2005. március 23. fontos dátuma lett a magyar repülésnek. Ezen a napon emelkedtek először önállóan a levegőbe a Gripen képzés magyar pilótái.
A svéd légierő Satenas-i bázisán ma először repült az öt magyar pilóta. Az eseményre a délelőtti órákban került sor. Elsőként hárman, Tóth Gábor őrnagy a Puma század parancsnoka, Fekete Tamás őrnagy a század parancsnok helyettese és Murguly Gusztáv őrnagy repült a JAS-39-el. A következő váltásban Asztalos István őrnagy és Hajdu Attila őrnagy indult el önálló repülésére.
A kirepülés során a kijelölt légtérbe repültek ki a magyar hajózók, majd a repülőgéppel ismerkedtek egyedül. A repülési feladatot mürepüléssel zárták, amit 2.000 és 10.000 méter között hajtottak végre.
A feladat befejezése után hazarepülés és sima leszállás következett. A pilóták első benyomásaik alapján megállapították, hogy a Gripen rendkívül sokoldalú, a levegőben nagyon jóindulatúan viselkedő repülőgép.
A repülés után elmaradt a megszokott avatási ünnepség, mert délután további repülési feladatok vártak a magyarokra. A kirepülést teljesített pilótákat ünnepélyes keretek között fogják Gripen lovaggá ütni, ezzel ismerve el, hogy önállóan repülnek a negyedik generációs vadászgéppel.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.