2025. 03. 14. péntek
Matild
: 400 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A vég kezdete - súlyosbodó szakemberhiány a kecskeméti repülőbázison

JETfly  |  2015. 06. 15., 14:47

Gyűlnek a viharfelhők a Magyar Honvédség egyetlen harcászati repülő egysége felett. Mint az óriási pénzekért vásárolt, legmodernebb fegyverrendszert üzemeltető alakulat, kiemelt figyelmet kapnak mind a politikai, mind a katonai vezetéstől – megérdemelten, hiszen valóban ők a Magyar Honvédség koronájának legcsillogóbb ékköve (ami az árat illeti, mindenképpen).

Minden siker és csillogás mellett van azonban egy nehezen megoldható problémája is a Gripen hazai üzemeltetőjének, nevezetesen az emberhiány. Az, hogy nincs elég repülőgép-vezető, már megszokott – így van ez már több mint tíz éve és hozzá is szoktak a fiúk, hogy a készültség – pihenőnap – repülési váltás vetésforgóban darálódjanak. Most azonban másfelől fenyeget veszély, már ami a repüléseket illeti. Vészesen fogy az a müszaki állomány, akik nélkül a vas csak hideg vas marad.

Mielőtt megnéznénk, hová lettek a fiúk a piros vonalról és a hangárból, lássuk, mi kell ahhoz, hogy valaki a Gripen közelébe kerülhessen repülő-müszaki szakemberként? Először is végezze el az altiszti akadémiát repülőgép-szerelő szakon, középfokon tudjon angolul, sikeresen fejezze be a  négyhónapos svédországi Gripen-tanfolyamot és az azt követő On Job Trainig-et, azután itthon is tanuljon-dolgozzon a gépen addig, amíg meg nem szerzi a szakszolgálati engedélyt. Hogy ez mennyi időben és pénzben? Több év és sok-sok millió forint. Mit kap ezért cserébe? Rengeteg munkát, sok jó kollégát, kiváló közösséget, hatalmas felelősséget, kevés és azt is nehezen tervezhető szabadidőt, nyáron sivatagi, télen sarkvidéki klímát, fájó ízületeket – és nevetséges illetményt. Ráadásul 2012 januárjától a korkedvezményes nyugdíj lehetősége is elszállt, 65 éves koráig pedig nem visz senkit a lelkesedés és a hivatása iránt érzett rajongás.

A vég kezdete - súlyosbodó szakemberhiány a kecskeméti repülőbázison

Ez az, amit az elmúlt években kiképzett Gripen-müszakiak közül sokan beláttak és fájó szívvel, de hideg fejjel döntöttek. Hogy hányan vannak, a pontos számot az arra hivatottak tudják – egy biztos, a Siemens Hungary már túl van a harmincadik(!) egykori repülő-müszaki szakember alkalmazásán, és akkor még nem néztük, hányan mentek a Knorr-Bremse-hez, a Bosch-hoz, az Audihoz vagy a General Electric-hez. Egyébként sokan…

Mit tudnak ezek a cégek nyújtani, amit a Magyar Honvédség nem? Kiszámítható jövőt, szakmai fejlődést és olyan anyagi biztonságot, amiről a kerítésen belül nem is álmodhatnak. A nyomasztó anyagi gondok mintegy varázsütésre megszünnek – ami nem csoda, hiszen az alapbér, a napidíj, a cafeteria, a ruhapénz sokszorosa a Honvédség Gripen-pótlékkal megfejelt illetményének. A munka érdekes, állandó kihívásokkal járó, igazi embert próbáló tevékenységet jelent a Siemensnél, ebben hasonlít a repülőtéren végzetthez – azonban a tényleges munka elvégzésén kívül nincs értelmetlen szolgálatba járás, napi gatyaügyek intézése, eszement testnevelési felmérők és millió apró bosszantó dolog, ami a müszaki szakemberek mindennapjait megkeseríti. Helyette van jól szervezett munkamenet, kiválóan müködő logisztika, érezhető szociális gondoskodás, kiszámítható munkarend, kimagasló – a teljesítménnyel maximálisan arányos – bérezés és jól látható pályaív. No meg olyan illetmény, ami arányos az elvégzett munka minőségével és mennyiségével…

Hát ezért van nagy bajban a Honvédség legmodernebb alakulata: őrült összegekért rendelkezünk a kor legfejlettebb technikájával, de arra már nem telik, hogy az azt üzemeltető, magasan képzett szakembereket meg is tartsuk. A helyzet kísértetiesen hasonlít a MiG-29-es szimulátor történetéhez. A típus 17 éves hazai története során egyetlen percig sem volt üzemképes az egyébként óriási összegekbe kerülő, külön épületet kapó, feltöltött állománytáblával „üzemelő” gyakorló állomás. Az ok prózai: egy relatíve aprópénzbe kerülő alkatrészre sosem futotta a költségvetésből, de közben állandó volt az igény egy müködő szimulátorra…

Hasonló sorsra jut a Gripen-flottánk is (bár kicsit fellengzős 14(?) gépnél ezt a kifejezést használni). A hosszú idő alatt, hatalmas összegekért kiképzett müszakiak fájó szívvel és a repülés iránt érzett sosem múló nosztalgiával mégis az eszükre hallgatnak és a nyugodtabb életet választják. Ha a gépeket levegőben akarja tartani a HM, választhat: elkezdi megfizetni a szaktudást, vagy már most kiadja olyan civil szolgáltatónak az üzemeltetést, aki képes egykori repülő-müszakiak visszacsábítására. Nehezen elképzelhető bármelyik is. Legalább annyit azért elérhetne a HM, hogy hivatalosan is megkapja a Siemens-től a gyémánt fokozatú támogatásért járó plakettet: jól mutatna a Repülőbázis logója mellett.

Zsámboki Tibor nyá. ezredes

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025. 02. 20., 11:04
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
2025-03-06 12:26:06
Március 5-én Szolnokról indult útnak az MH Kiss József 86. Helikopterdandár egyik Airbus H145M típusú forgószárnyasa Pristinába, hogy a NATO koszovói békefenntartó erő (KFOR) kötelékében részt vegyen annak műveletében.
2025-03-05 15:09:46
Március 4-én rendezte meg a Budapest Airport immár hagyománynak számító éves partnertalálkozó eseményét. A díjátadó keretében azokat a repülőtéri hatóságokat, szolgáltatókat és partnereket díjazta a vállalat, amelyek az elmúlt évben együttműködésükkel, kiemelkedő szolgáltatás biztosításával, növekedésük révén, vagy épp példamutató fenntarthatósági kezdeményezéseikkel járultak hozzá a repülőtér magas színvonalú működéséhez.
2025-03-04 13:22:43
A Wizz Air új partnerséget jelent be a Revoluttal, a világszerte több mint 50 millió felhasználóval és több százezer üzleti ügyféllel rendelkező fintech-kel. Az együttműködés eredményeként több mint 60 millió ügyfél számára elérhető lesz a biztonságos, egykattintásos fizetés először a légitársaság mobilalkalmazásában, májustól pedig a honlapján keresztül is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 10., 09:40
A MH Kiss József 86. Helikopterdandár megtartotta a 2025. évi első éleslövészetét a Bakonyban mely egyúttal egy újdonságot is tartalmazott. Először került sor a 2023-ban hadrendbe állt H225M SOF (Special Operations Forces) besorolású HForce képességgel ellátott gépek éleslövészetére.
2025. 03. 06., 10:15
A Sikorsky ikonikus forgószárnyasa, az SH-3 Sea King az Egyesült Államokon kívül további tizennégy ország felségjelével repült és négyben gyártották is.
2025. 03. 04., 12:55
A brazil gyártó idén akár 280 repülőgépet is átadhat a megrendelőinek.
2025. 02. 27., 16:09
Az ezredforduló környékén egy gyorsposta-szállítással foglalkozó, svájci központú légiforgalmi cég magyar leányvállalata, a Farnair Hungary a legismertebbek között volt.

  Legfrissebbek most

A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.