2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 410 Ft   : 391 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Újraindul a HJT-36 Sitara légi tesztelése

Újraindul a HJT-36 Sitara légi tesztelése
JETfly  |  2019. 05. 06., 10:53
Újraindul a HJT-36 Sitara légi tesztelése

A Hindustan Aeronautics Limited (HAL) három év után folytatja a HJT-36 Sitara berepülési tesztjeit, amelyeket a felmerülő technikai problémák miatt szakítottak meg.

2019. április 18-án a HAL bejelentette, hogy a sugárhajtású kiképző repülőgép első tesztrepülése „hibátlan” volt. A vállalat gyári repülőterén, Bangalore-ban végrehajtott felszállás fontos lépés az IJT (Intermediate Jet Trainer) tréning program történetében.

A repülőgépnél korábban problémák mutatkoztak átesés és azt követő dugóhúzóba pördülés közben, de az amerikai Bihrle Applied Research cég szakemberei segítségével sikerült megoldaniuk a problémát. A repülőgép vízszintes vezérsíkját hátrébb helyezték, így sikerült az irányíthatóságon és a manőverezőképességen javítani. Az Indiai Légierő elvárásai szerint még legalább 200 tesztrepülést kell teljesítenie a Sitara-nak, mielőtt elkezdődne a megrendelt 73 darab repülőgép szériagyártása.

A HJT-36 Sitara-t a kiöregedett HJT-16 Kiran Mk.1 és Mk.2 kiképzőgépek leváltására tervezték – a Kiran-ok egyébként szintén a HAL által kifejlesztett repülőgépek. Az Indiai Légierő a pilóták kiképzése során ezeket a típusokat arra használta, hogy „átvezesse” a növendékeket a légcsavaros alapgépről a Hawk Mk.12-esre. A HJT-16-osok legkésőbb 2020-ra kikerülnek a hadrendből – az elöregedett Bristol Siddeley Orpheus hajtóművekkel már annyi a gond, hogy csoda, hogy eddig repülőképesek maradtak.

A HJT-36 története 1999-ben kezdődött, ekkor határozott úgy az indiai politikai vezetés, hogy 1,8 milliárd rúpiából kifejleszt egy új kiképzőgépet. A Sitara első felszállására 2003-ban került sor. Az első példány még a Snecma Larzac 14,12 kN tolóerejű hajtóművét kapta, ám az Indiai Légierő nem volt elégedett vele és 2008-ban az orosz Szaturn cég AL-55I jelzésű 16,9 kN tolóerejű hajtóművére cserélték.

2012-ben a HAL megállapodást írt alá 253,9 millió rúpia (3,6 millió dollár) értékben a BAE Systems céggel, hogy tanácsadási szolgáltatásokat nyújtson a technikai problémák megoldása érdekében, de a szerződés hamarabb lejárt, minthogy eredményt értek volna el.

Ennek eredményeképpen 2016-ban az Indiai Légierő arra kényszerült, hogy felfüggessze a Sitara projekt pénzügyi támogatását és átdolgozza a kiképzési rendszerét. A módosított terveknek megfelelően a pilótajelöltek a BAE Systems által gyártott Pilatus és Hawk Mk.132 típusokon, illetve alapképzésen a PC-7 Mk.2 típuson repültek.

V. K. Bhatia, az Indiai Légierő nyugalmazott légimarsallja szerint a HJT-36 program indokolatlan, mivel az egész világon elterjedt kétlépcsős kiképzési rendszer biztosítja a pilótaképzés elvárt színvonalát, sehol nincs szükség egy közbenső géptípusra az alap légcsavaros kiképző és a sugárhajtóműves harcászati kiképző repülőgép között.

Forrás: https://vpk.name

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.
2024. 12. 11., 23:31
A MEDEVAC (Medical Evacuation) egy egészségügyi kiürítési/evakuálási eljárás, amely során a sérült vagy beteg személyeket sürgősségi orvosi ellátásra szállítanak - gyakran helikopterrel.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.