2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 415 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sugárhajtású angyalok - A Blue Angels kötelék

Sugárhajtású angyalok - A Blue Angels kötelék
Sáry Zoltán - Aranysas  |  2020. 03. 16., 15:14
Sugárhajtású angyalok - A Blue Angels kötelék

A világ egyik leghosszabb múltra visszatekintő bemutató formációja az amerikai haditengerészet és a tengerészgyalogság közös csapata. A jellegzetes kék színű gépek a repülőnapok sztárjai, szerepeltetésükért tolonganak a különböző rendezvények szervezői.

A második világháborút követően a tengerészek új dolgokba foghattak. Az US Navy 1946 áprilisában Chester Nimitz tengernagy parancsára Flight Exhibition Team néven egy műrepülő köteléket hozott létre. A hivatalos cél a flotta népszerűségének javítása volt, ám a háttérben a költségvetési megszorítások elleni küzdelem is fontosnak bizonyult. Ezenkívül az is szerepet játszott a dologban, hogy az újjáépítés időszakában az ország a haderő helyett inkább a gazdasággal törődött, a tengerészek viszont szerették volna, ha a szó szerint vérrel megfizetett képességeiket bemutathatják az adófizetőknek.

Az úttörő feladatot Roy Marlin Voris alezredes kapta. A hajózó nemcsak nyolc légi győzelmes háborús ásznak számított, hanem egyben a flotta első éjszakai vadászainak egyike is volt. Két veterán oktató pilótát vett maga mellé és napi két alkalommal a floridai mocsárvidék felett gyakorolták be a manővereiket, melyek leginkább szűk kötelékben végrehajtott kis magasságú elemekből álltak. Ahogyan egyikük fogalmazott „csak a krokodilok tudhatták, mi zajlik”, ugyanis mások előtt féltve őrzött titokként kezelték, hogy mivel is foglalkoznak. Utóbbi nem volt véletlen, ugyanis attól tartottak, hogy a hadsereg légiereje is valami hasonló dobásra készül. A felkészülés sikerét mi sem bizonyítja jobban, hogy a flotta vezetése májusban áldását is adta az első nyilvános bemutatóra.

Útkeresés

A három darab, némileg könnyített Grumman F-6F-5 Hellcat repülőgép a flotta hivatalos színeinek megfelelően sötétkék és arany festést kapott, a kötelék neve pedig Blue Angels, azaz Kék Angyalok lett. Az persze már nem teljesen köztudott - bár a pilótákat ismerve egyáltalán nem meglepő - hogy a név egy népszerű éjszakai szórakozóhelyről származott. A csapatba akkoriban tizenkét földi beosztású személy is tartozott, köztük a kommentátor, egy szervező és a Grumman cég három képviselője. A trió bemutatkozása kiválóan sikeredett, ebben saját bevallásuk szerint is nagy szerepe volt annak, hogy valami jobbat akartak produkálni az örök rivális hadsereg légierejének pilótáinál.

A program mindössze negyedórán át tartott és a három aktív plusz egy tartalék Hellcaten kívül még egy ötödik légi járművet is felvonultatott. A North American Texan (tengerészeti megjelölése SNJ) oktatógépet sárga festéssel és japán felségjellel látták el és a harciasabb jelenetekben vett részt. Időnként a hátul ülő pilóta még egy kisebb ejtőernyő imitációt is kidobott, amely egy kiugró hajózót jelképezett. A cél az volt, hogy mindig legyen valami a közönség előtt, ehhez néha még négymotoros PB-4Y (haditengerészeti B-24) gépet is igénybe vettek, amely „kíséretet” kapott. A fő profil végül a kezdetben is favorizált kötelékbemutató maradt, s ebben sikert sikerre halmoztak. Ezek után nem meglepő, hogy 1946 augusztusában új típusra nyergeltek át, a jóval kisebb tömegű, ám hasonló teljesítményű erőforrással felszerelt Grumman F8F-1 Bearcat-re. Ebből kezdetben szintén néggyel rendelkeztek, ám az összeset a levegőbe emelték, ezért később egy ötödik, tartalékpéldányt is kaptak. A brutális teljesítményű gépeket szintén tovább könnyítették, a számukra nem szükséges műszerek egy részét eltávolították. Emiatt egyes esetekben a súlypont nem kívánt módon változott, ami még géptöréshez is vezetett. Sajnos az első emberveszteségre sem kellett sokat várni: 1946 szeptemberében Ross Robinson alezredes katasztrófát szenvedett.

Egy idő elteltével az ötödik Bearcat átvette az SNJ szerepét, sárgára festve a „Beetle Bomb” nevet kapta. Az alakulat az áttelepülésekhez egy szabványos festésű Beechcraft szállítógéppel is rendelkezett, ezt később a nagyobb kapacitással rendelkező R4D-5 Skytrain-re (a C-47 haditengerészeti változata) cserélték. 1949-ben már Grumman F9F-2 Panther sugárhajtású gépekkel emelkedtek a levegőbe, a létszámot pedig hatra bővítették. A látványt a füstölők megjelenése tovább növelte.

A sikerszéria tovább folytatódott, ám a következő évben a koreai háború nehéz helyzet elé állította a felső vezetést, ezért feloszlatták a köteléket. A repülőgépek harckiképző alakulathoz kerültek, a hajózók többsége pedig a VF-191 Satan’s Kittens századhoz. Az Angyalok ilyen módon Johnny Magda alezredes személyében sajnos az első harci veszteségüket is elszenvedték. Története azért is tragikus, mert 1941-től kezdve végig harcolta a második világháborút. 23 éves korában már ász volt, a midway-i csata hevében pedig elfogyott az üzemanyaga és öt napon át egy gumicsónakban hánykolódott. A háborút követően karrierje folytatódott: ő volt a flotta első bevethető minősítésű, hajófedélzeti sugárhajtású századának parancsnoka. 1951. márciusában kötelékének élén észak-koreai és kínai csapatokat támadott, amikor gépét a légvédelem lelőtte. Emlékét egy olyan Blue Angels színekre festett F9F Panther viseli, melyen az ő neve szerepel vezérként.

Feltámadás

Szerencsére a kényszerű döntés nem bizonyult véglegesnek, az Angyalok 1951 végén ismét saját szárnyakat kaptak, immár a Panther újabb és gyorsabb változatát. A show a következő szezonban folytatódott. Sőt, az érdekes formájú Vought F7U Cutlass-ből is üzemeltettek kettőt, melyeket szintén kékre festettek. A típust 1953-ban szólózásra használták, ám mindössze hat bemutatót repültek vele, ugyanis túl bonyolult volt a kiszolgálása, az egyik balesetet is szenvedett. Ezenkívül a PR tiszt még meglévő Bearcatje helyett egy kék színű TV-2 Shooting Start is használtak.

1954-től kezdve a tengerészgyalogság pilótái is bekerülhettek a csapatba és abban az évben a speciális színes hajózó ruhák is megjelentek. 1955-ben váltottak a Grumman F9F-8-ra, ebből PR célokra egy plusz kétülésest is kaptak. A technikai fejlődés akkoriban rohamos volt, két év múlva már a Grumman F11F Tigert használták. Bár a típusból csak kétszáz épült és mindössze négy évig szolgált az első vonalban, a bemutató kötelék tovább üzemeltette. Ennek az volt az oka, hogy maga a repülőgép jónak bizonyult, csak az említett fejlődés miatt a harcászati paramétereit tekintve gyorsan kiszorult a hadrendből. Természetesen a szállítógépeik is folyamatosan megújultak, a Douglas R5D Skymastert már szintén a csapat festésével látták el. Időközben Kanadában az első külföldi áttelepülésre is sor került. A következő évtized közepére elérték az ezredik bemutatót és immár Európában is turnéztak. A kiemelkedő sikerek mellett sajnos számos tragédia is történt: a katonai repülés egyébként is veszélyes, ám a földközeli manőverekre ez még inkább igaz. Sok eset az akkori viszonylag fejletlen technikai szint miatt következett be, például több baleset oka hajtóműhiba volt, a kezdetleges katapultülések pedig a kis magasság miatt sajnos nem tudták megmenteni a hajózókat.

Égi rinocérosz

1968-ban egy újabb típusváltás több szempontból is igazi mérföldkőnek bizonyult. Az addigi Grumman hagyományoknak vége szakadt, viszont az új McDonnell Douglas F-4J Phantom II-nek már nemcsak a látványa, hanem a mennydörgése is kárpótlást jelenthetett. Ráadásul a hatalmas gép két hajtóművel rendelkezett, ami a biztonságot is növelte. Ennek ellenére az események tovább folytatódtak. A típus egy érdekes incidens részese is lett: a következő év augusztusában az egyik pilóta manőverezés közben egy kanadai kisváros felett véletlenül átlépte a hangsebességet. Az esetnek sajnos nemcsak az ablaküvegek látták kárát, számos helyi lakos egészségügyi ellátásra szorult. A tengerészgyalogos pilóta, Vincent Donile százados nemcsak ezért zárt rossz évet: szeptemberben, majd azután novemberben is katapultálni kényszerült. Szerencsére nem sérült meg súlyosan.

1970-ben átvehették az új szállítógépüket, egy KC-130F Herculest, amely egy rajzfilm alapján a Fat Albert nevet kapta, a következő évben jól jött a csapat első ázsiai turnéja során. A típusból később másik verziót is használtak, például 17 éven át egy C-130T-t. Nemcsak az áttelepüléseket támogatta, hanem hosszú időn keresztül a JATO (Jet Assisted Take Off) gyorsító rakétákkal végzett látványos bemutatója a programnak is részét képezte. A különlegességet a nézők 2009-ig élvezhették, akkor az eszközök kifogytak a raktárakból. A csapat Herculesét az évtizedek során más célokra is használták, például időnként hagyományos szállítógépként is igénybe vették.

A vietnámi háború idején a kötelék továbbra is bemutatókat tartott, korábbi társaik viszont éles bevetéseket repültek. Ketten közülük soha nem térhettek haza. Clarence Tolbert főhadnagy A-7B Corsair bombázóból katapultálni kényszerült, ám ejtőernyője nem nyílt ki. Harley Hall alezredes korábbi kötelékvezér 1973-ban F-4J gépével Észak-Vietnám felett került bajba. Társával rendben katapultáltak, egyébként ők voltak az utolsó amerikaiak, akik erre kényszerültek a háború során. Sorsukat nem kísérte szerencse: bár az operátor néhány hónap múlva hazatérhetett, pilótája sohasem került elő. Bár a vietnámiak azt mondták meghalt, Hall családja szerint ő is fogságba került. Sőt, állításuk szerint a kommunisták mutogatták a korábbi Blue Angels pilótát, aki nem sokkal korábban az ázsiai turné során a térségben is közismert lett. Ami biztos: a Pentagon még hat éven át eltűntként tartotta nyilván, majd hivatalosan is halottként könyvelték el. A vietnámi kormány 1995-ben a földi maradványok egy részét átadta az amerikai hatóságoknak, ám a néhány csontszilánk, illetve három fog valószínűleg több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol. A szomorú történet mind a mai napig nem került megnyugtató módon tisztázásra, sőt számos feltételezés alapjául szolgál.

Hogyan tovább?

Sajnos halálos kimenetelű esetek otthon is sorban történtek, ezért az 1973-as szezon egy részét törölték is. A haditengerészeti miniszter utasítására mind a csapat működését, mind az alkalmazott típust felülvizsgálták. Zumwalt tengernagy a Phantomok további használata mellett kardoskodott, de az akkor vadonatúj F-14 Tomcat is szóba került. Végül a szintén modern Vought A-7 Corsair tűnt befutónak, ám a típusra a délkelet-ázsiai veszteségek miatt a harcoló alakulatoknál nagyobb szükség volt.

A választás így a McDonnell Douglas A-4 Skyhawkra esett, amely az olajválság miatt is kedvező döntésnek tűnt. A kisméretű, kiváló manőverező képességű típust a flotta nemcsak oktatásra, hanem könnyű bombázóként is alkalmazta, a kékre festett példányok jelentős része korábban Vietnámot is megjárta. A Blue Angels gépein több módosítást is elvégeztek, például a hajtóművet erősebbre cserélték, a fegyverzeti berendezések egy részét eltávolították, a kisebb repülőterekre gondolva pedig fékernyőt kaptak. Egy másik érdekes átalakítás volt, hogy a botkormányon jelentkező erőt az útvonalakra, illetve a műrepülésre gondolva egy kapcsolóval szabályozni lehetett, ezen kívül a vízszintes vezérsík állásszögét is megváltoztatták.

A Blue Angels 1986. novemberében ünnepelte a 40. születésnapját. A különleges program mást is tartogatott: akkor mutatkozott be az új F/A-18 Hornet. A géplétszám immár nyolcra bővült, ebből kettő volt kétüléses. Az első afroamerikai pilóta repülése legalább ekkora jelentőséggel bírt, lassacskán pedig már hölgyek is bekerülhettek a csapatba. 1990-ben a háromezredik bemutatót tartották, két év múlva az egykori ellenséghez: Oroszországba látogattak.

Hatékonyság mindenek felett

A Blue Angels század szintű szervezetnek felel meg, állományában 127 pozíció szerepel. A csapatban napjainking 267 pilóta fordult meg. Az újoncok mind a flotta, mind a tengerészgyalogság állományából jelentkezhetnek, a legfontosabb követelmény a 1250 órányi sugárhajtású harci gépen szerzett tapasztalat, illetve az érvényes hordozó fedélzeti jogosítás. A fentiekből látható, hogy csak a legtapasztaltabbak jöhetnek szóba, az alegységnél nem ritka a Navy Fighter Weapons School - népszerű nevén Top Gun - iskolát végzett hajózó, sőt korábbi oktató. A kötelék vezére - egyben a Blue Angels parancsnoka - mindig a haditengerészet állományába tartozik. Az ő esetében már 3000 órát várnak el, továbbá századparancsnoki tapasztalatot is. Beosztása sorhajókapitányi (ezredesi), ha kinevezésekor még nem az, akkor félidőben léptetik elő. A többi pilóta rendfokozata a flotta esetében hadnagytól alezredesig terjed, a tengerészgyalogosok századosok vagy őrnagyok. Utóbbiak közül általában egyszerre egy van a századnál. A Herculest repülő összes hajózó a „bőrnyakúaktól” érkezik, esetükben három pilótáról és két-két fedélzeti mérnökről, illetve rakománymesterről van szó. Előbbieknek a bekerüléshez 1200 órát és gépparancsnoki jogosítást kell letenniük az asztalra. A jelölteknek nemcsak a levegőben kell bizonyítaniuk a rátermettségüket, hanem egy ideig egész nap a csapattal együtt tevékenykednek, és ez alatt folyamatosan figyelik őket. A kiválasztásnál az öregek szavazatai döntenek, ki lehet a szerencsés. A támogatók - például műszakiak - kiválasztására is nagy gondot fordítanak, általában egy ötnapos folyamaton esnek át. A Blue Angels állománya általában két-három évet szolgál a csapatban, ez nemcsak a hajózókra vonatkozik, hanem például az orvosra is. Egy-egy személy beosztása idővel változhat, jó példa erre a repülésbiztonsági tiszt. Ő mindig a második szezonját teljesítő „veteránok” közül kerül ki és a 4. gépet vezeti, melyből az egész köteléket jól átlátja.

Az Angyalok kiképzése a téli időszakban történik, természetesen nem a ködös-havas régiókban, hanem a napfényes Kaliforniában. Az El Centro bázist leginkább január-februárban használják erre a célra, heti hat nap során 2-2 feladatot repülnek, összesen 120-at. A jelöltek képzésére is ezt az időszakot használják ki. Márciustól már otthonról, a floridai Pensacolából üzemelnek. A keddi és szerdai napokon általában otthon gyakorolnak. A hétvégi bemutatókra többnyire csütörtökön települnek át, az érkezést a helyszín berepülésével is összekötik. Pénteken gyakorlás folyik, szombat-vasárnap élesben repülnek, este pedig haza is települnek. A programból jól látszik, hogy a pihenőnap a hétfő - bár ez nem teljesen igaz a műszakiakra, hiszen a karbantartások többségét akkor kell elvégezniük. Mint látható, a személyi állomány tekintetében hatalmas leterheltséggel kell számolni. A csapat tagjai egyetlen cent pluszjuttatást sem kapnak, viszont kiemelt figyelmet fordítanak a háttér megfelelő biztosítására, például az állandóan távol lévő tengerészek családjainak támogatására.

A bemutatókkal kapcsolatban érdemes megjegyezni néhány érdekességet: az érvényben lévő szabályzók szerint a Blue Angels és a Thunderbirds - külön egyedi engedély nélkül - nem vehet részt egymás közelében tartott programokon. A 241 kilométeres tiltásnak az az oka, hogy ha már az USA jelentős összegeket költ a századok fenntartására, azok ne csökkentsék egymás hatékonyságát. Utóbbit jól jellemzi, hogy évente 11 millió ember látja az Angyalokat az égen. Ezenkívül a csapat tagjai minden egyes helyszínen látogatást tesznek egy vagy több társadalmi szempontból fontos létesítményben, például kórházban vagy iskolában. A bemutatók helyszínét illetően minden évben hatalmas „túljelentkezés” van. A több száz rendezvény közül a Blue Angels parancsnoka a flotta vezetésével és a toborzó szervezetekkel közösen választja ki hová is fognak áttelepülni. Mivel a csapat még a hasonló kötelékekhez viszonyítva is magasabb követelményeket - illetve szigorúbb szabályokat - támaszt, kevésbé van lehetőség tartalékhajózók „beugrására” vagy egymás helyettesítésére. Ez azzal is jár, hogy például egy betegség miatt az Angyalok akkor is „a földön ragadnak”, amikor mások még vállalnák a repülést. Az említett szezononkénti 120 gyakorlást szintén szentírásnak veszik: akinek nincs meg, lehet akármilyen profi, még szükség esetén se szállhat fel.

Az időjárás szintén fontos tényező, a látástávolságnak legalább 5,4 kilométeresnek kell lennie. A teljes programot 2400 méteres felhőalap esetén repülhetik le. A következő lépcsőfokot az 1500-as érték jelenti, 500 méter esetén pedig függőleges manőverek nélküli bemutatót tarthatnak. A szigorú szabályok nem véletlenek, hiszen a maximálisan 950 km/órás sebességgel repülő gépek akár 46 centiméteres távolságra is megközelítik egymást. A látványos füst biztonsági előnyökkel is jár, hiszen így a pilóták is könnyebben nyomon tudják követni egymást. Az alkalmazott anyagok során törekednek a minél alacsonyabb környezeti terhelésre.

A század biztonsági okokból nem használja a túlterhelés ellen védő ruhákat. Ez több okra vezethető vissza, például a módosított kormányszervek miatt 20 kilogrammnyi erőhatásra is szükség lehet és ilyenkor több izommunkára, illetve megtámasztásra van szükség. A G-ruhák használata hamis biztonságérzetet is adhat, viszont kellő fizikai felkészülés esetén nem jelent hátrányt, ha nem viseli a pilóta, ráadásul a harci bevetésektől eltérően itt előre ismert manővereket végeznek.

Szárnyas toborzók

Miként korábban is szó volt róla, a csapat már több mint három évtizede repüli a Horneteket. Kétüléses példánnyal is rendelkeznek, melyek részben tartalékként funkcionálnak, a fő feladatot viszont utasok repültetése jelenti. Minden egyes bemutató során két ilyenre van lehetőség, nemcsak VIP számára. Mivel a Blue An­gels egyik fő célja a toborzás, ezért az ebben támogatást jelentő személyek is szóba jöhetnek. Ilyenek lehetnek például a helyi tanárok, akik népszerűsíthetik a két haderőnemet. A programban történő részvételre bárki jelentkezhet, például a toborzókon keresztül. Azt, hogy a jelöltek közül végül ki kapja meg a lehetőséget, komoly szűrés előzi meg.

Visszatérve a technikára, a gépeket némileg módosították: a fegyverzet egy részét - konkrétan a gépágyút - eltávolították, ennek ellenére 72 órán belül bevethetőek, akár hajófedélzetről is. A felszabaduló helyre a füstölő tartálya került beépítésre. A minél precízebb kitéríthetőség érdekében a kormányszerveket is módosították. A Blue Angels a „klasszikus” Hornetek egyik legutolsó „éles” üzemeltetője, ám nemsokára náluk is lecserélik az újabb változatra. Kilenc E-vel és két F altípussal rendelkeznek majd, ezek módosítására közel kilencvenmillió dollárt szánnak. Ez az összeg elsőre soknak tűnhet, ám nem szabad elfelejteni, hogy a kormányszervek vezérlése számítógépen alapul, a szoftverekbe történő „belenyúlás” pedig nemcsak drága, hanem egyben időigényes is. Utóbbit jól jellemzi, hogy bár a gyártó Boeing 2018. augusztusában nyerte el a megrendelést, az új gépek viszont csak a 2021-es szezonban mutatkoznak majd be.

Fat Albert harmincezer repült óra teljesítését követően 2019 májusában vonult nyugdíjba. Sorsa szerencsére nem a szétszerelés volt, földi oktató példány lett belőle. Utódja érdekes módon egy olyan modernebb C-130J, amely korábban a brit Royal Air Force állományában repült és az USA használtan vásárolta meg körülbelül harmad áron, 29,7 millió dollárért. A költségek a brit Marshall Aerospace cégnél végzett felújítást is tartalmazzák, de a hagyományos „angyalos” festést is náluk kapja meg. Az új gép idén tavasszal kerül leszállításra és várhatóan a Super Hornetekkel együtt 2021-ben mutatkozhat be, addig pedig egy kölcsön C-130T repül majd.

Forrás: http://www.aranysas.hu/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.