2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gripen C/D jövőkép

Gripen C/D jövőkép
JETfly  |  2019. 05. 10., 15:14

Svédország a Gripen C/D flotta egészen 2030-ig terjedő üzemben tartásának kiterjesztését tervezi, ezzel a lépéssel erősítené a tervezett 60 darabos E-szériából álló jövendőbeli légierejét.

A döntést 2019. május 14-én hozzák meg, mivel akkor határoznak a 2020-tól kezdődő következő öt éves fejlesztési periódusról. Hakan Buskhe, a Saab vezérigazgatója szerint a Gripen C/D-k 2025-26 utáni üzemeltetése akár 2035-ig kedvező hatással lenne az E/F széria további fejlesztésére is.

Jelenleg 100 darab Gripen szolgál a Svéd Légierőben, de a vezérkar főnöke már jelezte, hogy minimálisan 120 darab repülőgép szolgálatban tartására lenne szükség. A Saab-tól 60 darab E-modellt rendelt meg a Svéd Légierő, amelyek a 2020-as évek elején fognak csak megérkezni az alakulatokhoz.

Tavaly decemberben Stockholm módosította az együléses E gyártási terveit és csak gyári új alkatrészeket használnak fel, ahelyett, hogy néhány alkatrészt a C/D leltárából „kölcsönöznének”. A Cirium Fleets Analyzer kimutatása szerint a Svéd Légierő Gripenjeinek életkora 4 és 16 év között van.

Az április 26-i első negyedéves értékelés során Buskhe elmondta, hogy a C/D-k potenciális rendszerben tartása nagyszerű hír a Saab számára, mert ez azt jelenti, hogy több Gripen repülőgép repül majd - értelemszerűen több munkát (és bevételt) biztosítva a cégnek.

Jelenleg Csehország, Magyarország, Dél-Afrika és Thaiföld üzemelteti a C/D típusokat, Brazília pedig E-szériát vásárolt – a dél-amerikai ország azonban csak 2021-től kapja meg az első példányokat.

Svájc 2021-ben fog dönteni arról, milyen típust vásároljon, de a Saab reméli, a Gripen E megfelel az elvárásoknak. A svájciak 30-40 darabos megrendelése komoly üzleti sikert jelentene a svédeknek.

2014-ben a svájciak Gripen-vásárlását népszavazás hiúsította meg. A Saab-nak a Boeing F/A-18E/F Super Hornet-jével, a Dassault Rafale-val, az Eurofighter Typhoon-nal és a Lockheed Martin F-35-ösével kell megmérkőznie.

Az Armasuisse végzi a jelöltek tesztelését, a Typhoon-nal és a Super Hornet-tel már végeztek, a Gripen a Rafale és az F-35 után következik – a tesztelések ez év június végén fejeződnek be.

Forrás: https://www.flightglobal.com

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.