2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Búcsúznak az ausztrál Hornetek

Búcsúznak az ausztrál Hornetek
JETfly  |  2021. 12. 02., 14:04
Búcsúznak az ausztrál Hornetek

Az Ausztrál Királyi Légierő együléses F/A-18A és kétüléses F/A-18B Hornetjei több mint 35 év szolgálat után ünnepélyes keretek között kerültek kivonásra a hadrendből.

A „klasszikus” Hornetek 1986 óta szolgáltak a RAAF kötelékében, a 75. repülőszázadnál (Tindal Légibázis) és a 77. repülőszázadnál (Williamtown Légibázis). A több, mint három évtized alatt a 75 darabos Hornet-flotta 400 000 repült óra fölött teljesített. Az ünnepélyes kivonási ceremóniára 2021. november 29-én a Williamton Légibázison került sor: az eseményen a védelmi miniszter, Peter Dutton mellett, közel ötszázan vettek részt.

„Ma, miután több mint három évtizeden át kiválóan szolgáltuk nemzetünket, miután egyharmad évszázadon át Ausztrália élvonalbeli légiharc képességének ikonja voltunk, búcsút veszünk a Classic Hornet-től – a félelmetes F/A-18-tól” – mondta Dutton miniszter.

Annak idején a Hornetek rendszerbe állítása hatalmas technológiai ugrást jelentett a RAAF-nak. Az első géppár 1985 májusában érkezett Kaliforniából a Williamtown Légibázisra, 12 000 km-es repülés után – a 15 órás út alatt 13-szor(!) került sor légi utántöltésre.

Az azóta eltelt 36 év alatt – és főleg 9/11 után - számtalan katonai misszióban vetették be a Horneteket, leginkább NATO parancsnokság alatt. A küldetések között szerepelt a Diego Garcia-i amerikai légibázis védelme, ahonnan az afganisztáni hadműveletek megkezdődtek, valamint az iraki hadműveletek is, ahol ellenséges célpontokat támadtak és légi támogatást nyújtottak a SAS számára.

„Bár az öreg Hornet már nem emelkedik a levegőbe, a vadászrepülőgép megmarad a pilótáik és a szerelőik emlékezetében. A különálló, ceruzaszerű orr a pilótafülkével, az F404-es hajtóművek összetéveszthetetlen dübörgése és hihetetlen manőverezőképessége mind-mind kivételessé tette a Hornetet. Önmagában is kivételes, de annál is kivételesebb, mert kivételes emberek alkották és gondoskodtak róla” - tette hozzá a miniszter.

A légierő részéről Mel Hupfeld altábornagy is méltatta a Hornetet és a személyi állományt, hozzátéve, hogy az F/A-18 az ausztrál repüléstörténet fontos darabja lesz.

„Igazán méltó, hogy pontosan a légierő centenáriumi évében mondunk búcsút a Hornetnek, egy olyan vadászgépnek, amely több mint három évtizede Ausztrália védelmi képességének szerves részét képezi” – mondta.

Hupfeld személyesen vezette azt a 14 Hornetből álló kontingenst és a 75-ös repülőszázad állományát, akik 2013 februárjában a Falconer hadművelet keretében vonultak be Irakba.

„A koreai háború óta ez volt ausztrál vadászgépek első hadműveleti bevetése, embereink és repülőgépeink a várakozások felett teljesítettek” – jegyezte meg.

Joe Iervasi altábornagy, a RAAF parancsnoka és szintén tapasztalt F/A-18A/B pilóta, a Hornetek legutóbbi hadműveleti bevetéséről számolt be a Daesh-erők (ISIS) ellen.

"Ismét a várakozások felett teljesítve, a Hornetek 1937 küldetést repültek, 14 780 repült órát gyűjtöttek össze és körülbelül 1 600 darab lőszert használtak fel" - mondta Iervasi. A búcsúzó Horneteket egy 72 darabos Lockheed Martin F-35A Lightning II flotta váltja majd fel.

A kanadai részről kiadott közlemény szerint, megérkezett Kanadába az első két, ex-ausztrál F/A-18A Hornet, melyből 18 példányt szereznek be a kanadai CF-18-as flotta kiegészítésére.
bővebben ...

„Bár szomorúan látom, hogy ez a hihetetlen repülőgép befejezi az ausztrál égbolt őrszemeként betöltött szerepét, izgalmas időszak ez a légierő számára. Belépünk a második századunkba, amikor is már az F-35A biztosítja azt a védelmi képességet, amely elegendő lesz az Ausztrália érdekeit fenyegető veszélyek elrettentésére vagy leküzdésére” – tette hozzá Iervasi.

Sokan azok közül, akik korábban a Classic Hornet-en dolgoztak, most az F-35A-ra vagy az F/A-18E/F Super Hornet-re váltanak.

A RAAF a közelmúltban három új F-35-öst kapott, 44-re növelve ezzel a leszállított példányok számát, a flotta a tervek szerint 2023-ra válik teljessé.

Az Ausztrál Királyi Légierő közösségi oldalain ezt a hetet a búcsúzó típusnak szentelik, számtalan régebbi felvétellel emlékeznek a klasszikus Horneten aktív üzemnapjaira.

Forrás: https://www.thedrive.com/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.