Végrehajtotta első repülését a Saab X sávú, aktív fázisvezérelt (AESA) típusú radarja a 800-as oldalszámú JAS 39D Gripen fedélzetén.
A 90 perces repülésre még 2020. április 8-án került sor, melynek során a radart légi és földi célok ellen egyaránt tesztelték, az eredményekkel pedig a szakemberek elégedettek voltak. A Saab tervei szerint a tesztek további 3-4 hónapig folynak majd, melyek során körülbelül 15 további repülést terveznek.
A Saab AESA radarja ún. gallium-nitrid (GaN) technológiával készül, melynél a svéd vállalat úttörőnek számít, ugyanis a Giraffe földi és tengeri telepítésű radarok esetén már használják a technológiát, csakúgy, mint az Erieye ER S sávú radar esetén is, amely a GlobalEye korai előrejelző és légtérellenőrző repülőgép fedélzetén üzemel.
Az új radar több száz adóvevő modulból épül fel, melynek mindegyike gyakorlatilag egy mini AESA radar. Az alkalmazott gallium-nitrid félvezető technológia a többi AESA radarnál használt gallium-arzenid technológiához képest jobb teljesítménnyel rendelkezik alacsonyabb energiafogyasztás és hőtermelődés mellett.
A jelenleg még egyszerűen csak „Saab AESA vadászrepülőgép radarként” ismert eszköz a GaN technológiájú radarantenna és a hagyományos PS-05/A Mk 4 (a Gripen C/D radarja) egyéb alkatrészeinek házasításából keletkezett a göteborgi egykori Ericsson gyárban, ami a Saab radarjainak tervezője és gyártója. Az eszköz földi tesztjei több mint egy évvel ezelőtt kezdődtek. A vállalat nagy reményeket fűz hozzá, ugyanis a moduláris, jól skálázható felépítés széleskörű alkalmazást tesz lehetővé. Emellett alkalmazása nyilvánvaló megoldásnak tűnik a jelenlegi Gripen C/D-k korszerűsítéséhez vagy az új gyártású gépekhez.
Ugyanakkor a jelenlegi tervek szerint egyelőre az újgenerációs Gripen E/F gépek nem kapnák meg a radart, hiszen annak fejlesztése a gallium-arzenid technológián alapuló Leonardo ES-05 Raven integrációjával történt, ugyanakkor, ha a vevő úgy kívánja, természetesen megoldható az eszköz cseréje.
Forrás: https://www.ainonline.com/
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.