Kína elkészült negyedik generációs, hajófedélzeti repülőgépének, a J-15 prototípusával. A kínai vadászrepülőgép az orosz Szu-33 kínai másolata. A kínai másolat az orosz repülőgép egy prototípusának – T10K – alapjain épült meg, amelyet Kína még 2005-ben vásárolt Ukrajnától. A kínai vadászrepülőgépet felhajtható szárnyakkal látják el, ami újdonságnak számít, mivel korábban még nem alkalmaztak ilyen jellegű technológiát kínai repülőgép építése során. A J-15 sorozatgyártásának beindulása után a vadászrepülőgépek a Shi Lang kínai repülőgép-hordozón fognak szolgálatot teljesíteni.
Információk szerint Kína a közeljövőben megkezdi földi kísérleti kiképző repülő komplexumának (NITKA) építését kifejezetten hajófedélzeti repülőgépek tesztrepüléseinek végrehajtására, valamint a repülőszemélyzetek kiképzésére. A létesítmény az ukrajnai Szaki városának közelében található, hasonló központ alapján épül meg. Az, hogy a kínai repülési komplexum mikorra készül el ma még nem tudható. Az azonban valószínünek látszik, hogy a komplexum méretei megegyeznek majd a Shi Lang repülőgép-hordozó méreteivel, követve az ukrán NITKA metódusát, ahol is a méretek egybeesnek a Kuznyecov repülőgép-hordozó méreteivel.
Az Ukrajnában található NITKA
Korábban Kína tárgyalásokat folytatott Oroszországgal 50 darab Szu-33 típusú vadászrepülőgép megvásárlásáról, majd hirtelen lecsökkentették a megvásárlandó repülőgépek számát kettőre. A beszerzendő repülőgépek számának csökkentésére válaszlépésként Oroszország megszakította a tárgyalásokat. Az ok egyértelmüen a technológia kiszivárgásától való félelem volt.
Mint az köztudott – mi is több hasonló jelenségről beszámoltunk már – Kína nem első ízben másol le technológiát. Még az 1990-es években Kína megalkotta J-11 típusú repülőgépét, ami az orosz Szu-27SzK típus másolata. A J-11 típus túlnyomó többségében orosz hajtómüvekkel van ellátva, azonban 2007-től Kína saját gyártmányú, a Woshan cég által gyártott hajtómüveket épít be a repülőgépekbe.
Orosz lapértesülések szerint Kína a közeljövőben mintegy 1200 vadászrepülőgépet kíván összeszerelni és exportálni – amelyek az orosz Szu-27, Szu-30 és MiG-29 másolatai.
Napjainkban a kínai légierő számára gyártott J-6, J-7, H-6, Y-5, Y-7 és Y-8 típusú repülőgépek – az orosz és ukrán MiG-19, MiG-21, Tu-16, An-2, An-24 és An-12 típusok modernizált másolatai.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Pontosan két évvel ezelőtt bemutatkozó interjút készített Tőrös István dr. Bali Tamás ezredessel, aki akkor vette át az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoki beosztását. Két év után ismét van miről beszélgetniük.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.