Tovább folytatódnak Kína új, J-31 típusú, 5. generációs vadászrepülőgépének repülési tesztjei, a repülőgépet gyártó Shenyang Aircraft Corporation kutatási létesítményében, amely Kína északi részén található.
A repülőgép hossza 17 méter és 11,5 méteres szárnyfesztávolsággal rendelkezik, tehát a J-31-es körülbelül olyan méretü, mint egy F-35-ös vagyis kisebb, mint az F-22, a J-20 vagy éppen az orosz PAK-FA. A J-31-es nagyméretü modelljét F-60 típusjelzéssel állították ki a Zhuhai 2012 légi szalonon, mintegy jelezve, hogy Kína hajlandóságot mutat az új típus exportjára, ami nemzetközi vetélytársa lehet így az F-35-ösnek. A J-31-esnek a tervek szerint lesz a jövőbeli kínai repülőgép-hordozókról üzemeltethető verziója, amellyel nagymértékben fokoznák a haditengerészeti légierő képességeit. Borítékolható, hogy Pakisztán lesz a J-31 első külföldi megrendelője, amellyel az ország reményei szerint ellensúlyozná India oroszoktól beszerzendő FGFA (PAK-FA) lopakodó vadászrepülőgépeit.
A Zhuhai 2012 légi szalonon kiállított, exportra szánt F-60-as modellje
A J-31 „Gyrfalcon” repülőgépen megtalálhatóak a J-19 típuson alkalmazott technológiák, amely repülőgép a Shenyang cég kudarcot vallott 5. generációs vadászrepülőgépe (a Chengdu által gyártott J-20 típussal szemben maradt alul). A J-31-es első prototípusa 2012 ősze óta legalább 6 repülési tesztet hajtott végre és a második prototípus is összeszerelés alatt áll. Összehasonlítva a J-20-asról fellelhető információkkal, a J-31 fejlesztése kevésbé zajlik titokban. A J-31-esen a súly csökkentése érdekében lézeresen 3D nyomtatott alkatrészeket használnak nagy számban, köztük a titán szárnytartókat is.
A J-31-es első prototípusa a levegőben
Összehasonlítva az F-35-össel a J-31-esen két darab, kisebb méretü RD-33-as hajtómüvet alkalmaznak, amely laposabb törzset eredményez, kisebb méretü belső fegyverkamrával, de javítja a repülőgép üzemanyag fogyasztását és csökkenti a káros ellenállást. Az új típus valószínüleg képes lesz majd hordozni nagyobb méretü rakétákat is, mint például a YP-12 hajó elleni rakétát, azonban csak a szárnyak alatt, amely az F-35-öshöz hasonlóan csökkenti a repülőgép lopakodó képességeit. Az orosz MiG tervezőiroda vezetője, Vlagyimir Barkovszkij elismerően nyilatkozott az új kínai vadászgépről, amely az ambíciózusan növekvő kínai repülőgépipar egyik sikeres terméke lehet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.