2025. 02. 05. szerda
Ágota, Ingrid
: 406 Ft   : 390 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kalocsán már a levegőben debütálhat a felújított magyar MiG-15-ös harci gép

JETfly  |  2009. 02. 17., 19:02

A szervezőktől és a gép felújítását végző csapattól kapott tájékoztatás szerint a 2009. június 12. és 14. között Kalocsán megrendezésre kerülő negyedik hazai AirVenture rendezvényen igazi repüléstörténeti kuriózumra számíthatnak az érdeklődők, hiszen minden valószínűség szerint itt mutatkozik majd be először a hazánkban felújított, magyar felségjelet viselő kétüléses MiG-15-ös repülőgép. A Magyar Légierő első, sugárhajtóműves harci típusa keleten és nyugaton egyaránt legendássá vált, hírnevét a koreai háború légi harcaiban vívta ki.

Hazai világszám

Akár egy találós kérdés is lehetne. Mi az? Egy legendás, magyar felségjelet viselő sugárhajtómüves vadászgép, mely Magyarországon, hazai szakemberek segítségével lett felújítva, ráadásul egy szenzációsnak ígérkező itthoni repülőnapon mutatkozik be először a nagyközönségnek? Hát persze hogy ez csak a kétüléses MiG-15-ös lehet, mely a Goldtimer Alapítvány és számos más szervezet, vállalkozás és magánember anyagi technikai és szakmai segítségével lesz ismét repülőképes.

Az Egyesült Államokban is létezik repülőképes, magánkézben lévő MiG-15-ös, Európában azonban a magyar gép lesz az egyetlen

Az AirVenture 2009 szervezői a rendezvény három napja alatt minden téren, földön és égen egyaránt olyan látványosságokat igyekeznek tálalni a várhatóan szép számú nézőseregnek, mely nem mindennapi élményeket jelent majd. Így aztán nem véletlen az sem, hogy a felújítást végző gárdával szoros kapcsolatban állnak és igyekeznek azon a Kalocsa-Foktő- Uszódi repülőtéren először bemutatni a gépet a nagyközönségnek, ahol a hidegháború idején MiG-15-ösök is szolgálatot teljesítettek.

Legendás vasmadár

A MiG-15 (NATO kódneve Fagot) kétségtelenül az egyik legismertebb, és a maga korában leginkább respektált harci repülőgép volt. Ez a típus volt ugyanis a Szovjetunió és az egész keleti blokk első, nagy számban rendszerbe állított, éles harcban is bevetett sugárhajtómüves vadászgép típusa. A MiG-15-össel repülő szovjet, kínai és észak-koreai pilóták számos légiharcot vívtak Korea egén az amerikai F-86 Sabre gépekkel, és számos légigyőzelmet is arattak.

A hidegháború első évtizedének meghatározó típusa volt a MiG-15-ös

Ezek az egyszerü, ám rendkívül fordulékony, nagy tüzerejü gépek jó pilóták kezében félelmetes fegyverré váltak. Számos változatban, többezres darabszámban gyártottak, sőt külföldön (például Lengyelországban) licenc alapján is épült rengeteg példány. A keleti blokk országai és a szövetséges arab, illetve ázsiai, afrikai országok is megkapták a kor csúcsfegyverének számító szovjet típust, így aztán több háborúban és helyi konfliktusban is bevetésre kerültek.A Magyar Néphadsereg repülőalakulatai sem késlekedtek a rendszeresítéssel, így a MiG-15-ös (hazánkban használatos neve Sas) lett a hazai katonai repülés első sugárhajtómüves típusa. A nemzetiszínü csillagos felségjelet többszáz példány viselte, így minden túlzás nélkül kijelenthető, hogy közel másfél évtizeden (1951 és 1975 között) keresztül a magyar katonai repüléstörténet egyik meghatározó típusa volt.

Kétüléses magyar MiG-15-ös a szolnoki repülőmúzeumban

Lengyel-magyar két jóbarát

A Goldtimer Alapítvány - Talabos Gábor támogatásával - 2006-ban Lengyelországból vásárolta meg azt az SB LIM-2A változatú kétüléses katonai repülőgépet, mely lényegében egy lengyel gyártású MiG-15-ös. Ez az öreg vasmadár – egy teljes ipari nagyjavítást követően – lett a magyar felségjelü MiG-15 UTI típusú repülőgép. A gépet 1954-ben gyártották (tehát idén ünnepli majd 55. születésnapját). A dolog külön érdekessége, hogy eredetileg együlésesnek készült, és csak később, 1957-ben alakították át kétülésessé.Az öreg vasmadár egészen 1990-ig szolgálta a lengyel pilóták képzését, majd nyugállományba vonult. A pihenés azonban csak rövid ideig tartott, hiszen immár megújulva ismét a kék eget szánthatja a jellegzetes formájú ezüstszínü veterán.

Hamarosan újra a levegőbe emelkedhet a HA-UTI

A MiG-15 UTI felújítása a tököli repülőtéren Kulik János müszaki vezető irányításával folyik. A munkálatok során a gép minden porcikáját átnézték, a szükséges alkatrészeket javították, cserélték vagy újragyártották. Az alkatrészekről lemaratták a festéket, majd ellenőrizték, javították, vagy cserélték a szükséges (elhasználódott) darabokat, ezután újra lealapozták és lefestették azokat.  A légi alkalmassági bizonyítvány megszerzése után, HA-UTI polgári lajstromjellel, valamint a 031-es oldalszámmal újra szárnyalni fog a MiG-15-ös repülőgép. (A 031-es számot egyébként, egy 1953-ban gyártott, Magyarországon szolgált egykori gép viselte, mely 1976-ban végül a bolgároknak lett eladva). A közismert ezüst festést, valamint a korhü felségjeleket is visszakapja majd a masina. Az eredetitől mindössze annyiban fog különbözni, hogy – repülésbiztonsági szempontból – a mai nemzetközi normáknak megfelelően, a MiG-15-öst is fel kell szerelni a biztonságos üzemeltetéshez szükséges modern navigációs és rádiótechnikai rendszerekkel. Minden más müszer és berendezés viszont marad a régi.

Debütálás Kalocsán, az AirVenture 2009-en

A hajtómü beépítését és a legvégső munkálatok elvégzését követően a gép már tavasszal megkezdheti a berepülési programot, a nagyközönség elé azonban csak ennek sikeres befejezése után léphet. A szervezők és a felújítást végző szakemberek reményei szerint júniusban már semmi akadálya nem lesz annak, hogy az egykori kalocsai katonai repülőtér betonjáról utasokkal a hátsó ülésében a levegőbe emelkedhessen a kétségtelenül világszenzációt képviselő felújított MiG-15UTI.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 13:19
Egy különleges élő közvetítés vár ránk 2025. január 28-án, délután: a Boom Technology által fejlesztett, XB-1 jelzésű demonstrátor tervezetten a mai napon teljesítheti első, hangsebesség feletti tesztrepülését, újabb mérföldkövet jelentő eseményként a Boom Overture szuperszonikus utasszállító programjában.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025. 01. 14., 15:53
A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.
2025-01-31 10:06:46
A NASA elfogadta az Axiom Space negyedik küldetését, tehát Kapu Tibor magyar kutatóűrhajós leghamarabb 2025 tavaszán elindulhat a Nemzetközi Űrállomásra. Az Ax-4 első sajtótájékoztatóján a legénység mellett bemutatták a küldetés hivatalos jelvényét („mission patch”), illetve azt a ruhát is, amelyben az űrhajósok a Nemzetközi Űrállomásra utaznak („flight suit”).
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
2025-01-23 13:42:38
Közvetlen légijárat indul Budapest és Kuvaitváros között a Jazeera Airways légitársaság jóvoltából. Az erről szóló szándéknyilatkozatot januárban írta alá a légitársaság és a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport, a járatok pedig 2025 júniusától szeptemberéig üzemelnek.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.
2025. 01. 28., 11:13
Az EUFOR Althea művelet parancsnokaként tanúsított kiemelkedő helytállásáért, az egyéves magyar parancsnoki év eredményeiért Hadik Szablya emléktárgyat adományozott dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke dr. Sticz László vezérőrnagynak.
2025. 01. 22., 13:06
1940-ben új repülőgép jelent meg az amerikai haditengerészet zuhanóbombázó századainál: az SBD Dauntless.
2025. 01. 22., 09:34
Az 1957-ben épített négymotoros lesz a légitársaság 2026. évi centenáriumi ünnepségének egyik attrakciója.

  Legfrissebbek most

Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát. Az innovatív forgalomszervezési koncepciónak (Hungarian Free Route, HUFRA) köszönhetően az elmúlt évtized során a hazánk felett átrepülő járatok útvonala összesen 15 millió kilométerrel rövidült, és több mint 180 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.