2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ukrajna Airbus helikoptereket vásárol

Ukrajna Airbus helikoptereket vásárol
JETfly  |  2018. 06. 07., 15:46

Az ukrán belügyminisztérium sajtószolgálata adta hírül, hogy 2018. május 29-én Párizsban aláírták a francia és az ukrán kormány közötti megállapodást az egységes légiközlekedés-biztonsági rendszer létrehozásáról.

A megegyezés szerint az ukrán belügyminisztérium az Airbus Helicopters-től összesen 55 darab új helikoptert fog vásárolni (könnyű Н125 és Н145, valamint nehéz Н225-ösöket), amelyek a légi kutató-mentő szolgálatoknál, a határőrségnél, esetleges katasztrófahelyzetekben, a rendőrség kötelékében és a Nemzeti Gárdánál fognak repülni. Az első négy darab H225-ös még ebben az évben meg fog érkezni és a belügyminisztérium fogja használni mentő és egészségügyi szállítási feladatokra.

“Az aláírt államközi megállapodás összértéke 551 millió euro, a francia partner két lépcsőben fogja leszállítani a helikoptereket. Az első lépcsőben 37 darab érkezik, a maradék 18 pedig a második körben fog Ukrajnába érkezni. Ezek között lesz 21 darab H225-ös is, melyek teherbíró képessége több, mint 10 tonna. Ilyen teherbírású helikoptereink eddig nem voltak és nagy szükségünk van rájuk. Az első négy darab már ebben az évben szolgálatba fog állni” – nyilatkozta Arsen Avakov ukrán belügyminiszter. (kis szépséghibája a dolognak, hogy a 10 tonna nem a teherbírás, hanem a felszállósúly – a szerk.)

A Н145, Н125 és Н225 típusok a szovjet időkből származó Mi-8-as flottát fogják bővíteni, később leváltani. Fő feladatuk a légi mentés/evakuáció, rendfenntartás, antiterrorista akciók légi biztosítása, az államhatárok védelme és a közlekedés biztonságának ellenőrzése illetve fenntartása lesz. A Belügyminisztérium költségvetésében 1 millió hrivnyát tartalékoltak a helikopterpark megújítására, ami nyilván nagyon kevés – ám a franciák kimagaslóan jó, 1% alatti kamattal biztosítanak kormányközi kölcsönt az üzlethez.

A megegyezés kiterjed több száz ukrán pilóta átképzésére, hazai javítóbázis és logisztikai raktárbázis létrehozására is. Az 551 millió eurós költséget nem csak a francia kormány, de több európai bank bevonásával fogják előteremteni.

A francia kereskedelmi minisztérium közleményében megerősíti a kormánygaranciát a kölcsönnel kapcsolatban, ám azt is hozzáteszi, hogy a várható költségek az 55 darab helikopter esetében akár 555 millió euróra nőhetnek, illetve az ukrajnai javító- és kiképző bázis megléte esetén is komoly igénybevételt jelent az Airbus telephelyén, Marignane-ben.

A szaksajtóban emlékeztetnek arra, hogy 2018. március 23-án már kötöttek szerződést a felek és abban az 55 darab helikopter árát (a logisztikai résszel együtt természetesen) 551-555 millió euro között határozták meg. Ez szokatlanul alacsony, tekintettel arra, hogy egy darab H225 Super Puma ára – felszereltségtől függően – 21 és 28 millió euro között van. Az üzlet „olcsóságát” azzal indokolják, hogy a helikopterek nagy része nem új építésű, hanem már régebben legyártott lesz.

Tovább árnyalja a képet Michel Cabirol szakújságíró cikke a "La Tribune"-ben: könnyen lehet, hogy az ukránok azokat a H225-ösöket fogják megvenni, amelyeket a kanadai CHC Helicopter vont ki a forgalomból a típussal elszenvedett katasztrófa után, amely 2016. április 29-én az Északi-tengeren következett be. A CHC Helicopter a francia Parilease cégtől lízingelte a H225-ösöket (amely lízingcég a BNP Paribas tulajdona), ám a katasztrófa után kénytelen volt mind a 39 helikopterét leállítani. A norvég partoknál bekövetkezett katasztrófában 13 ember vesztette életét, miután a forgószárnyak gyakorlatilag letörtek a helikopterről. A vizsgálat szerint a reduktor a Super Puma típusoknál nem megbízható, ez indokolta a H225 és AS332L2 típusok hosszú, 2017 év végéig tartó repülési tilalmát.

Bár azóta ezeket a hibákat kijavították, azért sokat elárul az, hogy egy off-shore cégen keresztül 2017 év végén az eredeti ár ötödéért, 4 millió dollárért árulták a H225-öst, Ukrajna pedig gyakorlatilag ócskavas-áron kapja meg a CHC leállított H225-öseit.

Forrás: bmpd.livejournal.com

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.