2021. április 1-jén, csütörtökön újabb példánnyal bővült a NATO közös tankerflottája: a negyedik, T-057 jelzésű példányt a korábbiakhoz hasonlóan szintén Eindhovenbe repülték át a spanyolországi Getafe-ből.
A negyedik példány érkezéséről is tudunk mutatni egy videót Olvasóinknak:
Az első, T-054 jelzésű példányt 2020 nyarán szállították le: érdekesség, hogy ez a gép 2021. április 2-án Budapesten is látható volt kiképzési repülés végrehajtása közben (nem szállt le, megközelítési gyakorlatokat végzett).
A programot Luxemburg és Hollandia indította el még 2016-ban: lényege, hogy az európai NATO tagállamok egy közösen megvásárolt és üzemeltetett tankerflottával rendelkeznek majd, csökkentve ezzel a "függőségüket" az Amerikai Légierő légi utántöltő képességétől. Napjainkig Luxemburg és Hollandia mellett Belgium, Németország és Norvégia csatlakozott a programhoz, hatodikként pedig Csehország 2019 októberében. A program a légi utántöltés mellett stratégiai szállítási és egészségügyi kiürítési képességet is jelent az országok számára. 31 business- és 236 economy-osztályú ülés helyezhető el a gépben, MEDEVAC feladatnál 6 intenzív ellátást biztosító ágyat, 16 hordágyat szállíthat, 21 fő egészségügyi személyzet és 96 utas mellett.
Az országok az Airbus Defence & Space A330MRTT többfeladatú légi utántöltő és szállító repülőgéppel üzemeltetik majd a flottát, melyből várhatóan kilenc példányt (opciós lehetőséggel további példányokat) szereznek be. A korábbi elképzelés szerint az A330MRTT flotta a hollandiai Eindhoven (5 db) és a németországi Köln repülőterén (4 db) állomásozna (illetve ideiglenesen a gépeket használó partnerországok repülőterein), ahol a Holland Királyi Légierő jelenlegi, leváltandó KDC-10-es tanker- és szállítógépei (jelenleg már csak 1 példány) is települnek. Tervek szerint az utolsó példányt 2024-ben adnák át.
A multinacionális program az EATC (European Air Transport Command) irányítása alatt működik: Hollandia 2000, Luxemburg 200 (ezt terveik szerint 1200-ra módosítanák), Németország 5500, Belgium 1000, Norvégia és Csehország pedig 100-100 repült órára szerződött napjainkig.
A repülőgépek üzemeltetése a MMU (Multinational Multirole Tanker Transport Unit) egység feladata lesz, a személyzetet a partnerországok közösen biztosítják, az első két leszállított példány fő feladata a személyzet kiképzése. A program nyitott, várják további országok csatlakozási szándékát, továbbá a már MRTT-ket üzemeltető országokkal is szeretnének nemzetközi partnerkapcsolatot kialakítani.
Fotó: Björn van de Moosdijk
Csoportkép: Airbus DS
Forrás: https://scramble.nl/
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.