2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Harrier bemutató a Kecskeméti Repülőnapon

JETfly  |  2008. 07. 04., 15:01

Sokak kedvence a helyből fel- és leszállni képes, brit fejlesztésű Harrier harci repülőgép, melynek dinamikus bemutatója a repülőnapok egyik csúcspontja szokott lenni. Jó hírt közölhetünk az idei kecskeméti Nemzetközi Repülőnapra kilátogatni szándékozók számára, ugyanis a Royal Air Force egyik Harrier GR9 típusú repülőgépe tiszteletét teszi a Magyar Légierő 70. évfordulója alkalmából megrendezésre kerülő eseményen.

A Harrier harci gépek különféle változatai hosszú évtizedek óta szolgálnak a brit fegyveres erők kötelékében. Ez idő alatt harci alkalmazásukra is sor került, legemlékezetesebb talán a Falklandi-háborúban nyújtott teljesítményük volt. A britek nem kis részben a Harriereknek köszönhetik az argentinok felett aratott győzelmüket.

A folyamatosan továbbfejlesztett konstrukció még napjainkban is ütőképes fegyverrendszernek számít, nem véletlen, hogy az afganisztáni fronton is aktívan használják őket. A brit Királyi Haditengerészet (Royal Navy) állományából ugyan költségtakarékossági okokból kivonták a hajófedélzeti Sea Harriereket, mégsem maradt azonban repülőgépek nélkül a flotta, hiszen létrehozták a Joint Force Harrier nevü különítményt, mely három, első vonalbeli harci századot tömörít. A Royal Air Force két bázisán - Cottesmore-ban és Wittering-ben - települnek a Harrier GR7 és GR9 gépekkel repülő századok, melyek személyzetét vegyesen adja a légierő és a haditengerészet. Ezek a gépek szolgálnak a haditengerészet Invincible-osztályú repülőgép-hordozóin is.

A Harrier egyedülálló repülési képességeit maximálisan kihasználják az afganisztáni hadszíntéren. A RAF Kandaharban települő különítménye speciális feladatok végrehajtására is alkalmas a zord hegyvidéki területeken. A koalíciós erők katonai menetoszlopai közelében cirkáló Harrierek hatékonyabban tudják segíteni a szárazföldi csapatokat egy esetleges gerillatámadás esetén, mint a hagyományos vadászbombázók vagy a lassabb helikopterek. A közvetlen támogatás mellett az alakulat feladata a légi felderítés is, valamint az erődemonstráció, mely segíthet megelőzni a támadásokat.

A hazánkba látogató gépek – az előzetes információk szerint – GR9-es változatúak. A GR7-es továbbfejlesztésével létrehozott altípus a Harrier-ek jelenlegi legmodernebb változatának tekinthető, nagyobb hatótávolsággal, korszerübb elektronikai rendszerekkel és precíziós csapásmérésre (GPS és lézervezérlésü bombák) is alkalmas fegyverzettel rendelkezik. Az átalakítás mintegy 70 gépet érintett, ezek alkotják jelenleg a Royal Air Force azonnali reagálású erőinek a gerincét. A modernizált Harrier harci gépek várhatóan 2018-ig lesznek hadrendben, ami - figyelembe véve az alap konstrukció 1969-es szolgálatba állítását – igen szép karriernek tekinthető. Nyugdíjba vonulásuk után az amerikai F-35 Lightning II-es harci gépek veszik majd át helyüket.

A kecskeméti repülőnapokon több alkalommal is vendégeskedtek már Harrier harci gépek, tavaly például egy négygépes kötelék érkezett Nagy-Britanniából, dinamikus bemutatót azonban 2007-ben nem tartottak. Idén – az előzetes információk szerint – a levegőben is megcsodálhatjuk a különleges gép égi táncát, mely sajátosan ötvözi a helikopterek és a vadászgépek képességeit. 

A képre kattintva a felvétel nagy felbontásban is letölthető

Legfontosabb müszaki adatok (Harrier GR9):

Gyártó: Bae SystemsRendeltetés: együléses, szubszonikus vadász-bombázóHossz: 14,36 méterFesztávolság: 9,25 méterHajtómü: Rolls-Royce Pegasus 107Fegyverzet: AIM-9 Sidewinder levegő-levegő rakéták, Maverick rakéták, Paveway II és Paveway III irányított bombák, különféle szabadesésü bombák 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.