Az elmúlt évben megrendezett kecskeméti nemzetközi repülőnap egyik leglátványosabb programját a spanyol légierő F/A–18 Hornet vadászbombázója repülte. Idén nagy valószínűséggel ismét tapsolhat a magyar közönség egy égi torreádornak, méghozzá a bivalyerős, korunk egyik legmodernebb harci gépének számító, piros-sárga felségjeles Eurofighter Typhoonnak. Cikkünkben bemutatjuk a spanyol légierő legújabb harci gépét.
Európai koprodukció
Az Ejercito del Aire Espanol (spanyol légierő) legfontosabb repülőgépe az elkövetkező évtizedekben minden bizonnyal a Eurofighter Typhoon (Tájfun) lesz. A dél-európai ország ugyanis nemcsak vásárlóként, hanem fejlesztőként és gyártóként is bekapcsolódott a többnemzetiségü programba. Az európai országok között mind gazdaságilag, mind katonailag vezető szerepet betöltő Németország és Nagy-Britannia mellett Olaszország és Spanyolország hozta létre még az 1980-as években azt a projektet, melynek célja, hogy egy egységes, közös fejlesztésü típussal váltsák le az elavult, régi harci gépeket.
A repülőgép szerkezeti felépítése
A terv az amerikaiaktól való függetlenségen és a közös fejlesztés, illetve gyártás költséghatékonyságán alapult. A hidegháború vége és az azt követő költségvetési megszorítások a fegyverkezésben, valamint a hosszú fejlesztési periódus és a nem várt müszaki problémák odáig vezettek, hogy a típus csak az elmúlt években állhatott rendszerbe, a költségek pedig jelentősen megemelkedtek. Ennek ellenére egy igen figyelemreméltó, korszerü és nagy harcértékü harci repülőgépet alkottak a mérnökök, mely a programban részt vevő országok légierejében meghatározó szerepkört fog betölteni.
A kissé szögletes formájú, kacsaszárnyairól könnyen felismerhető, két hajtómüves Eurofighter Typhoon egy magas technológiai szintet képviselő repülőgép. Az alapkoncepciónak megfelelően úgy alakították ki, hogy egyaránt alkalmas legyen a légi fölény kivívására, csapásmérésre és felderítésre. A jövőben széleskörüen fejleszthetőek a képességei, mind elektronikai, mind aerodinamikai (pl. tolóerővektor-szabályozós hajtómüvekkel) téren.A pilótafülkét a tökéletes ergonómia és a maximális funkcionalitás jellemzi. Nagyméretü színes kijelzők és teljesen integrált számítógépes rendszer segíti a Martin Baker MK–16A típusú katapultülésben helyet foglaló pilóta munkáját. Fejlett radarja és kiterjedt elektronikai ellentevékenység-rendszerei növelik a Typhoon harcértékét.
Typhoon a gyártósoron
Tájfun Ibéria felett
A spanyolok 13%-os részesedést vállaltak a programban, ez vonatkozik a gyártásra és a megrendelésállományra is. Összesen 87 darab Typhoon (helyi jelölése C.16) áll majd rendszerbe a dél-európai országban, ebből 71 darab lesz együléses és 16 darab kétüléses verzió. A CASA cég getafei repülőgépgyárában készül többek között a Typhoonok jobb szárnya, valamint számos elektronikai rendszer. A kétüléses gépek összeszerelését is itt végzik.Az új gépek rendszeresítése meglehetősen szerencsétlenül indult, ugyanis 2002. november 21-én kiképzési repülés közben az egyik legelső kétüléses példány a hajtómüvek leállása miatt Madridtól 110 kilométerre lezuhant. Azóta szerencsére nem történt hasonló baleset, és a gépek szolgálatba állítása megfelelően halad. A gépeket a pilóták átképzéséért felelős alakulaton kívül négy első vonalbeli repülőszázad kapja meg. Ezek közül a Morón légibázison állomásozó 111. század már el is érte a bevethetőséget. A harci századok mindegyike 18 darab géppel rendelkezik.
Kiképzési repülésre indul a Typhoon és pilótája a Morón légibázison
Legfontosabb feladat a régi F–4 Phantom, F–5 Tiger és Mirage F1 harci gépek leváltása az új típussal, ugyanakkor valószínüsíthető, hogy az eredeti elképzelésekkel szemben a modernizált F/A–18 Hornet vadászbombázók továbbra is rendszerben maradnak.
Nagy teljesítményü hajtómüveinek és kedvező aerodinamikai kialakításának köszönhetően a Typhoon rendkívül dinamikus manőverezésre képes, így a légi bemutatók egyik legnagyobb sztárja. A spanyol pilóta is minden bizonnyal elkápráztatja majd a kecskeméti repülőnap közönségét
A Typhoonokkal felszerelt 111. század a Sevilla közelében található Morón légi támaszponton állomásozik. Érdekesség, hogy 1984 óta ez a bázis az amerikai ürrepülőgépek egyik – vészhelyzetek esetén használható – európai kitérő repülőtere. Amennyiben időjárási vagy egyéb probléma adódik az észak-amerikai kijelölt támaszpontokon, akkor a Földre visszatérő ürrepülőgép pályáját úgy módosítják, hogy az a megfelelően felkészített kitérő repülőterek egyikén – például Spanyolországban – landoljon.
Legfontosabb müszaki adatok
Hossz: 15,96 méterFesztávolság: 10,95 méterMaximális felszállótömeg: 23 tonnaHajtómü típusa: 2 darab EuroJet EJ–200Maximális sebesség: 2 Mach Fegyverzet: egy darab beépített Mauser Bk27 gépágyú és 7,5 tonna függeszthető fegyverzet (AMRAAM, IRIS-T, Sidewinder, ASRAAM stb. légiharc-rakéták, valamint precíziós és normál bombák, rakéták)
A Eurofighter Typhoon harci gépeket több ország beszerzési tenderére is benevezték, eddig konkrét megrendelés Ausztriából (15 gép) és Szaúd-Arábiából (72 gép) érkezett a típusra. Görögország is érdeklődik a közös európai harci gép iránt, valamint a Typhoon esélyes lehet egy jövőbeni japán tenderen is.
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.