2025. 01. 20. hétfő
Fábián, Sebestyén
: 414 Ft   : 402 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kódneve: JAS-39 ECHO

Aranysas - Kővári László  |  2016. 07. 05., 09:38

Linköpingi Visszhang.

A svéd SAAB május 18-án ünnepélyes keretek között mutatta be a 39-8 jelzésű prototípust, amely a jól ismert és bevált Gripen legújabb JAS-39E változata. Első ránézésre csak apró különbségeket lát a felületes szemlélő, az Echo azonban nem túlzás, hogy egy kategóriaugrást eredményez, hiszen az eddig a könnyű harci gépek közé sorolt Gripen a közepes kategóriák képességeivel fog rendelkezni. Nem túlzó a párhuzam, a JAS-39E adottságai legalább annyival múlják felül a C/D-ét, mint a Super Hornet a Hornetét, azzal a lényeges különbséggel, hogy a svéd gép méretei messze kisebb mértékben növekedtek.

Az első példány teljes "harci díszben" állt a nyilvánosság elé, két a jövőben rendkívül fontos fegyverfajtával a felfüggesztőin. Az egyik a nagy távolságban lévő légi célok megsemmisítésére szolgáló, közös európai együttműködéssel fejlesztett és a rendszerbe állítás küszöbén lévő Meteor rakéta, a másik pedig az amerikai SDB kisméretű, de nagy távolságra autonóm módon elrepülő precíziós irányítású bomba, amelyből négyzáras felfüggesztők segítségével akár tucatnál többet hordozhat a JAS-39E. Hozzá kell tenni, hogy az említett új fegyvereket a Gripen C/D verziója is bevetheti a jövőben, amennyiben telepítik fedélzetükön az új, MS20-as szoftvercsomagot. A svéd légierőben ez már meg is kezdődött, így az új képességek egy részénél nem kell megvárni, míg az új Echo változat 2023-ra eléri a kezdeti bevethetőséget.

Három évvel később már mind a 60 "koronás" felségjelű JAS-39E szolgálatban áll, és ugyancsak teljesül a 36 darabos brazil megrendelés is. A gyártó természetesen további jelentős exportra számít, amelynek jó esélye van, hiszen a Gripen NG-nek is nevezett típus képességei ezt megalapozzák.

Minden új harci repülőgép létrejöttét megelőzik a hosszú távú védelempolitikai elemzések. Az utóbbi évek orosz fegyveres beavatkozásai nagymértékben befolyásolták a svéd honvédelmi jövőkép alakulását. Felmerülhet a kérdés, hogy a skandináv állam miért nem a jelenlegi legkorszerűbb elvek mentén fejlesztette tovább a Gripent. Az alacsony észlelhetőség, a "lopakodótechnológia" ténylegesen elsődleges fontosságú lehet egyes esetekben, de nem mindig. A ráfordítás hatalmas, az előny is, de vannak más módszerek, amelyekkel az ellenfél ez irányú képességeit legalább részben kompenzálni lehet. Mivel annak esélye, hogy a jövőben a svéd légierő vagy más a Gripen NG-t alkalmazó ország amerikai F-22-es vagy F-35-ös gépekkel kerül szembe egy konfliktus során, a nullánál alig lehet nagyobb, ezért tényleges "csúcsellenfélként" az orosz PAK-FA jöhet szóba. Annak kialakítása arra utal, hogy a "lopakodóképessége" kevésbé kifinomult, és ebből adódóan az észlelhetőség mértéke még orosz források szerint is nagyobb, mint a már szolgálatban álló ötödik generációs típusoké. A svéd koncepció ezért előnyben részesítette a felderítési képesség javítását és a csúcsszintű elektronikai ellentevékenység megteremtését, amivel ellensúlyozni lehet a poten­ciális ellenfél észlelhetőség terén meglévő előnyét.

A Gripen ugyanis nem alacsony észlelhetőségű, bár a radarhullámok visszaverődésének csökkentésére történtek konkrét lépések. Az AESA rendszerű fedélzeti radarja ugyanakkor képes megfelelő időben felderíteni az ellenséges "lopakodókat", a beépített zavarórendszer pedig akár nullára csökkentheti az ellene indított rakéták találati valószínűségét. A svéd koncepció a mozgatható antennával szerelt radart preferálta, ezzel lehetővé válik a látómező kiszélesítése. Ennek előnye, hogy a megsemmisítésre kiszemelt célhoz képest 90 fokos irányba repüljön (beamingeljen), amikor a másik gép Doppler-radarja elveszíti, és közben a saját úton lévő rakétája számára képes küldeni a pályakorrekciós jeleket.

A JAS-39E Gripen NG egyes megoldásait már a prototípus megépülése előtt is kipróbálhatták a Gripen Demo segítségével. A 803-as számú kétüléses B változat átépítésével létrejött gép már a módosított, 40%-kal nagyobb befogadóképességű üzemanyagtartályokkal, kijjebb helyezett főfutókkal és a törzs alatti plusz-fegyverfelfüggesztőkkel rendelkezett. A tapasztalatok alapján módosított Echo mérethű makettjét már két éve láthattuk Farnborough-ban és több más bemutatón, de ehhez képest is több eltérést mutat a május 18-án nyilvánosság elé tárt 39-8-as számú prototípus. Az egyszerűsített orrfutó félvillás megoldású a tömegcsökkentés érdekében, a leszálló fényszórók már LED-technológiával készültek, módosult egy sor antenna és szenzor elhelyezése.

Lényegesen eltér az új típus gyártástechnológiája, például módosult a törzs és a szárny csatlakozása. Az új futóműrendszer következtében a szárny belső harmada szerves egységet képez a törzzsel, a külső szekció osztási síkja a belső fegyverzetfelfüggesztő mellett található. Számos új technológiát alkalmaztak a sárkányszerkezet egyszerűbb és kevesebb összetevőből történő kialakítása érdekében, amivel tömeget és költséget lehet megtakarítani. Mindezek ellenére a JAS-39E nehezebb lett. Ezen nem lehet csodálkozni, a 8 tonnára nőtt üres tömeget kompenzálta az új F414-es hajtómű 20%-kal nagyobb tolóereje. A gép felsorolt előnyei mellett természetesen hátrányok is keletkeztek. A manőverezőképességet befolyásolja, hogy a felületi terhelés romlott, és a légellenállást sem csak az új futógondolák s fegyverzetfelfüggesztők növelik, hanem az új radar miatt szükségessé vált beömlőnyílás a függőleges vezérsíkon, a közeledő rakétákra figyelmeztető optikai érzékelők a kacsa vezérsíkok előtt, a szárnyvégeken lévő jókora EW antennák, a szélvédő előtti Skyward infrakamera stb. Ugyancsak megemlítendő, hogy a Meteor rakéták torlósugár-hajtóművének beömlőnyílásai is jelentős légellenállást eredményeznek, azonban mindezen hátrányokat ellensúlyozzák az új képességek.

A JAS-39E még két további prototípusa épül, ezekkel három év alatt befejezik a repülési teszteket, és ezt követően megkezdődhet a széria­gyártás. A brazilok által megrendelt gépek egy részét a ha­zai Embraer cég építheti meg. A sárga-zöld fel­ségjelű gépek több szempontból különböznek majd, például a tervek szerint lesz kétüléses verzió is, ezenfelül a pilótafülke műszerezettsége, pontosabban annak hiánya is tetten érhető lesz, ugyanis a brazilok egyetlen nagyméretű képernyős kijelzőt akarnak, míg a svédek egyelőre maradnak a három display mellett.

A JAS-39E fejlesztését a jövőben is figyelemmel követjük, így még bizonyosan lesz róla szó az ARANYSAS oldalain.

Forrás: aranysas.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 17., 12:44
Az Olasz Haditengerészet zászlóshajója az új, ötödik generációs harci gépeivel, az F-35B-kkel együtt mérföldkőnek számító bevetésre indult. A különleges gyakorlat sorozat részeként többek között Ausztráliába és Japánba is eljutott.
2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2025-01-08 11:47:14
Az új év mindig az új lehetőségekről is szól. Aki 2025-ben olyan karrierre vágyik, amely szakmai fejlődést és életre szóló élményeket kínál, most megteheti az első lépést álmai megvalósítása felé. Az Emirates január 12-én Budapesten tartja következő nyílt napját, ahol légiutas-kísérőnek lehet jelentkezni.
2024-12-23 13:27:57
A JETfly magazin 2000 óta szolgáltatja a friss hazai és nemzetközi híreket a katonai repülés világából! A töretlen bizalmat megköszönve kívánunk Olvasóinknak Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Repülős Élményekben Gazdag, Boldog Új Évet!
2024-12-19 23:22:08
Repülés szempontjából az év utolsó kiképzési napja nem a legbravúrosabb, mégis az egyik legfontosabb. „Számunkra morálisan fontos, hogy le tudjunk zárni egy hosszú évet” – szögezte le dr. Bali Tamás dandártábornok, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár parancsnoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 01. 16., 15:12
Negyvenkét évnyi szolgálat után január 5-én, vasárnap a brit Jet2 légitársaság indította az egységállam utolsó Boeing 757-es utasszállító járatát.
2025. 01. 13., 11:37
A helikopteres emlékmű megálmodásától a kivitelezésig nagyon hosszú, több mint 6 év telt el.
2025. 01. 08., 09:43
1974. december 11-én a Magyar Néphadsereg (MN) egyik Kamov Ka-26-os helikoptere a légvédelmi tüzérek drégelypalánki lőteréről indult vissza börgöndi bázisára.
2025. 01. 03., 09:48
Börgöndön is indul az Ifjúsági Pilóta Program

  Legfrissebbek most

Soha nem mértek még akkora forgalmat Magyarország légterében, mint 2024-ben. A HungaroControl Zrt. szakembereinek az év során összesen 1 143 937 repülőgépet kellett irányítania, közel 6 százalékkal túlszárnyalva az ugyancsak rekordévnek számító 2023-as esztendőt.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.