2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nemzetközi elismerésben részesült a HungaroControl

Nemzetközi elismerésben részesült a HungaroControl
JETfly  |  2018. 05. 10., 15:01

A HungaroControl Zrt. Európában elsőként, 2015. február 5-től törölte el a teljes magyar légtérben a légi útvonalhálózatot és vezette be a repülőgépek korlátozások nélküli szabad légtérhasználatát.

A „Hungarian Free Route” jelentős gazdasági és környezetvédelmi eredményeket ért el azóta. Azóta a hazánk felett átrepülő járatok útvonala 4,5 millió kilométerrel csökkent, és a három év alatt 48 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe – ami a világ leghosszabb repülő útvonalán (Auckland - Doha) keletkezett káros anyag egymilliószorosa. A Dubai Airport Show-n 2018. május 9-én mindezért Innovációs díjjal jutalmazták a HungaroControlt.

Újabb nemzetközi elismerést vívott ki a „Hungarian Free Route” (HUFRA) légiforgalom-szervezési megoldás a világ egyik legnagyobb szakmai kiállításán, a Dubai Airport Show-n, ahol Innovációs díjat vehetett át a HungaroControl. A vállalat először 2017 februárjában részesült szakmai kitüntetésben a koncepcióért, amikor az Európai Minőségügyi Szervezettől megkapta a Nemzetközi Minőség-Innovációs díjat.

A HUFRA lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb úton közlekedhetnek a repülőgépek. A légitársaságok így a legoptimálisabb és a legkörnyezetkímélőbb módon tervezhetik meg és bonyolíthatják le repüléseiket hazánk légterében. Ez a légitársaságok számára az eltelt három év alatt mintegy 9 millió dollár értékű üzemanyag megtakarítást eredményezett. A koncepciónak köszönhetően összesen 4,5 millió kilométerrel csökkent a Magyarországon átrepülő járatok repülési útvonala.

Az Európai Bizottság rendelete a szabad légtérhasználat bevezetését 2022-től teszi kötelezővé egész Európában, azonban a HungaroControl révén Magyarország jóval a határidő előtt, idő- és térbeli korlátozások nélkül teljesítette ezt a kötelezettséget.

A magyar légiforgalmi irányítók magas színvonalú szakmai felkészültsége és a HungaroControl által alkalmazott rendkívül fejlett technológiai rendszerek együttesen megfelelő alapot biztosítottak a HUFRA bevezetéséhez, így jóval a határidő előtti bevezetés mellett döntöttünk, ezzel is elősegítve, hogy a légitársaságok és rajtuk keresztül az utasok is minél előbb élvezhessék a koncepció előnyeit. Céljaink között szerepel, hogy 2019 végére egy, a Fekete-tengertől egészen a cseh határig húzódó, mintegy 1000 km kiterjedésű »free route légteret« hozzunk létre az érintett országok összefogásával” – mondta Bakos József, légiforgalmi főosztályvezető.

A HUFRA bevezetése után, 2015-ben Európa légiforgalmi térképén a magyar légtér „fehér foltként” jelent meg, ám azóta az Európa szerte „magyar modellként” emlegetett megoldást követve számos ország, köztük Austria, Szlovénia, Olaszország törölte el a légi útvonal hálózatát, jelentősen növelve ezzel azt a bizonyos „fehér foltot”.

Az első légtér összevonásra 2015. augusztusában került sor, amikor a román-magyar szabad légtérhasználat vált lehetővé, majd 2017. március 30. óta éjszakánként a teljes román-bolgár-magyar légtér is korlátozások nélkül használható. A társuláshoz 2018 decemberétől a tervek szerint Szlovákia is csatlakozik: kezdetben csak éjszakai üzemmódban, majd 2019 decemberétől a négy ország a teljes légtérben éjjel-nappali „free route” használatot valósítana meg.

Forrás: Sajtó Trinity

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.