JATO, mint szinte minden, részben magyar találmány, hiszen még 1941-ben kezdődtek meg az első kutatások, a nácik elől 1930-ban az Egyesült Államokba távozott Kármán Tódor vezetésével. A vietnami háborúban a Herculesekkel már rendszeresen használták a kétszer négyes csomagban a törzs hátsó részére, ferdén a Föld felé irányított startrakétákat, ha rövid, előkészítetlen pályáról kellett felszállniuk. A közel négytonnányi tolóerő komoly lökést adott a háborúban nélkülözhetetlen tábori repülőterekről induló teherszállítóknak. Szóval azért nem volt annyira a valóságtól elrugaszkodott ötlet a tüzes bemutató, csak éppen senkinek nem jutott még az eszébe. Vagy ha mégis, akkor az állományilletékes parancsnok kevésbé volt rugalmas a megvalósítás tekintetében. 
A tengerészgyalogság két bátor századosa szinte a nulláról kezdte: az összes információ, ami akkor a rendelkezésükre állt, az a haditengerészet kiképzési és műveleti utasításában (NATOPS) szereplő két oldal volt, mely a startrakétás felszállásokkal kapcsolatos, minimális tudnivalókat tartalmazta. Sebaj, hamar megérkezett az első nyolc rakéta a haditengerészet Patuxent River kísérleti és tesztelési feladatokkal dolgozó repülőteréről. Gyorsan fel is szerelték őket a gépre a minden őrültségben társként belépő műszakiak, majd bármiféle előzetes tesztelés vagy gyakorlórepülés nélkül, 1975. november 12-én „élesben” fel is szálltak az üzemelő rakétákkal, óriási sikert aratva a Pensacolába sereglett nézők között.

„Egyszerűen begyújtottuk a rakétákat, elemelkedtünk a betonról a show közepén és az emberek megőrültek a látványtól. Tettünk egy iskolakört, majd rendben leszálltunk. Ekkor ránéztem Ronra és azt mondtam neki: na, ez jó buli volt…” - emlékezett vissza később Steve Petit, az egyik elkövető. 

Na, akkor most képzeljük el ugyanezt a folyamatot, az ötlettől a megvalósításig - 2019-ben…

„Visz-sza! Visz-sza!”

A minden szempontból óriási sikert arató, a hajózók és a nézők őszinte és egyöntetű csodálatát kivívó mutatvány évekig ismétlés nélkül maradt. Nem, a gép tökéletesen repült. Meg sem sérült, a fellépő erők teljesen biztonságosan minden határértéken belül maradtak, a startrakéták előírásszerűen működtek, a nézők testi épsége vagy a repülőtér sem forgott semmilyen veszélyben. A leállítás oka természetesen a bürokrácia volt. A „palackok” tárolására és kezelésére speciális helységeket és módszereket kellett volna alkalmazni. A pensacolai bázis vezetése erről pedig hallani sem akart, őket kevéssé hatotta meg a félig-meddig partizánakció és a közönség elképesztő ovációja.

Az emléket azonban nem lehetett kitörölni, és azért számos, magas beosztású tiszt is a saját szemével láthatta a mutatványt aznap. Néhány év és rengeteg levelezés után, az 1980-as évektől már a Blue Angels bemutatók alapvető elemévé vált a JATO-segítette extrém látványos felszállás. Az egymást követő három C-130F, a TC-130G és a legutolsó „klasszikus” C-130T egyaránt jeleskedett a tüzes indulásokban. Ez a mutatvány mind odahaza, mind a világ más pontjain a csapat védjegyévé vált, a legendásan szűk kötelékrepüléssel együtt. Persze ehhez a füst és a lángok mellett kellett a normál esetben 10-15 fokos emelkedés helyett a 45 fokos, igen meredek repülés is.

A felszállást később egyre több minden követte: ma már a derék hajózók egy komplett műsorblokkot kapnak, ahol 11 percen keresztül mutatják be a típus lehetőségeit. Alacsony áthúzások, éles fordulók, s a végén egy igen rövid, taktikai leszállás jelenti a műsor gerincét. Sajnos a 2009-es szezon befejezése óta hiányoznak a JATO-s mutatványok, mert a jóval nagyobb hajtóműteljesítményű C-130J-k feleslegessé tették, s emiatt kivonták a hadrendből ezeket a segédrakétákat.

Ne feledjük, egészen májusig az öregecske C-130T-vel repültek, melynek eredeti feladatköre az amerikai haditengerészet logisztikai feladatainak elvégzése volt. A szárny alatti póttartályokkal, Allison T56-A-16-os hajtóművekkel és a hagyományos, négy tollas légcsavarokkal felszerelt taktikai szállítógépek generációja lassan átadja helyét a C-130J Super Herculeseknek, illetve a hosszabb törzsű C-130J-30-asoknak. Ennek megfelelően, ha a - minden bizonnyal még 2019-ben beérkező - Super Herky lép a helyére, az alaposan kibővíti majd a repülésbiztonság szempontjából rendben lévő, de még látványosabb elemek választékát.

Természetesen a festés - minden eddigi információ szerint - marad a hagyományos, csak éppen a „Fat Albert III” nevet pingálják majd fel az értő kezek a gép oldalára. A dolog további szépsége lesz, ha az új „nagyvas” enyhe akcentussal beszél majd angolul: a hírek szerint ugyanis a Brit Királyi Légierő egyik használt, de keveset repült Hercules C.Mk5-öse kerülhet a tengerészgyalogsághoz, kifejezetten a Blue Angels-kötelék mellé.

Tango-bajok

„Fat Albert II” távozását a C-130T típusok üzemeltetésével kapcsolatos, súlyos és katasztrófát is okozó gondok siettették. 2017 júliusában a gépet - a tengerészgyalogság VMGR-452 tartalékos századának 12 darab KC-130T tanker-szállító változatával együtt - letiltották a repülésről. Ennek oka egy véres esemény volt: július 10-én a 165000 oldalszámú, emiatt „Triple Nuts” becenevű, „Yanky 72” hívójelű, 24 éves KC-130T Hercules a Mississippi állambeli Leflore járás fölött repülés közben szétesett. A Cherry Point-ból felszálló gép a kaliforniai El Centro repülőterére tartott. A gép személyzete helyi idő szerint 15 óra 49 perc 24 másodperckor rendben bejelentkezett a memphisi légiirányításnak, majd soha többet nem tudtak vele rádiókapcsolatba lépni. A gép roncsai egy 8 kilométeres hosszúságú területen zuhantak le, a fedélzeten lévő 16 tengerészgyalogos és haditengerész nem élte túl az eseményt. A vizsgálat megállapításai szerint a katasztrófa közvetlen oka egy helytelenül kijavított légcsavartoll volt, amely elszabadult a helyéről és a törzsbe ütközve a gép súlyos roncsolódását, majd lezuhanását okozta. A javítást még 2011-ben végezték el, korróziós sérülések miatt. A bal belső hajtóműre felszerelt, hagyományos, négytollú Hamilton Sundstrand 54H60 légcsavar végül július 10-én, közel 7 ezer méteres magasságban adta meg magát és okozott végzetes balesetet.

A földre parancsolást természetesen a Blue Angels-nél is komolyan vették, ezért „Fat Albert II” is a betonon maradt, nem vehetett részt a bemutatókon. A kötelék életéhez elengedhetetlen szállítási feladatokat más teherszállítókkal oldották meg. Az öreg harcos pedig egy alapos fiatalító kúrán vehetett részt a légierő Hill bázisán, ha már kényszerpihenőre küldték. A nagyjavítás természetesen érintette a hajtóműveket, a hírhedté vált légcsavarokat - mindegyiket leszerelték és érthető okokból roppant szigorú vizsgálatnak, majd felújításnak vetették alá. Átnézték a leszerelt szárnyak minden egyes négyzethüvelykjét, az elektromos vezetékeket, s amikor minden rendben találtatott, új fényezést is kapott. A gép végül 2018. július közepén tért vissza a légishow-k világába, de elsőként csak óvatos áthúzásokkal jelentkezett be, hiszen „vissza kellett rázódni” a rendes üzletmenetbe - sok volt az az egy kihagyott esztendő. Végül a C-130T 17 éves „angyali” szolgálatot követően, 2019. május közepén búcsúzott el a lelkes rajongóktól. De nem sokáig! David Gardner fregattkapitány, a Blue Angels szóvivője már május 23-án leszögezte: „A Fat Albert-program továbbra is él, csupán egy döntést kell hozni arról, melyik repülőgéppel pótoljuk a most leállítottat”. Mint ismeretes, ennek egyik kimenetele lehet az ex-brit Super Herculesek egyikének megvásárlása és a szükséges felújítást követő átalakítása. Az optimisták számára jó hír: a kötelék hivatalosan továbbra is várja a 2020-as és a 2021-es szezonra jelentkező hajózókat, akik a leendő, III. Kövér Albertet fogják „dobálni” a levegőben, a lelkes nézők legnagyobb örömére. Ezzel együtt az már biztos, hogy a 2019-es szezont még nélküle fogja végigrepülni és befejezni a Blue Angels, hiszen valamilyen oknál fogva nem sikerült megoldani a kirepülhető órák elfogyása miatti leállítást követő, zökkenőmentes típusváltást. Lehet, hogy csak a sárga festék fogyott el Pensacolában?

Forrás: http://www.aranysas.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.