2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

FOTÓK: Fékernyőt tesztel a norvég F-35-ös

FOTÓK: Fékernyőt tesztel a norvég F-35-ös
JETfly  |  2018. 02. 22., 15:46
FOTÓK: Fékernyőt tesztel a norvég F-35-ös

2018. február 16-án került sor a norvég F-35-ös fékernyőrendszerének első helyi tesztjére, melynek a norvég Ørland légibázis adott otthont. A fékernyő nem "tartozéka" az F-35-ösnek, a gyártó a norvég fél kérésére integrálja a rendszert a saját példányaikon.

Morten Klever, Norvégia F-35A programjának igazgatója elmondta, hogy a norvég ötödik generációs harci repülőgép flottának alkalmasnak kell lennie az ország extrém, téli időjárási körülmények között üzemeltetésre is, kiemelve a télies viszonyokban való leszállást. Ehhez nélkülözhetetlen a fékernyőrendszer, melynek fejlesztéséből és teszteléséből Norvégia is kiveszi részét és a megszerzett tapasztalatai alapján segíti a Lockheed Martin munkáját.

A mostani tesztelést megelőzően már a kaliforniai Edwards légibázison is zajlottak kapcsolódó tesztek: az AF-2 jelű példány segítségével száraz és nedves kifutópályán tesztelték a repülőgép kezelhetőségét és a fékteljesítményt. A tesztelés második szakasza Alaszkában, az Eielson légibázison zajlott, ahol már jeges pályán ellenőrizték a fékernyőrendszerek működését. Morten Klever beszámolója szerint az elképzeléseknek megfelelően zajlott az eddig tesztsorozat és minden adott volt ahhoz, hogy a Norvégiában sorra kerülő próbákon is megfelelően működjön a fékernyőrendszer. Hozzátette azt is, hogy az F-35-ös szélesebb nyomtávjának és nagyobb tömegének köszönhetően stabilabban viselkedik a fékernyő nyitásakor, mint az F-16-os.

A szükséges tanúsítvány megszerzéséig még további tesztek várnak a fékernyőrendszerre, melynek finanszírozásába Norvégia mellett Hollandia is beszállt. Igény szerint az F-35-ös egyéb megrendelői is integrálhatják majd a fékernyőrendszert a gépeiken. Felmerül a kérdés, hogy hova is kerül a fékernyő konténere az F-35-ösön: a meglévő sárkányszerkezetet már nem módosították, a fékernyő konténere felszerelhető, méghozzá a hajtómű fölé, a két függőleges vezérsík közé.

Norvégiába 2017 novemberében érkezett meg az első három F-35-ös, a védelmi minisztérium közleménye szerint 2018-tól 2024-ig évi hat új példányt vehetnek majd át, összesen 52 db beszerzésével számolnak. Az ötödik generációs harci repülőgépekkel a kiöregedő F-16-os flottát váltják majd le 2021-ig.

Fotók: Norvég Királyi Légierő

Forrás: FlightGlobal

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.