2018. február 16-án került sor a norvég F-35-ös fékernyőrendszerének első helyi tesztjére, melynek a norvég Ørland légibázis adott otthont. A fékernyő nem "tartozéka" az F-35-ösnek, a gyártó a norvég fél kérésére integrálja a rendszert a saját példányaikon.
Morten Klever, Norvégia F-35A programjának igazgatója elmondta, hogy a norvég ötödik generációs harci repülőgép flottának alkalmasnak kell lennie az ország extrém, téli időjárási körülmények között üzemeltetésre is, kiemelve a télies viszonyokban való leszállást. Ehhez nélkülözhetetlen a fékernyőrendszer, melynek fejlesztéséből és teszteléséből Norvégia is kiveszi részét és a megszerzett tapasztalatai alapján segíti a Lockheed Martin munkáját.
A mostani tesztelést megelőzően már a kaliforniai Edwards légibázison is zajlottak kapcsolódó tesztek: az AF-2 jelű példány segítségével száraz és nedves kifutópályán tesztelték a repülőgép kezelhetőségét és a fékteljesítményt. A tesztelés második szakasza Alaszkában, az Eielson légibázison zajlott, ahol már jeges pályán ellenőrizték a fékernyőrendszerek működését. Morten Klever beszámolója szerint az elképzeléseknek megfelelően zajlott az eddig tesztsorozat és minden adott volt ahhoz, hogy a Norvégiában sorra kerülő próbákon is megfelelően működjön a fékernyőrendszer. Hozzátette azt is, hogy az F-35-ös szélesebb nyomtávjának és nagyobb tömegének köszönhetően stabilabban viselkedik a fékernyő nyitásakor, mint az F-16-os.
A szükséges tanúsítvány megszerzéséig még további tesztek várnak a fékernyőrendszerre, melynek finanszírozásába Norvégia mellett Hollandia is beszállt. Igény szerint az F-35-ös egyéb megrendelői is integrálhatják majd a fékernyőrendszert a gépeiken. Felmerül a kérdés, hogy hova is kerül a fékernyő konténere az F-35-ösön: a meglévő sárkányszerkezetet már nem módosították, a fékernyő konténere felszerelhető, méghozzá a hajtómű fölé, a két függőleges vezérsík közé.
Norvégiába 2017 novemberében érkezett meg az első három F-35-ös, a védelmi minisztérium közleménye szerint 2018-tól 2024-ig évi hat új példányt vehetnek majd át, összesen 52 db beszerzésével számolnak. Az ötödik generációs harci repülőgépekkel a kiöregedő F-16-os flottát váltják majd le 2021-ig.
Forrás: FlightGlobal
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.