2024. 12. 22.
Zénó
: 414 Ft   : 399 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Vezércsel - A játszma végén Sakkmatt?

Vezércsel - A játszma végén Sakkmatt?
Aranysas - Kővári László  |  2021. 09. 28., 13:57
Vezércsel - A játszma végén Sakkmatt?

A júliusban megrendezett MAKSz 2021 kiállításon, Zsukovszkijban a szokásosnál kevesebb újdonságot mutattak be, de az egyetlen jelentősnek számító meglepetés mégis „nagyot szólt”. Noha még csak mérethű makett az új ötödik generációs Szu-75 „Sakkmatt” egyhajtóműves vadászbombázó, és a megvalósulása körül is egyelőre több a kérdőjel, mint a bizonyosság, komolyan kell venni.

Az orosz harcigép-tervezés az utóbbi évtizedekben kizárólag a két hajtóműves konstrukciókat preferálta, nyilván a megrendelő, azaz a légierő igénye alapján. Mindeddig a MiG-23/27 és a Szu-17/22 típuscsaládok voltak az utolsó, egyetlen erőforrással felszerelt gépek, amelyek a repülésbiztonsági statisztikákban rosszul szerepeltek, főként a hajtómű miatt. Hasonló szempontok váltak uralkodóvá az amerikai haditengerészeti légierőnél is a hetvenes évektől, a repülőgép-hordozók fedélzetén kevés kivételtől eltekintve két erőforrással tervezett gépek üzemeltek.

A közben eltelt évtizedek alatt azonban a hajtómű-technológia hatalmas fejlődésen ment keresztül, nagyságrenddel javult a működési megbízhatóság és a harci sérülésekkel szembeni tolerancia, így aztán az F-35 tervezésénél már egyetlen hajtóművel számoltak, ami nem csak a gép egyszerűsödését, hanem a költségek csökkentését is eredményezte. Bár az adott típus esetében ez sok egyéb tényezőn is múlt, ám vitathatatlan tény, hogy az egyetlen hajtóművel rendelkező gép beszerzése és üzemeltetése olcsóbb.

Mivel a hajtómű-technológia terén az oroszok is sokat fejlődtek, megérett az idő, hogy visszatérjenek a régi koncepcióhoz, legalábbis a szóban forgó elképzelés esetében. Hogy az orosz légierőnek erről mi a véleménye, az egyelőre nem ismert, hiszen nem az ő igényeik alapján történik a gép fejlesztése, amely egyelőre kizárólag az exportpiacot célozta meg.

Mivel még a Szu-57-es századszintű rendszeresítése és bevethetővé válása előtt is évek állnak a még mindig megoldatlan műszaki problémák miatt, egyelőre nem foglalkoznak további új típussal, amelynek a megvalósulása még nem is bizonyos.

Az új könnyű harci gép nem a semmiből került elő hirtelen. Már évekkel ezelőtt jöttek hírek arról, hogy a MiG tervezőirodájában dolgoznak egy ilyen programon, ezért sokan azt hitték, hogy a régi, patinás „cég” neve alatt készül majd el. Az orosz repülőgépipar sorozatos átszervezéseinek során azonban a MiG lassan elsorvad, a nagyobb érdekérvényesítő képességgel rendelkező Szuhoj viszont mindent bekebelez. Noha hiteles belső információk nincsenek, megalapozottnak tűnik az a vélekedés, miszerint felső utasításra a MiG átadta az eddig összegyűlt tervezési dokumentációt és fejlesztési eredményt az erősebb konkurense számára. Régen a gyárak és a tervezőirodák szoros együttműködésben üzemeltek, mára ez is a múlté, egymástól független módon dolgoznak a Rosztyeh fennhatósága alatt.

A Szuhoj konstruktőrei a munka átvételét követően természetesen a rendelkezésükre álló fedélzeti rendszerek és berendezések integrációja mellett döntöttek, hiszen ez több szempontból is kedvező. Ha a Szu-35 és a Szu-57 számára kifejlesztett technológiákat alkalmazzák, az gyorsabb és olcsóbb, egyben a remélt (?) későbbi hazai rendszeresítés esetén egyszerűsíti a logisztikai hátteret.

Az új típus mérethű makettjének bemutatását professzionális felvezető reklámkampány előzte meg. A számítógépes grafikával készült videofelvétel még csak sejtette a gép leendő kialakítását, az ázsiai és egyéb földrészről származó pilótacsapat szerepeltetése pedig az exportorientációra utalt.

A leponyvázott gépet hatalmas médiaérdeklődés mellett vontatták július 20-án a külön erre a célra épített könnyűszerkezetes hangárba, ahol aztán megtörtént a „leleplezése”.

Az ötödik generációs „stílusjegyek” megfigyelhetők az új típuson, a kialakításánál célként tűzték ki a radarral történő felderíthetőség csökkentését. Oldalról ez a gép is hasonlóan csúnya, mint az F-35-ös, de hát tudjuk, hogy az esztétika nem szempont a harcászati megfelelőség és célszerűség tényezői mellett. Ennél a gépnél is szemből a legfontosabb a radarhullám reflexió redukálása, erre utal például az is, hogy a szárnyak kilépőélein hagyományos sztatikus kisütőket alkalmaznak, amelyek a hátsó légtérből jelentős visszaverődést keltenek.

A gép kialakításában meglepő a vízszintes vezérsíkok hiánya. Ezeket a szárnyak kilépő élein lévő négy „elevon”, azaz a bólintást és bedöntést egyaránt vezérlő felületek helyettesítik. Hatásukat hivatott növelni a hajtómű fúvócsöve mellett két oldalt lévő kis felületű mozgatható rész, ezen felül függőleges síkban a hajtómű fúvócsöve is kitéríthető lesz. Pontosabban attól függően, hogy melyik hajtóművet alkalmazzák. A magassági kormányzásban részben szerepet kaphatnak a „függőleges” vezérsíkok is, hiszen azok erősen döntött kivitelűek.

A tervekben erőforrásként a „30-as gyártmány” szerepel, amelyet eredetileg a Szu-57 számára fejlesztettek, de még nem áll készen a szériagyártásra. Ennél a szabályozható keresztmetszetű gáz-sebességfokozó munkahengereinek aszimmetrikus működtetésével, „torzítással” térítik el a tolóerő vektorát. Azonban a friss hírekben az olvasható, hogy ez a hajtómű még mindig nem lesz kész a prototípus berepülésének megkezdésére, ezért a már szériában gyártott, de kisebb tolóerejű AL41F, vagy más néven „117-es gyártmány” lesz beépítve, amelynél az egész fúvócső egy forgáspont körül mozdul el.

A vektorálás eddig csak másodlagos kormányzási funkcióként szolgált, de lehetséges, hogy a Szu-75 tervezése során sikerült előrelépni a vezérlés területén, és már folyamatosan működhet, talán erre is utalhat a vízszintes vezérsíkok hiánya. A hetvenes évek tervei kizárólag vektorálással kormányzott repülőgépek létrehozásáról szóltak, de ezek azóta sem születtek meg, mivel az elektronikus vezérlés szoftverének megoldása túl komplex, amely a gép stabilizálására akkor még nem is volt képes.

A szívócsatorna szokatlanul hosszú, aminek valószínű oka, hogy másként nem tudták kialakítani az oldalsó fegyverteret. Itt egy-egy R-73-as, közeli légiharc-rakéta helyezhető el, az alsó, súlypontban lévő térben pedig három R-77M vagy két csapásmérő eszköz: irányított bomba vagy rakéta. A nagy távolságban lévő légi célok megsemmisítésére szolgáló aktív lokátoros önirányítású R-77M újdonsága, hogy szakítottak az eddig csak ennél a típusnál alkalmazott „krumplivágó” kormányokkal, és visszatértek a hagyományos felületekhez.

További fegyverzetet külső felfüggesztéssel, a szárnyak alatti négy csomóponton hordozhat a gép, természetesen az alacsony észlelhetőség kárára, ahogyan az más típusoknál is megoldott. Beépített fegyverzetről egyelőre nem szólnak a hírek, de nagy valószínűséggel a törzs alsó részén felszerelhető gépágyúra utal az a tény, hogy a gép orrfutója a hossztengelytől balra lett elhelyezve, így mellette elfér a 30 mm-es űrméretű GS-301-es, amely azonban még hiányzott a bemutatott gépről.

A szívócsatorna felső falánál már ennél a típusnál is hiányzik a határréteg-leválasztó, amely még megvan az F-22 Raptor és a Szu-57 esetében is. Ez egyben limitálja a maximális sebességet, amit a Szu-75-nél 1,8 Mach-ra becsülnek. Ez teljesen elegendő a feladatkörhöz, pláne annak fényében, hogy a gép alkalmas lesz a „szupercirkálásra”, vagyis az utánégető alkalmazása nélkül tartósan repülhet 1,4 Mach vagy még nagyobb sebességgel. A „30-as” hajtómű tolóereje minden bizonnyal megfelelő lesz ehhez, mivel az forszázs nélkül jóval 10 tonna felett tol. A maximális teljesítményt 18 tonnára tervezik, és a tervek szerint ugyanennyi lesz normál esetben a felszállótömege csak légiharc-fegyverzettel. Amennyiben csapásmérés a feladat, akkor a Szu-75 maximálisan 7,4 tonna függesztményt hordozhat. A belső üzemanyag-készlet 2800 km-es hatótávolságot biztosít, ez legalább 7 tonna kerozint feltételez, vagyis az F-35-öséhez hasonló „kövér” oldalnézet jobb belső helykihasználás lehetőségével jár.

A kabintető és a pilótafülke kialakítása nagyon hasonló a Szu-57-eséhez, hagyományosan középen elhelyezett botkormánnyal. Nagy szerepet szánnak az előszeretettel emlegetett „mesterséges intelligenciának”, azaz számos dolgot szoftveresen oldanak meg, mégpedig nem csak a harci alkalmazásban, hanem az üzemeltetés során is. A „Matrjoska” nevű szoftver hasonlít majd az F-35-ös ODIN rendszeréhez, vagyis a gép képes lesz „közölni”, hogy milyen kiszolgálási tevékenységre, rendszerellenőrzésre, feltöltésre, alkatrészcserére van szüksége. A rendszerintegráció és az automatizáció foka minden bizonnyal magasabb lesz a jelenleg megszokottnál, erre utal az is, hogy a távlati tervek között szerepel a pilóta nélküli bevethetőség megteremtése, és még ezt is tovább gondolták, elképzelhető, hogy kifejlesztik a hajófedélzeti, tengerészeti változatot is.

A gép orrába a Szu-57-es N036-os radarjának csökkentett antennamérettel rendelkező változata kerül majd, arányosan kisebb teljesítménnyel és hatótávval.

A MAKSz-on tartott sajtótájékoztatón jelen volt a gép főtervezője Mihail Sztrelec, aki szerint a bemutatott gép egyes részegységei valóságosak, nem makettek. Az első repülést 2023-ra datálják, és noha optimistán hangzik, 2027-től már a szériagyártásra kerülhet sor az orosz távol-keleti régióban lévő Komszomolszk Jurij Gagarin repülőgépgyárban, ahol a jelenlegi példány is készült.

Hogy ez mennyire reális, azt majd az idő dönti el, csakúgy, mint a gép költségeit, amelyek számszerű adatai ugyancsak túlzott optimizmusra utalnak. Tény, hogy egy sor már kifejlesztett, meglévő technológiát alkalmaznak, de a darabonkénti 25-30 millió dolláros beszerzési ár és az F-35-höz képest egyhetednyi üzemeltetési költség kissé hihetetlenül hangzik. Érdekes módon az exportesélyeket viszont visszafogottan becsülték meg, a főtervező szerint a következő 15 évben 300 darab Szu-75 eladásával számolnak, ami nehezen hozza majd vissza a befektetést, hiszen nem szabad elfelejteni, hogy egyelőre orosz állami pénz nincs a projektben, a finanszírozást a programban résztvevő cégek végzik.

Forrás: Aranysas

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.