2025. 04. 02. szerda
Áron
: 401 Ft   : 371 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szu-27KUB - az orosz haditengerészeti repülés új csillaga

JETfly  |  2008. 09. 09., 18:37

Az orosz katonai vezetők által a minap, a Gelendzsikben zajló haditechnikai rendezvényen felvázolt flottafejlesztési programok egyik hangsúlyos eleme a leendő hajófedélzeti vadászrepülőgép típusának kérdése. A két lehetséges megoldás, vagyis a kisebb, de már exportra gyártásban lévő MiG-29KUB és a jóval nagyobb és erősebb, de mindössze egyetlen példányban létező Szu-27KUB közül még nem dőlt el, hogy melyikük lesz-e a befutó. Bárhogy is alakul, a döntés alapvetően fogja meghatározni nemcsak az orosz haditengerészeti repülés, hanem a két tervezőiroda további sorsát egyaránt. Ezúttal ismerkedjünk meg az esélyesebb jelölttel, vagyis a Szu-27KUB-val.

A berepülőpilóták által csak kubka-nak (azaz kiskocka) becézett - és valljuk meg, nem épp a legszebb – Szu-27-es verzió kifejlesztésének története jóformán egyidős az együléses Szu-33-as (T-10K) gépekével.Ennek ellenére, jelenleg még csak egyetlen példány létezik belőle, és a nyugaton jóformán alig ismert verzió valós képességeiről még az orosz forrásokból is csak gyéren áramlik információ. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy a harmadszori nekifutásra elindított KUB-program, egy igencsak progresszív elképzelés, amely komoly ellenlábasa lehet olyan fejlett nyugati típusoknak, mint a Super Hornet, vagy a Rafale-M. Ráadásul már a politikai szándék és a szükséges pénzeszközök (emlékezzünk csak a nemrégen bejelentett 150 milliárd dolláros fegyverkezési programról) rendelkezésre állnak a flotta és annak légierejének fejlesztésére.

Előzmények, evolúció 

Közismert, hogy a T-10-esek kifejlesztésekor már az elején eldőlt, hogy az új, nagyteljesítményü típusból ki kell fejleszteni egy, a leendő orosz repülőgép-hordozón üzemelő verziót is. Az első, ilyen célokra átalakított gépet már ellátták egy fékezőhoroggal, a T-10-3-at (a harmadik eredeti T-10-es prototípus), a T-10-25 (a 18. T-10Sz, mivel az első Szimonov-gép a T-10-7 volt), majd a T-10U-2 követte. Ez utóbbi a második UB-protogép volt, azonban itt a hátsó ülésben helyet foglaló megfigyelő még csak síugrósáncos fel- illetve drótköteles leszállási manővereinél segédkezett. Ezeket a teszteket a Szaki-ban levő Novofjodorovka légitámaszponton még a mai napig is megtalálható NIUTKA (Nyitka) központ speciális "elsüllyeszthetetlen repülőgép-hordozó"-nak becézett pályáján végezték.

Az első Szu-33-as, a T-10K-1 balesetét követően (itt sérült meg és fejezte be pályafutását az egykor Kunmadarason is szolgált és pár évvel később elhunyt híres rekorder-berepülőpilóta, Nyikolaj Szadovnyikov) a T-10K-2-esre és pilótájára - Viktor Pugacsovra - hárult a történelmi feladat, hogy 1989. október 31-én sikeres leszállást hajtson végre az akkor még Tbiliszi-nek nevezett repülőgép-hordozó fedélzetén. Ám ezt követően a nagyarányú fejlesztéseknek keresztbe tett az egyre súlyosbodó gazdasági válság, ami nemcsak a további hajófedélzeti típusokat (többek közt a Jak-44-es AWACS gépeket), hanem további hajóegységeket (pl. Uljanovszk-osztályt) is levett a napirendről.

Így nem valósulhatott meg a T-10KM-2 projekt sem, amelyet a Szu-27K gépek gyakorlóverziójának szántak. Az itt megjelent egyik lényeges eltérés az egymás melletti üléskialakítás volt, még jóval a Szu-27IB (ma Szu-34) előtt. Ennek a koncepciónak a lényege a sokkal kedvezőbb növendék-oktató kapcsolat és az UB-gépekhez képest jobb előre-lefele kilátás volt. Miután ezt a tervet törölték, láthatóvá vált, hogy az időközben kis számban rendszeresített Szu-33-asok mellé a szubszonikus Szu-25UTG gépek nem elegendők kiképzőgépnek, így született meg a tandemüléses T-10KU projekt, azonban ez sem jutott túl az egyetlen törzs-elsőrész mock-up elkészültén.

A Szu-27KUB volt az első olyan tolóerővektoros szuperszonikus harcigép, amit repülőgéphordozón is kipróbáltak, a balsikerü helyből felszálló Jak-141-esen kívül

Új típus születik

Az Admiral Kuznyecov első nagytávolságú bevetésén, 1995-ben a Földközi-tengeren már látszott, hogy komoly igény mutatkozik egy kiképzőváltozatra a flotta hajózói részéről. Azonban a szükös anyagi források nem tették lehetővé, hogy a kevéske Szu-33-as mellé egy csupán egyfeladatos gépet rendszeresítsenek, így született meg az 1996-ban indult T-10KUB projekt, vagyis a hajófedélzeti harci-kiképző változat.A gép lényegében a T-10KM-2 újragondolása volt, de csak ha az üléselrendezést nézzük. A gép ugyanis alapvető aerodinamikai eltérésekkel rendelkezik, nemcsak a Szu-33-asokhoz, hanem az összes Flanker-széria gépeihez képest egyaránt.

Az új repülőgép építése 1998-ban kezdődött, mikor is a T-10K-4 (kék 59-es) protopéldányt a Szuhoj moszkvai kísérleti üzemében alaposan átalakították. Az így létrejött T-10KUB-1 gép berepülése 1999-ben kezdődött, az első felszállást Viktor Pugacsov és Szergej Melnyikov hajtotta végre, április 29-én. Az ekkor készült képeken felfedezhető, hogy a törzsközéprészt leszámítva (amelynek eredeti többtónusú kék festése még megmaradt) egy minden elemében új gépet sikerült létrehozni. A gép még ebben az évben szerepelt a MAKSz-99 légibemutatón, azonban a légiprogramban csak augusztus 21-én láthatták a szerencsésebb nézők, egy pár percig taró felszállás-áthúzás-leszállás erejéig.

Sárkányszerkezet

Ha a gépet tüzetesebben szemügyre vesszük, látható, hogy a kabin kialakítása kísértetiesen emlékeztet a csapásmérő Szu-34-esére, azonban ez csak a látszat. Az új kabin keresztmetszete kisebb, az előtte levő orr pedig kúpos, sőt azonos a Szu-27M (a korábbi Szu-35) gépekével, mivel ezt a típust már eleve a Fazotron Zsuk-MSz N-011-es (Szokol) radarral szerelték fel.

Hátrafelé haladva, a következő szintén sárga védőréteggel bevont új elem a módosított LERX és a hozzá kapcsolódó új előtétszárnyak, majd pedig a teljesen áttervezett szárny. A kacsaszárnyak felülete nőtt, a forgási pontnál az élük nem párhuzamos a hossztengellyel, mint ahogy a végük sem, továbbá az előtétszárnyas Zsuravlikokhoz képest itt nagyobb pozitív V-beállítást alkalmaztak.

A szárnyak teljesen újak. Az eredeti 14,7 méteres fesztávú és 62 négyzetméteres felület helyett az új konstrukció fesztávja 16 méter, felülete pedig 70 négyzetméter lett. A mechanizáció átalakult, a felhajtási csomópont 1,5 méterrel került kijjebb, így a belső réselt féklappárok most már a nem mozgó részen vannak, míg a flaperon maradt a mozgó részen. Az új felhajtási mód miatt a szárny csak a függőleges pozícióig hajtható fel, emiatt nagyobb helyet igényel a gép, így eleve nincs is szükség a vízszintes vezérsíkok külön felhajtására.A mozgatható belépőél és a szárny közötti rést egy különleges elasztikus anyaggal tömítették be, jelentősen javítva a szárny feletti áramképet. Az új szárny oldalviszonya 12%-kal nőtt, a gép összfelhajtóerő/légellenállás viszonya pedig a nagyobb keresztmetszet ellenére, meglepő módon 10%-kal lett kedvezőbb (értéke 13), ami az azonos tüzelőanyag mennyiséget figyelembe véve 15-20% hatótáv növekedést jelent a Szu-33-ashoz képest.

A hatalmas szárny ellenére a gép mozgékonysága megmaradt, illetve még javult is. Ez az első olyan orosz repülőgép, amelyet úgynevezett intelligens, adaptív szárnymechanizáció-vezérléssel láttak el, vagyis a gép körüli áramlást a rendszer folyamatosan, automatikusan a lehető legkedvezőbb értéken próbálja tartani. Ez nemcsak a manőverezőképességre van jótékony hatással, hanem a hatótávolságot is kedvezően befolyásolja. Ezt az új szárnyat egyébként a Szu-33-asét is jegyző Konsztantyin Marbasev tervezte.

Mivel a flotta nem fogadta volna el, hogy a gép üres tömege növekedjen, így nagyobb arányban alkalmaztak kompozit elemeket. Ennek ellenére a főbb szerkezeti egységek továbbra is különféle alumínium-ötvözetekből állnak, mivel ez kedvezőbb mind a túlélőképesség, mind pedig az üzemeltetés szempontjából, de az új szárnykialakítással és a kisebb tömegü, korszerübb avionikával a kívánt értéken belül tudtak a tervezők maradni.

Fedélzeti rendszerek, fegyverzet

Ezen felül további újdonságok is vannak (új mind a függőleges, mind pedig a vízszintes vezérsík és a féklap egyaránt), a gépet az oroszoknál korábban nem alkalmazott OBOGS és OBIGGS, azaz a fedélzeti oxigén, illetve semleges gázgenerátor rendszerekkel is ellátták. A gép levegőben utántölthető, a már jól ismert behúzható légiutántöltő berendezés segítségével. A levegőbeömlő-nyílás és a szívócsatorna, a futómüvek, a rövidített fullánk, a pótvezérsík, a gépágyú maradt a régi, a kabinbelső kezdetben csak hagyományos müszerekből és az ismert HUD-ból állt.

Ekkortájt készülhetett ez a videó is, amit a néhai Timur Apakidze rögzített a KUB kabinjában, miközben a géppel Pugacsov a sarkkörhöz közeli Szeveromorszk-3 bázisról felszállva sikeresen landolt a Kuznyecov fedélzetén. ( video >>> ) A felvétel érdekessége, hogy a pilótafülkébe teljes erővel behallatszik az AL-31-es hajtómüvek jellegzetes kompresszorzaja.

A gépet a Szu-33-asokon is használt - 3-as szériájú - Al-31F-3 hajtómüvekkel látták el, ezek a kissé erősebb, fékpadon, forszázson 12800kp-ra képes hajtómüvek növelt korrózióvédelemmel vannak ellátva.  Az orrban elhelyezett Szokol radar passzív fázisvezérelt kialakítású, egyidejüleg 15 légi célt tud követni, ebből négyet tud támadni. Vadászgép méretü célt szemből 180km-ről, hátulról 60 km-ről, egy romboló méretü célt a felszínen pedig 300km-ről képes észlelni.

A gépnek 12 felfüggesztési csomópontja van, ezekre 8 tonnányi függesztményt rakható, köztük az eredeti tervek szerint olyanok is, mint a 3M80 Moszkit, H-31AM/AD és H-35-ös hajók elleni és az R-77M, illetve R-30-as légiharcrakéták is, de ezek közül a Moszkit már nincs napirenden, míg a többi integrációja vagy nem fejeződött be, vagy még ki sem lett fejlesztve.

2000. június 16-án majdnem katasztrófa következett be a KUB-al. Kis magasságú, maximális sebességü repülési feladat során leszakadt a baloldali előtétszárny és a jobboldali kabintető, amelyek súlyosan megrongálták a gép belépőélét, a szívócsatornáját és a baloldali stabilizátort. A megmaradt kabintető is megsérült és lehetetlenné tette a katapultálást. A gépet vezető nagy tapasztalatú Pugacsov és az újoncnak számító Roman Kondratyejev élete egy hajszálon múlott, de a kísérő gépet vezető Igor Votincev-nek és Pugacsov tapasztalatának köszönhetően sikerült a leszállást végrehajtani. A javítási munkálatokat követően december 19-én már újra repült, Pugacsovval és Szergej Bogdannal a fedélzetén. A következő évben vadonatúj háromtónusú festéssel szerepelt a MAKSz-2001 repülőbemutatón.

A jelen

A repülőgép 2003-ban nagyarányú átalakításon ment keresztül. Új kialakítású, törten nyilazott belépőélü előszárnyakat kapott és a hajtómüveit 32-fokra döntött síkú ( a Szu-30MKI-ból ismert)  AL-100-as típusú vektorálható fúvócsövekkel látták el. Ezután ismét leszállt a Kuznyecovra, így a Harrier, a Jak-38 és a Jak-141 után az első olyan, hordozón üzemelő gép volt, amelyik tolóerővektoros kormányzással is rendelkezik.A kabin kialakítása jelenleg áttervezés alatt van. A hagyományos müszerek helyét az öt új többfunkciós kijelző veszi át, ezekből egy 21"-os, négy pedig 15"-os képátlójú. Fejlesztés alatt van egy sisakdisplay is, a tervezők reményei szerint ez teljes mértékben kiváltaná a jelenleg is alkalmazott HUD berendezést. Napirenden van az opcionális Tyihomirov-féle Irbisz radar rendszeresítése is.A gép ezidáig utolsó nyilvános bemutatása a 2005-ös MAKSz-on volt, de csak a nyitónapon és csak a statikus soron.

A jövő

Habár a típusból mindeddig csak egy repülőképes példány létezik, már 2001 óta építés alatt van a T-10KUB-2 jelü második példány, ami azonban sok megoldásában eltér elődjétől, így a projekt csigalassúsággal halad. Az első és talán legfontosabb eltérés, hogy a szük kabinba a beszállás már nem alulról, hanem a hagyományos módon, felülről történik. Ennek oka, hogy a hajózók, az esetek 80%-ában a nagyméretü VMSzK-3 hajózóruha-kombinált túlélő-felszerelést viselik, amiben a beszállás alulról rendkívül nehézkes volt. Az új fülke kissé előrébb kerül és a kisebb keresztmetszetü és áramvonalasabb kialakítás mellett kedvezőbb kilátást biztosít. Az üléseket megemelik. Az orrfutó aknaajtaját átteszik a baloldalra, hogy a leszállásoknál jobbra kiforduló gép orrfutófényeit ne takarhassa ki, úgy mint eddig. A szárny teljesen új, kettős felhajtó mechanizmust kap, a Fairey Gannet-stílusú megoldás Z-alakba hajtva a szárnyat kisebb helyigényt biztosít. Módosulnak a réselt fékszárnyak is, lecsökkentve a bejöveteli sebességet 240km/órára.

Növelni kívánják a harci túlélőképességet, körültekintő rendszertervezéssel és a kritikus részeken a Szu-34-esen is alkalmazott (de messze nem olyan mértékü) páncélozással.

Szintén szó van a lokátorkeresztmetszet csökkentéséről is, de ennek mikéntjéről ezidáig nincs adat. A hajtómü vagy az eddig is alkalmazott Al-31F-3, vagy a mégerősebb, 13300kp-os MMPP Szaljut Al-31F-M1, vektoros fúvócsővel, vagy az NPO Szaturn 117Sz (Al-41F-1A) jelü 14500kp-os, szintén vektorálható szerkezete lesz. Nem eldöntött még, hogy a Fazotron-NIIR Szokol, vagy a Tyihomirov Irbisz radarját fogják-e választani, de az eldöntött tény, hogy a szárazföldi Szu-35BM-hez hasonlóan a leendő 5. generációs vadászgép modulrendszerü architekturájára kívánnak építeni, már ami a fedélzeti elektronikát illeti.A navigációs rendszer is teljesen új, és teljesen automatizált lesz, a szaratovi székhelyü Volga kutatóintézet pedig már javában fejleszti a gép leendő müszerfalát, ami kizárólag nagyméretü kijelzőkből fog állni.

A KUB nemcsak a Szu-33-asok váltótípusa lehet, hanem a haditengerészeti légierő szárazföldi bázisú Tu-22M3 és Szu-24M gépeit is nyugdíjba küldheti. Ha a nagyreményü terv megvalósul és a flotta a jövőben a Szuhoj gépét választja, akkor a gép további verziói is rendszeresítésre kerülhetnek, úgymint a Szu-27KRT felderítő, Szu-27KPP elektronikai zavaró (az EF-18G Growler mintájára), a Szu-27KTZ légiutántöltő és a Szu-28-as mini AWACS (nem azonos a Szu-25UTI-ból egykoron kifejlesztett, végül elvetett kiképzőgéppel), amely a felfüggesztési pontjain hordozná a speciális felderítőrendszerét. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 03. 31., 09:15
Február 6-án tette közzé az ukrán védelmi minisztérium az első képet egy, már hazai felségjelzéseket viselő Mirage 2000-5F-ről. A kétüléses változatot ábrázoló kép felirata szerint ráadásul az első példány már Ukrajnában van.
2025. 03. 21., 09:15
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2025. 03. 10., 09:05
A szokásosnál is nagyobb vihart kavart az Azerbaijan Airlines 2024. december 25-én Bakuból Groznijba tartó 8243-as járatának katasztrófája. A gép a kazahsztáni Aktau repülőterétől nem messze zuhant le: az utolsó másodpercekről kamerafelvétel is készült. A gépen 67-en voltak - 29 személy élte túl a becsapódást.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 04. 02., 12:29
Bócsa szélén a Kukla Csárdához tartozó területen látható egy szovjet gyártású Li-2-es repülőgép.
2025. 04. 01., 11:58
Január elsejétől új parancsnok irányítja a szolnoki MH Kiss József 86. Helikopterdandárt. Elődjéhez, az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyettesének kinevezett dr. Bali Tamás dandártábornokhoz hasonlóan Kovács Krisztián ezredes is szállítóhelikopteres múlttal érkezett a parancsnoki beosztásba.
2025. 03. 31., 12:34
A Renegade gyakorlat egy repülőtér életében nagyon fontos művelet, ahol egy idegen-, önmagát nem azonosító légi járművet földre kényszerítenek, majd személyzetét előállítják a hatóságoknak.
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.

  Legfrissebbek most

2025. április 2-án, szerdán érkezett meg Bulgáriába az első F-16 Block 70-es vadászbombázó. A légierő legújabb típusát ünnepélyes keretek között fogadták a Graf Ignatievo légibázison.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.

  NÉPSZERŰ HÍREK