2025. 02. 05. szerda
Ágota, Ingrid
: 408 Ft   : 395 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A vég kezdete - súlyosbodó szakemberhiány a kecskeméti repülőbázison

JETfly  |  2015. 06. 15., 14:47

Gyűlnek a viharfelhők a Magyar Honvédség egyetlen harcászati repülő egysége felett. Mint az óriási pénzekért vásárolt, legmodernebb fegyverrendszert üzemeltető alakulat, kiemelt figyelmet kapnak mind a politikai, mind a katonai vezetéstől – megérdemelten, hiszen valóban ők a Magyar Honvédség koronájának legcsillogóbb ékköve (ami az árat illeti, mindenképpen).

Minden siker és csillogás mellett van azonban egy nehezen megoldható problémája is a Gripen hazai üzemeltetőjének, nevezetesen az emberhiány. Az, hogy nincs elég repülőgép-vezető, már megszokott – így van ez már több mint tíz éve és hozzá is szoktak a fiúk, hogy a készültség – pihenőnap – repülési váltás vetésforgóban darálódjanak. Most azonban másfelől fenyeget veszély, már ami a repüléseket illeti. Vészesen fogy az a müszaki állomány, akik nélkül a vas csak hideg vas marad.

Mielőtt megnéznénk, hová lettek a fiúk a piros vonalról és a hangárból, lássuk, mi kell ahhoz, hogy valaki a Gripen közelébe kerülhessen repülő-müszaki szakemberként? Először is végezze el az altiszti akadémiát repülőgép-szerelő szakon, középfokon tudjon angolul, sikeresen fejezze be a  négyhónapos svédországi Gripen-tanfolyamot és az azt követő On Job Trainig-et, azután itthon is tanuljon-dolgozzon a gépen addig, amíg meg nem szerzi a szakszolgálati engedélyt. Hogy ez mennyi időben és pénzben? Több év és sok-sok millió forint. Mit kap ezért cserébe? Rengeteg munkát, sok jó kollégát, kiváló közösséget, hatalmas felelősséget, kevés és azt is nehezen tervezhető szabadidőt, nyáron sivatagi, télen sarkvidéki klímát, fájó ízületeket – és nevetséges illetményt. Ráadásul 2012 januárjától a korkedvezményes nyugdíj lehetősége is elszállt, 65 éves koráig pedig nem visz senkit a lelkesedés és a hivatása iránt érzett rajongás.

A vég kezdete - súlyosbodó szakemberhiány a kecskeméti repülőbázison

Ez az, amit az elmúlt években kiképzett Gripen-müszakiak közül sokan beláttak és fájó szívvel, de hideg fejjel döntöttek. Hogy hányan vannak, a pontos számot az arra hivatottak tudják – egy biztos, a Siemens Hungary már túl van a harmincadik(!) egykori repülő-müszaki szakember alkalmazásán, és akkor még nem néztük, hányan mentek a Knorr-Bremse-hez, a Bosch-hoz, az Audihoz vagy a General Electric-hez. Egyébként sokan…

Mit tudnak ezek a cégek nyújtani, amit a Magyar Honvédség nem? Kiszámítható jövőt, szakmai fejlődést és olyan anyagi biztonságot, amiről a kerítésen belül nem is álmodhatnak. A nyomasztó anyagi gondok mintegy varázsütésre megszünnek – ami nem csoda, hiszen az alapbér, a napidíj, a cafeteria, a ruhapénz sokszorosa a Honvédség Gripen-pótlékkal megfejelt illetményének. A munka érdekes, állandó kihívásokkal járó, igazi embert próbáló tevékenységet jelent a Siemensnél, ebben hasonlít a repülőtéren végzetthez – azonban a tényleges munka elvégzésén kívül nincs értelmetlen szolgálatba járás, napi gatyaügyek intézése, eszement testnevelési felmérők és millió apró bosszantó dolog, ami a müszaki szakemberek mindennapjait megkeseríti. Helyette van jól szervezett munkamenet, kiválóan müködő logisztika, érezhető szociális gondoskodás, kiszámítható munkarend, kimagasló – a teljesítménnyel maximálisan arányos – bérezés és jól látható pályaív. No meg olyan illetmény, ami arányos az elvégzett munka minőségével és mennyiségével…

Hát ezért van nagy bajban a Honvédség legmodernebb alakulata: őrült összegekért rendelkezünk a kor legfejlettebb technikájával, de arra már nem telik, hogy az azt üzemeltető, magasan képzett szakembereket meg is tartsuk. A helyzet kísértetiesen hasonlít a MiG-29-es szimulátor történetéhez. A típus 17 éves hazai története során egyetlen percig sem volt üzemképes az egyébként óriási összegekbe kerülő, külön épületet kapó, feltöltött állománytáblával „üzemelő” gyakorló állomás. Az ok prózai: egy relatíve aprópénzbe kerülő alkatrészre sosem futotta a költségvetésből, de közben állandó volt az igény egy müködő szimulátorra…

Hasonló sorsra jut a Gripen-flottánk is (bár kicsit fellengzős 14(?) gépnél ezt a kifejezést használni). A hosszú idő alatt, hatalmas összegekért kiképzett müszakiak fájó szívvel és a repülés iránt érzett sosem múló nosztalgiával mégis az eszükre hallgatnak és a nyugodtabb életet választják. Ha a gépeket levegőben akarja tartani a HM, választhat: elkezdi megfizetni a szaktudást, vagy már most kiadja olyan civil szolgáltatónak az üzemeltetést, aki képes egykori repülő-müszakiak visszacsábítására. Nehezen elképzelhető bármelyik is. Legalább annyit azért elérhetne a HM, hogy hivatalosan is megkapja a Siemens-től a gyémánt fokozatú támogatásért járó plakettet: jól mutatna a Repülőbázis logója mellett.

Zsámboki Tibor nyá. ezredes

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 30., 15:07
2025. január 29-én, helyi idő szerint 20 óra 48 perckor leszálláshoz készülődött a PSA Airlines Bombardier CRJ-701ER típusú regionális utasszállítója Washingtonban, a repülőtér közelében azonban összeütközött egy katonai helikopterrel.
2025. 01. 28., 13:19
Egy különleges élő közvetítés vár ránk 2025. január 28-án, délután: a Boom Technology által fejlesztett, XB-1 jelzésű demonstrátor tervezetten a mai napon teljesítheti első, hangsebesség feletti tesztrepülését, újabb mérföldkövet jelentő eseményként a Boom Overture szuperszonikus utasszállító programjában.
2025. 01. 28., 09:17
Miskolc ismét a hírek szereplője repülőtere kapcsán: a 2022. április 30-án bezárt, nagy múltra visszatekintő repülőtér nagy űrt hagyott a térség repülős életében, a legfrisseb hírek azonban már egy új airport létesítéséről szólnak.
2025. 01. 14., 15:53
A Németországban született, de osztrák származású Edgar Schmued valódi legendának számított az amerikai repülőgépgyártásban. A nevéhez fűződik a North American cég világhírű P-51-es Mustangja, majd a második világháborút követően nagyban hozzájárult a korszak egyik leghatékonyabb vadászgépének, a F-86-os Sabre-nek a kifejlesztéséhez.
2025-01-27 09:31:22
Fontos mérföldkövet ért el a fenntarthatóság terén a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport. A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. sikeresen teljesítette azon audit feltételeit, amely lehetővé teszi a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) használatának bevezetését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
2025-01-23 13:42:38
Közvetlen légijárat indul Budapest és Kuvaitváros között a Jazeera Airways légitársaság jóvoltából. Az erről szóló szándéknyilatkozatot januárban írta alá a légitársaság és a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport, a járatok pedig 2025 júniusától szeptemberéig üzemelnek.
2025-01-22 19:45:14
2025. január 22-én, szerdán rendezték meg az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztásának átadás-átvételi ünnepségét, melynek keretein belül Gróf Gergely ezredes, leköszönő parancsnok átadta a csapatzászlót Könczöl Ferenc ezredesnek, a dandár új parancsnokának.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.
2025. 01. 28., 11:13
Az EUFOR Althea művelet parancsnokaként tanúsított kiemelkedő helytállásáért, az egyéves magyar parancsnoki év eredményeiért Hadik Szablya emléktárgyat adományozott dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke dr. Sticz László vezérőrnagynak.
2025. 01. 22., 13:06
1940-ben új repülőgép jelent meg az amerikai haditengerészet zuhanóbombázó századainál: az SBD Dauntless.
2025. 01. 22., 09:34
Az 1957-ben épített négymotoros lesz a légitársaság 2026. évi centenáriumi ünnepségének egyik attrakciója.

  Legfrissebbek most

A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.