2025. 03. 29. szombat
Auguszta
: 403 Ft   : 374 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

BAP-39: Kitűnő munkát végeztek

JETfly  |  2015. 12. 11., 09:18

Több mint tizenöt éles és csaknem nyolcvan gyakorlóriasztást könyvelhet el a Baltikumi Légi Rendészet (Baltic Air Policing - BAP) 39., magyar váltásának szolgálata. A szeptember elseje óta a litvániai Šiauliai Légi Bázison tartózkodó magyar katonák négy hónapos készenléte hamarosan véget ér

Légi tumultus

„Az elfogott légijárművek túlnyomórészt felderítő- és szállító-repülőgépek voltak, néhány esetben azonban vadászgépekkel is találkoztunk” – mesélte Fekete Tamás alezredes, a Baltic Air Policing 39. váltásának parancsnoka. Az elmúlt három hónap eseményeit felidézve azt is hozzátette, hogy minden alfa - azaz éles - riasztás során az azonosítandó légijárművek személyzetei semleges vagy együttműködő hozzáállást mutattak. „Az elmúlt három hónap nagyon hasznos volt, nagyon elégedett vagyok az állománnyal. Kitűnő munkát végeztek. Pilótaként is elégedett vagyok, igaz több éles riasztást vártunk, de tapasztalatszerzésnek így is kitűnő alkalom volt” - mondta.

De mit is jelent az alfariasztás? Mikor is kell a magyar Gripeneknek a magasba emelkedniük? E kérdésekre felelve Fekete alezredes elmagyarázta, hogy riasztásra akkor kerül sor, amikor egy légijármű nem felel meg bizonyos feltételeknek, például nem kommunikál, az idegen-barát felismerő rendszere nincs bekapcsolva vagy eltér az útvonalától. Ilyen esetekben a civil légiirányítás a gépet átadja a katonai irányításnak, amely ha úgy dönt, riasztja a készültséget. Ilyenkor a pilóták a lehető legrövidebb időn belül felszállnak, majd megközelítve a repülőgépet, leolvassák az azonosításhoz szükséges adatokat, mint például az oldalszámot, a gép típusát, színét, vagy akár annak fegyverzetét. Ezt követően egészen addig kísérik a gépet, amíg az el nem hagyja az ellenőrzött légteret.

Fekete Tamás alezredestől megtudtuk: a magyarokat megelőző BAP váltások szolgálata alatt számos érdekes eset is előfordult. „Az előttünk itt szolgáló norvégok mesélték, hogy ne csodálkozzunk azon, ha egy riasztás után, odaérve a géphez, »sorba kell állnunk«, mert velünk egy időben a svéd és a finn készültséget is riaszthatják. Ilyenkor az kezdi meg a légijármű igazoltatását, aki először ér oda. A norvégoknál előfordult, hogy harmadikként várakoztak a sorukra...”

Makrancos időjárás

Horváth Gyöngyi hadnagy, meteorológus ugyan még „csak” egy hónapja ismerkedik a litván időjárással, mégis számos újdonsággal és számára szokatlan időjárási jelenséggel találkozott már. „Az elmúlt egy hónap alatt egyszer sem láttam olyat, hogy egy ciklon több napra beragadt volna, holott otthon, a Kárpát-medencében ez nagyon is jellemző. Ellenben, ami otthon nincsen, hogy itt napi szinten érkeznek újabb és újabb frontok” - mesélte, hozzátéve: ezek a sűrű változások sokszor dönthetnek egy-egy gyakorló repülés sorsáról is, így folyamatosan ellenőrizniük kell, hogyan alakul az időjárás. Mint elmondta: számára különleges és érdekes élmény megtapasztalni az itt jellemző meteorológiai jelenségeket.

Kicsit nehéz, kicsit szűk, de életet menthet

A Gripen pilóták számára a külhoni bázison való szolgálat egyik szükségszerű és kötelező „kiegészítője” az úgynevezett vízálló ruha. Az egyik hajózónak hála, mi is megismerhettük ezt a speciális felszerelést, amit akkor használnak, ha várhatóan nagy vízterület felett és alacsony hőmérsékleti viszonyok között repülnek. A „gumiruhának” is becézett öltözet arra szolgál, hogy növelje a pilóta túlélési esélyeit. Ha ugyanis egy pilótának bármilyen okból a tenger felett kellene katapultálnia, és csak hagyományos hajózóruhát viselne, akkor a jeges vízbe érkezést követően csak percei lennének hátra, hiszen szinte azonnal hipotermiás (kihűlés) állapotba kerülne és meghalna. Ezeket a perceket képes órákká, adott esetben akár egy egész nappá megnövelni a gumiruha, hiszen minden pilóta „testreszabottan” kapja meg, ennek köszönhető a legjobban illeszkedik a testére, így alkotva tökéletes „vízzáró réteget”. Ezt viselve a hajózó jó eséllyel be tud szállni a katapultáláskor ugyancsak kötelező felszerelésként nála lévő gumicsónakba, hogy megvárja a mentőalakulatok megérkezését.

A magyar pilóta elárulta: a ruha igen nehéz, 3-4 kilogramm között van, ráadásul szűk „szabása” miatt nem is túl kényelmes viselet, főleg a 24 órás készenlétek alkalmával. Igaz ugyan, hogy a szolgálatok végén mindenki örömmel szabadul ki az öltözet „fogságából”, mégis megnyugtató az a tudat, hogy ezen öltözéket viselve jók a túlélési esélyeik.

A repülőműszakiak dicsősége

Ahogy Fekete Tamás alezredes fogalmazott, büszke katonáira, hiszen egyetlen éles vagy gyakorló repülést sem kellett lemondaniuk műszaki hiba miatt. Mindez a repülőműszakiak gondos munkájában rejlik. „Az otthoni munkánkhoz hasonlóan a repülőgépek üzembentartását, ellenőrzését, üzemeltetését és szükséges esetben javítását csináljuk itt is. A napi rutin szerint minden reggel végrehajtjuk a gépeken a repülés előtti előkészítést, majd a nap folyamán a repülőgépekkel várjuk az esetleges riasztást” - mondta Szabó Tamás őrnagy, a repülőműszaki és üzembentartó század parancsnoka, hozzátéve: ha ez megtörténik, a Gripeneket repülésre kész állapotban adják át a hajózók részére, majd visszatérésük után ismételt ellenőrzést végeznek rajtuk.

„A külszolgálatunk során a feladatunk ellátása annyiban jelent kihívást, hogy például az időjárás miatt kicsit mostohábbak a körülmények, mint otthon és persze előfordulhatnak olyan meghibásodások, amihez a szükséges berendezések nem állnak azonnal rendelkezésre. Ezeket otthonról kell megigényelnünk és megérkezésük után folytatjuk a munkát” – magyarázta Szabó őrnagy.

Persze ezeken túl vannak olyan műveletek, mint például a hajtóműpróbák, amelyek miatt a gépeket időnként haza kell küldeni, mivel, a litvániai bázison nem áll rendelkezésre a próbákhoz szükséges infrastruktúra. „Mindez nagy előre gondolkodást igényel, hiszen azoknál a munkáknál, amiknél tudjuk, hogy mit és mikor kell majd végrehajtani, meg kell tervezni és előre biztosítani kell, hogy mire ez a munka elérkezik, addigra minden szerszám és szükséges pótalkatrész itt legyen és rendelkezésünkre álljon.”

A NATO-előírásoknak megfelelően minden repülés előtti – akár két bevetés közötti – felkészítésre összesen 60 perc áll a repülőműszakiak rendelkezésére. A szigorúnak tűnő határidőre azért van szükség, mert az előkészítés ideje alatt a repülőgép nem vethető be. Viszont, ha nincs komolyabb meghibásodás, akkor ez az időtartam gond nélkül tartható. „Azt gondolom, hogy joggal lehetünk büszkék a repülőműszaki katonákra, én mindenképpen büszke vagyok a csapatomra. Nagyon jó szakemberek és, hogy egyetlen feladat sem maradt el meghibásodás miatt, ahhoz nagymértékben hozzájárult az ő lelkiismeretes hozzáállásuk is” – fogalmazott Szabó Tamás őrnagy.

További fotókért kattintson a linkre!

Fotó: a szerző, Snoj Péter felvételei

Forrás: honvedelem.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-19 12:57:23
Az Emirates újabb hét új várost jelentett be, ahová a vadonatúj Airbus A350-es repülőgépeivel repül majd. Az Emirates A350-es repülőgépei három osztályon 312 utas számára biztosítanak helyet, beleértve 32 teljesen síkba dönthető Business Class ülést minibárral és személyre szabható világítással, 21 Prémium Turista osztályú széket, valamint 259 tágas Turista osztályú ülést.
2025-03-18 12:44:09
Együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem (BGE) és a Wizz Air. A légitársaság támogatásával egyedi arculatú, a repülés világát idéző tanterem nyílt az egyetem zuglói campusán. Az ünnepélyes átadón Dr. Király Gábor, a BGE dékánja és Evgenia Ivanova, a Wizz Air toborzási, szervezetfejlesztési és kompenzációs vezetője osztotta meg gondolatait a partnerség jelentőségéről.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 28., 22:43
Az ejtőernyősök napja minden évben az egyik leglátványosabb honvédségi ünnepség. Idén is minden meghívott a levegőt kémlelte Szolnokon, amikor több tucat katona ejtőernyős ugrással tisztelgett az egykori bátor hősök előtt.
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.