Ezúttal nem újabb avatóról, hanem egy Mi-24-es harci helikopterrel való repülésről számolhatunk be Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület kapcsán. A 2022. október 5-én lezajlott esemény részleteiről az egyesület elnökét, Simon Robit kérdeztük telefonon.
JETfly: Szia Robi! Először is gratulálok a repülésetekhez, azért ez kevés civil szervezetnek sikerül! Mesélj nekünk a háttérről, hogy jött a gondolat?!
SRS: Sziasztok, üdvözlöm az olvasókat! A TeGe Elektronik Kft. tagjaként Szolnokon telepítjük az ILS műszeres leszállító rendszert. 5 hete minden hétköznapunk Szolnokon telik, így rengetegszer elmentem a Hind-ek mellett. A feleségem 2014-ben látott először közelről Mi-24-est Berekfürdőn, azonnal a kedvenc gépe lett! Mivel naponta többször is kézzelfogható közelségben voltam a gépek mellett, ekkor jött a gondolat, hogy mi lenne, ha?! Gyakorlatilag Hédi vonzódásának köszönhető az ötlet! A gondolatot tett követte és bejelentkeztem Dr. Koller József tábornok Úrhoz, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis akkori parancsnokához (2022. október 1-től a bázis parancsnoka, Dr. Bali Tamás ezredes), hogy első lépésként véleményezze a tervemet. Mivel szabadságon volt, így Rolkó Zoltán ezredes Úrral – a Helikopter Bázis egyik parancsnokhelyettesével - osztottam meg elsőként a gondolatomat. Beszéltem neki az egyesület munkáiról, végrehajtott feladatainkról. Nagyon meghatódott a hallottakon, és támogatta a kérelmemet!
JETfly: Mi történt ezután?
SRS: Telefonon azonnal kerestem Kilián Nándor vezérőrnagy Urat, a Magyar Honvédség Parancsnoksága Légierő Haderőnemi Szemlélőjét, de sajnos nem ért rá, így este írásban kértem tőle engedélyt a repüléshez. Másnap meg is érkezett a pozitív válasz! Innen már gördülékenyen ment minden!
Daróczi Endre alezredes Úr volt a szervezőnk, aki több napot ajánlott fel, végül az egyesület tagjai választották, az október ötödikét. Személyesen egyeztettem Makai Sándor alezredes Úrral, a harcihelikopter-zászlóalj parancsnokával, akivel minden lényeges kérdésben megegyeztünk. Az ő által kért időpontban, a tervezett első felszállás előtt másfél órával megérkeztünk a századhoz, ahol eligazítással kezdődött a délutánunk. Ezután kimentünk a helikopterhez, átvettük a legfontosabb biztonsági szabályokat! Aztán eljött az a pillanat, amit mindenki nagyon várt! 16.00-kor beindult a 335-ös oldalszámú gép két hajtóműve és géppár repülésre szállt fel, egy H145M társaságában.
Fél öt előtt néhány perccel leszállt és az első öt tagunk járó hajtómű mellett beszállt, elemelkedtek a betonról. Valamivel napnyugta után megérkezett a negyedik csoport is és leálltak a hajtóművek. Mindenki boldogan élte át a repülés minden pillanatát!
JETfly: Milyen feladatokat repültetek?
SRS: Négy felszállásunk volt. Mind a négy csoport azt a feladatot kapta, amit a helikopter pilótája. Mert a személyzet váltotta egymást. Tehát mind a négy csoport mást kapott. A harmadik járt jól, mert pont feletti műrepülés volt a feladat.
JETfly: Mindenki rendben kiszállt, rendben volt a gyomor?
SRS: Igen, senkivel nem volt gond. Vigyáztak ránk a pilótáink!
Ezúton is köszönetet mondunk Kilián Nándor vezérőrnagy Úrnak, Dr. Koller József dandártábornok Úrnak, Rolkó Zoltán ezredes Úrnak, Daróczi Endre alezredes Úrnak, Makai Sándor alezredes Úrnak, a helikopter hajózó személyzeteinek, a repülőműszakiaknak és a repülést biztosító állománynak!
Természetesen némi nemű „földi üzemanyaggal” köszöntük meg a pilóták és műszakiak munkáját! :)
JETfly: A beszámolód alapján óriási élményben volt részetek! Gratulálunk a szervezéshez, nagyon megérdemeltétek!
SRS: Köszönjük szépen!
Fotók: Berta László
Forrás: http://www.azegkatonai.hu/
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.