A kanadai kormány mintegy 30 millió dollárt költ a Snowbirds műrepülő kötelék gépeinek modernizációjára, miután elvetették a jóval költségesebb opciót jelentő új típus beszerzését. Ennek költsége mintegy 1,5 milliárd dollárra rúgott volna, amit a jelenlegi, COVID okozta nehéz gazdasági körülmények miatt nehezen tartottak indokolhatónak.
A jelenlegi CT-114 Tutor repülőgépek 1963 óta szolgálják a Kanadai Királyi Légierőt, a Snowbirds köteléket pedig 1971 óta. A felújítást követően legalább 2030-ig tervezik szolgálatban tartani a típust, igazi túlélőről van szó, hiszen eredetileg már 2010-ben szerették volna nyugdíjazni.
A modernizációs csomag keretei között számos új kommunikációs és navigációs berendezést építenek be, illetve elektronikus kijelzőket kapnak a gépek. A tervek szerint az első négy példány 2022 októberében állhat hadrendbe, míg a teljes flotta modernizálását 2024 végéig fejezik be. A jelenlegi programtól függetlenül tervben van a gép vészelhagyó rendszerének a korszerűsítése is, mely főként a kabintetőt és az ejtőernyőt érintené.
Magasabb szinteken a Moose Jaw bázisán települő bemutatókötelék megítélése meglehetősen vegyes. Egyrészről látják, hogy a fegyveres erők egyik fő reklámját jelenti a csapat, másrészt viszont a harci képességekhez nem járulnak hozzá, fenntartásuk pedig költséges. Amíg a kötelék hosszútávú sorsáról nem hoznak döntést, addig valószínűleg nem is kerülhet sor típusváltásra, amire a legesélyesebb típus egyébként az olasz Leonardo M-345 kiképzőgép, amelyet Kanadában már Tutor II típusjelzéssel illetnek.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
2024 november első felében immár nyolcadik alkalommal tartották meg a CRUZEX-et. A legnagyobb latin-amerikai légierő gyakorlaton ezúttal 16 országból 3000 katona és 100 repülő eszköz vett részt.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.