2025. 02. 22. szombat
Gerzson
: 405 Ft   : 386 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

F-35-ös jövőkép Európában

F-35-ös jövőkép Európában
JETfly  |  2019. 06. 18., 16:10
F-35-ös jövőkép Európában

Habár a Pentagon egyre több F-35-ös vásárlását tervezi, a Lockheed Martin nem feledkezett meg az európai piacról sem. A cég tervei között 2030-ig több, mint 500 darab F-35-ös eladása szerepel – több, mint amennyi Eurofighter Typhoon repül az egész világon.

Amennyiben Finnország, Lengyelország és Svájc is az amerikai csúcstechnológia mellett dönt, ez a szám könnyen a 700-at is elérheti. Az amerikaiak vetélytárs nélkül maradtak a lopakodó vadászgépek piacán. A francia-német Future Air Combat System (FCAS) projekt két évtizedes lemaradásban van, az angol Tempest pedig leghamarabb 2035-re áll elő a saját fejlesztésével – így érthető a jenkik önbizalma.

A németek ugyan a Panavia Tornado cseréjére kiírt 2019 januári programból kihagyták az F-35-öst és csak a Boeing F/A-18E/F Super Hornet és az Eurofighter Typhoon szerepel benne, ám a Lockheed szerint ez még nem a hivatalos végeredmény. A Luftwaffe mellet több európai ország is a lopakodó vadászok mellett dönthet – a már említett finn és svájci ajánlat mellett Görögország, Lengyelország, Románia és Spanyolország is potenciális vásárlónak számít.

A görögök áprilisban jelentették be igényüket 30 darab Lighning II-esre, amikkel az F-16 C/D-ket váltanák fel. Lengyelország már hivatalosan is kérte 32 darab F-35A eladását, a teljes logisztikai és képzési csomaggal. A román és spanyol kormány hivatalosan még nem ismertette a terveit.

Európa mellett Kanada és Szingapúr is F-35-ösöket vásárolna. A szingapúriak 4 darab tesztpéldány tanulmányozása után döntenek a további vásárlásról, Kanada pedig – mint a Joint Strike Fighter fejlesztésében résztvevő ország – várhatóan 88 darab repülőgépre fog igényt tartani.

Az európai piac nagy lehetőségeket hordoz magában és amerikai elemzők szerint meglepő lenne, ha nem az F-35-ös nyerné a kiírt pályázatokat. A finnek például 62 darab F/A-18 C/D cseréjére készülnek. A Lockheed Martin F-35-ösének a Dassault Rafale, a Typhoon, a Saab Gripen és a Super Hornet a vetélytársa. Ezekkel szemben nagy előnye az F-35-ösnek az, hogy ez a legfrissebb fejlesztés és a későbbi „szervízcsomagokkal” jóval tovább marad versenyképes a harci repülőgépek piacán. Svájcban viszont - az ottani követelmények, nevezetesen a területvédelmi feladatok kizárólagossága miatt – nem valószínű, hogy a drága csúcstechnikát fogják választani. Emlékeztetőül: a Gripent egyszer (az ára miatt) már elkaszálta a svájci népszavazás…

Románia esetében szintén az ár lehet akadály, valamint az, hogy az ősöreg MiG-21-esekből – még ha modernizáltak is voltak – túl nagy ugrás a Lightning II.

Görögország esetében szintén a finanszírozási problémák lehetnek hatással a beszerzésre – bár a görögök ezt nem igazán szokták figyelembe venni, ha a hadseregük fejlesztéséről van szó.

A Lockheed ígérete szerint jelentősen fognak csökkenni az árak egyébként, például a 2020-as széria már „csak” 80 millió dollárba kerül darabonként – ez az ár 60%-kal kevesebb, mint a 2007-es. A cég előrejelzése szerint 2025-re az egy repült órára jutó költség 25 000 dollár alá fog csökkenni (ez egyébként a magyar Gripenek üzemóra-költségének felel meg).

A politikai széljárás azonban nagyon erősen tudja befolyásolni ezeket a nagyratörő terveket – jó példa erre Törökország. A törökök 100 darabos megrendelést adtak le az F-35-ösökre, ám ez könnyen mehet a kukába, ha megveszik az oroszoktól az Sz-400-as légvédelmi rakétarendszert.

Az olasz és brit eredeti darabszámok is változhatnak még, ahogy az olaszoknál ez már egyszer megtörtént. A kormányváltás után az eredeti 131 darabos megrendelést 90-re módosították a kormányzó Öt Csillag párt szándékai szerint, ugyanakkor a koalíciós partner Északi Liga erősen érdekelt a vásárlásban, mivel az F-35-ösök végszerelése Cameriben, az ország azon részében történik, ahol erős az Északi Liga támogatottsága.

A britek 138 darab F-35-öst szeretnének, ebből 48 darab F-35B hajófedélzetit a két repülőgép-hordozójukra. A BAE Systems által fejlesztett Tempest ezeket a számokat alaposan át tudná írni, amennyiben időben el is készülne.

A Lockheed aranykora azonban nem tarthat örökké. Trump nyomása NATO-országokra, nevezetesen a GDP 2%-os haderőfejlesztésre költése, könnyen a visszájára fordíthatja az amerikai fegyvereladási dömpinget. Az európai országok érdeke ugyanis nem az, hogy a tengerentúli fegyvergyártókat gazdagítsák, sokkal inkább szeretnék ezeket ez összegeket a hazai ipar termékeire fordítani – Franciaország, Németország és Spanyolország ezért várhatóan felgyorsítja a saját lopakodó repülőgép, a FCAS fejlesztését.

Forrás: https://www.flightglobal.com

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 04., 15:48
A Kínai Népköztársaság repülőiparának legkomolyabb seregszemléjét kétévente rendezik meg. A hivatalos nevén Kínai Nemzetközi Légi- és Űrkutatási Kiállítás a ritka alkalmak egyike, amikor a messze földről érkezők is megismerhetik a helyi fejlesztéseket, és véleményt alkothatnak a közeli - vagy távolabbi elképzelésekből.
2025. 01. 29., 12:12
Repülőműszaki szakmai héten vett részt január 21. és 24. között a pápai MH 47. Bázisrepülőtér repülést biztosító századának teljes állománya, hogy felkészüljön a repülőműszaki és a speciális repüléskiszolgálási feladatok szakszerű végrehajtására a 2025-ös kiképzési évben.
2025-02-17 13:29:58
A Magyar Honvédség KC-390 Millennium típusú szállító repülőgépének éves karbantartását a pápai légibázison települő nemzetközi Stratégiai Légiszállító Képesség program egyedülálló C-17-es hangárjában végzi a kecskeméti repülődandár repülőműszaki állománya.
2025-02-10 10:33:12
Alig hat héttel az évkezdés után ismét új légitársasággal bővül a VINCI Airports hálózat részeként működő Budapest Airport menetrendje. A Budapest és a kazahsztáni Simkent városa között induló új, közvetlen összeköttetést a SCAT Airlines üzemelteti május 27-től, teljesen új célállomást adva hozzá a Budapest Airport folyamatosan bővülő desztinációs kínálatához.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 02. 17., 09:48
A Gulfstream Aerospace hamarosan átadja a megrendelőjének az utolsó G650(ER) business jetet. A jövő a G800-asoké, a váltómodell még az első félévben megkapja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól a szükséges tanúsítványokat.
2025. 02. 13., 09:18
A négynapos tanfolyam február 10-én kezdődött, a Kalkar-i Német Légierő Műveleti Parancsnokság NATO Allied Command Transformation (ACT) által akkreditált kiképzőközpontja, valamint az MH ÖMP Légierő Hadműveleti és Kiképzési Főnökség fegyvernemi részlege közös szervezésében.
2025. 02. 06., 10:02
Decemberben egy, akkor a nyilvánosság előtt még nem ismert megrendelő jelentette be az igényét nyolc, a gyártási fázis utolsó szakaszához érkezett Boeing 767F-re. Most kiderült: az ügyfél a UPS.
2025. 01. 31., 09:56
Beszélgetés Könczöl Ferenc ezredessel, aki 2025. január 1-től tölti be az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoki beosztását.

  Legfrissebbek most

2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.