Az Orosz Légierőben a közelmúltban bekövetkezett változások szükségessé tették egy új, a modern kor kihívásainak jobban megfelelő alap kiképzőgép rendszerbe állítását.
Az alap sugárhajtású kiképzésre már 2010 óta rendelkezésre áll a Jak-130-as, a légierő pilótái ezen a típuson kezdik meg a kiképzésüket a végleges harci típusra kerülésük előtt. A Jak-130-as kiválóan teljesített nem csak az Orosz Légierőnél, de külföldön is.
Az Orosz Légierő parancsnokságán azonban döntés született arról, hogy a kezdeti kiképzésnél és a pilóták kiválogatásánál célszerűbb egy egyszerűbb, könnyebben elsajátítható típus alkalmazása. Ez megszokott békeidős gyakorlat, mikor is a leendő pilóták (és nem csak a katonai, de a civil is) az első lépéseket az égbolt meghódításához egy könnyen kezelhető, jóindulatú iskolagépen teszik meg.
Az Orosz Védelmi Minisztérium által 2014 tavaszán kiírt pályázat nyertese a Jak-152-es lett: a nyílt pályázat egy olyan repülőgép megépítésére hívta be a jelentkezőket, amellyel a kezdő pilóták kiképzése a cél. Ennek a pályázatnak volt a neve a „Légierő Madárkája”. A Jak-152-est az „Irkut” vállalattal együttműködő Jakovlev tervezőiroda fejlesztette, a nyertes projekt a kiképző gépen kívül magában foglalja a szimulátort, a kiképzéshez használt segédanyagokat, tantermi felszereléseket és az objektív kontroll anyagokat is.
A tervek szerint a leendő pilóták a Jak-152-esen fogják elsajátítani a repülés alapjain kívül a műrepülést, a navigációs gyakorlatokat és a kötelékrepülés alapjait is. A „Madárka” alkalmas a műszerrepülés oktatására, akár függöny alatt, akár tényleges bonyolult időjárási viszonyok között útvonalon, műszeres leszállásnál, valamint a bonyolult helyzetek és különleges esetek gyakorlása során is. A szimulátor nagymértékben növeli a kiképzés hatékonyságát.
Rengeteg előnyös tulajdonsága van a Jak-152-esnek: nem igényli a hangárban tárolást, rövid és akár a füves fel-leszállópálya is elég neki, minden időjárási viszonyok között, bármely napszakban repülhető, a dízelmotor pedig olcsón üzemeltethető bárhol és megelégszik a nagy gépeknél használt kerozinnal. A fedélzeti műszerek kiváló lehetőséget nyújtanak a legmodernebb avionikai berendezések kezelésének elsajátítására.
A Jak-152-es megfelel a legszigorúbb repülésbiztonsági elvárásoknak. Kiválóan alkalmas a dugóhúzó, illetve a repülés bonyolult helyzeteiből történő kivétel gyakorlására. A repülőgép vészelhagyását a „Zvezda” által gyártott KSZAP-152-es berendezés könnyíti meg. A személyzet biztonságos gépelhagyása garantált 10 méternél nagyobb magasságokon, 70 és 400 km/h közötti sebességeken.
Az üzemeltetést nagyban könnyíti az ún. blokk-rendszer, illetve az állapot szerinti karbantartás. Ezeknek köszönhető, hogy az alapkiképzés összköltsége jelentősen lecsökkenthető. A két kiképző repülőgép – a dugattyús Jak-152 és a sugárhajtású Jak-130 – együttes alkalmazása jelentősen leegyszerűsíti a kiképzést: a dugattyús alap kiképzőgép kialakítása, műszerezettsége nagyban megegyezik a sugárhajtású „nagytestvérével”, így a kiképzendő pilóták lényegesen hamarabb és jóval nagyobb hatásfokkal képezhetők át a végleges harci típus előtt.
Az Irkutszki Repülőgépgyárban négy darab Jak-152-es gyártása van folyamatban kísérleti célokra: két géppel az éles gyakorló repüléseket végzik, egy a földi statikai vizsgálatokra kell, a negyedik pedig az üzemeltetési kísérletek célját szolgálja. Az állami berepülések után megkezdődhet a gépek sorozatgyártása.
Technikai adatok
A Jak-152-es egymotoros, alsó szárnyas klasszikus aerodinamikai elrendezésű, behúzható futóműves repülőgép. Vízszintes repülésben a maximális sebessége 500 km/h, csúcsmagassága 4 000 m, nekifutási úthossza 300 méter, max. repülési távolsága 1 500 km. Élettartama 10 000 repült óra, 30 év ill. 30 000 leszállás – amelyiket hamarabb eléri. A repülőgépvezetők egymás mögött ülnek a nem hermetizált, ám fűtött kabinban. A maximális túlterhelés +9 és -7 g.
Az Orosz Köztársaság 150 darab repülőgép vásárlását tervezi, a gépeket 2020-ig kell leszállítani a gyárnak. Szakértők szerint a tényleges igény 250-300 darabra nőhet, illetve ehhez jön még a DOSZAAF 100 darabos igénye is. A külföldi megrendelések is növelik ezt a számot – már most élénk érdeklődés tapasztalható a FÁK-országok illetve Fehéroroszország részéről. A Jak-152 polgári célokra történő felhasználása is tervbe van véve.
Forrás: uacrussia.livejournal.com
Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.