Kína elkészült negyedik generációs, hajófedélzeti repülőgépének, a J-15 prototípusával. A kínai vadászrepülőgép az orosz Szu-33 kínai másolata. A kínai másolat az orosz repülőgép egy prototípusának – T10K – alapjain épült meg, amelyet Kína még 2005-ben vásárolt Ukrajnától. A kínai vadászrepülőgépet felhajtható szárnyakkal látják el, ami újdonságnak számít, mivel korábban még nem alkalmaztak ilyen jellegű technológiát kínai repülőgép építése során. A J-15 sorozatgyártásának beindulása után a vadászrepülőgépek a Shi Lang kínai repülőgép-hordozón fognak szolgálatot teljesíteni.
Információk szerint Kína a közeljövőben megkezdi földi kísérleti kiképző repülő komplexumának (NITKA) építését kifejezetten hajófedélzeti repülőgépek tesztrepüléseinek végrehajtására, valamint a repülőszemélyzetek kiképzésére. A létesítmény az ukrajnai Szaki városának közelében található, hasonló központ alapján épül meg. Az, hogy a kínai repülési komplexum mikorra készül el ma még nem tudható. Az azonban valószínünek látszik, hogy a komplexum méretei megegyeznek majd a Shi Lang repülőgép-hordozó méreteivel, követve az ukrán NITKA metódusát, ahol is a méretek egybeesnek a Kuznyecov repülőgép-hordozó méreteivel.
Az Ukrajnában található NITKA
Korábban Kína tárgyalásokat folytatott Oroszországgal 50 darab Szu-33 típusú vadászrepülőgép megvásárlásáról, majd hirtelen lecsökkentették a megvásárlandó repülőgépek számát kettőre. A beszerzendő repülőgépek számának csökkentésére válaszlépésként Oroszország megszakította a tárgyalásokat. Az ok egyértelmüen a technológia kiszivárgásától való félelem volt.
Mint az köztudott – mi is több hasonló jelenségről beszámoltunk már – Kína nem első ízben másol le technológiát. Még az 1990-es években Kína megalkotta J-11 típusú repülőgépét, ami az orosz Szu-27SzK típus másolata. A J-11 típus túlnyomó többségében orosz hajtómüvekkel van ellátva, azonban 2007-től Kína saját gyártmányú, a Woshan cég által gyártott hajtómüveket épít be a repülőgépekbe.
Orosz lapértesülések szerint Kína a közeljövőben mintegy 1200 vadászrepülőgépet kíván összeszerelni és exportálni – amelyek az orosz Szu-27, Szu-30 és MiG-29 másolatai.
Napjainkban a kínai légierő számára gyártott J-6, J-7, H-6, Y-5, Y-7 és Y-8 típusú repülőgépek – az orosz és ukrán MiG-19, MiG-21, Tu-16, An-2, An-24 és An-12 típusok modernizált másolatai.
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.