2024. 12. 19. csütörtök
Viola
: 415 Ft   : 398 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Jak-152-es lesz az orosz pilóták alap kiképzőgépe

JETfly  |  2016. 01. 15., 14:23

Az Orosz Légierőben a közelmúltban bekövetkezett változások szükségessé tették egy új, a modern kor kihívásainak jobban megfelelő alap kiképzőgép rendszerbe állítását.

Az alap sugárhajtású kiképzésre már 2010 óta rendelkezésre áll a Jak-130-as, a légierő pilótái ezen a típuson kezdik meg a kiképzésüket a végleges harci típusra kerülésük előtt. A Jak-130-as kiválóan teljesített nem csak az Orosz Légierőnél, de külföldön is.

Az Orosz Légierő parancsnokságán azonban döntés született arról, hogy a kezdeti kiképzésnél és a pilóták kiválogatásánál célszerűbb egy egyszerűbb, könnyebben elsajátítható típus alkalmazása. Ez megszokott békeidős gyakorlat, mikor is a leendő pilóták (és nem csak a katonai, de a civil is) az első lépéseket az égbolt meghódításához egy könnyen kezelhető, jóindulatú iskolagépen teszik meg.

Az Orosz Védelmi Minisztérium által 2014 tavaszán kiírt pályázat nyertese a Jak-152-es lett: a nyílt pályázat egy olyan repülőgép megépítésére hívta be a jelentkezőket, amellyel a kezdő pilóták kiképzése a cél. Ennek a pályázatnak volt a neve a „Légierő Madárkája”. A Jak-152-est az „Irkut” vállalattal együttműködő Jakovlev tervezőiroda fejlesztette, a nyertes projekt a kiképző gépen kívül magában foglalja a szimulátort, a kiképzéshez használt segédanyagokat, tantermi felszereléseket és az objektív kontroll anyagokat is.

A tervek szerint a leendő pilóták a Jak-152-esen fogják elsajátítani a repülés alapjain kívül a műrepülést, a navigációs gyakorlatokat és a kötelékrepülés alapjait is. A „Madárka” alkalmas a műszerrepülés oktatására, akár függöny alatt, akár tényleges bonyolult időjárási viszonyok között útvonalon, műszeres leszállásnál, valamint a bonyolult helyzetek és különleges esetek gyakorlása során is. A szimulátor nagymértékben növeli a kiképzés hatékonyságát.

Rengeteg előnyös tulajdonsága van a Jak-152-esnek: nem igényli a hangárban tárolást, rövid és akár a füves fel-leszállópálya is elég neki, minden időjárási viszonyok között, bármely napszakban repülhető, a dízelmotor pedig olcsón üzemeltethető bárhol és megelégszik a nagy gépeknél használt kerozinnal. A fedélzeti műszerek kiváló lehetőséget nyújtanak a legmodernebb avionikai berendezések kezelésének elsajátítására.

Jak-152



A Jak-152-es megfelel a legszigorúbb repülésbiztonsági elvárásoknak. Kiválóan alkalmas a dugóhúzó, illetve a repülés bonyolult helyzeteiből történő kivétel gyakorlására. A repülőgép vészelhagyását a „Zvezda” által gyártott KSZAP-152-es berendezés könnyíti meg. A személyzet biztonságos gépelhagyása garantált 10 méternél nagyobb magasságokon, 70 és 400 km/h közötti sebességeken.

Az üzemeltetést nagyban könnyíti az ún. blokk-rendszer, illetve az állapot szerinti karbantartás. Ezeknek köszönhető, hogy az alapkiképzés összköltsége jelentősen lecsökkenthető. A két kiképző repülőgép – a dugattyús Jak-152 és a sugárhajtású Jak-130 – együttes alkalmazása jelentősen leegyszerűsíti a kiképzést: a dugattyús alap kiképzőgép kialakítása, műszerezettsége nagyban megegyezik a sugárhajtású „nagytestvérével”, így a kiképzendő pilóták lényegesen hamarabb és jóval nagyobb hatásfokkal képezhetők át a végleges harci típus előtt.

Az Irkutszki Repülőgépgyárban négy darab Jak-152-es gyártása van folyamatban kísérleti célokra: két géppel az éles gyakorló repüléseket végzik, egy a földi statikai vizsgálatokra kell, a negyedik pedig az üzemeltetési kísérletek célját szolgálja. Az állami berepülések után megkezdődhet a gépek sorozatgyártása.

Technikai adatok

A Jak-152-es egymotoros, alsó szárnyas klasszikus aerodinamikai elrendezésű, behúzható futóműves repülőgép. Vízszintes repülésben a maximális sebessége 500 km/h, csúcsmagassága 4 000 m, nekifutási úthossza 300 méter, max. repülési távolsága 1 500 km. Élettartama 10 000 repült óra, 30 év ill. 30 000 leszállás – amelyiket hamarabb eléri. A repülőgépvezetők egymás mögött ülnek a nem hermetizált, ám fűtött kabinban. A maximális túlterhelés +9 és -7 g.

Az Orosz Köztársaság 150 darab repülőgép vásárlását tervezi, a gépeket 2020-ig kell leszállítani a gyárnak. Szakértők szerint a tényleges igény 250-300 darabra nőhet, illetve ehhez jön még a DOSZAAF 100 darabos igénye is. A külföldi megrendelések is növelik ezt a számot – már most élénk érdeklődés tapasztalható a FÁK-országok illetve Fehéroroszország részéről. A Jak-152 polgári célokra történő felhasználása is tervbe van véve.

Forrás: uacrussia.livejournal.com

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 07., 20:15
Egy hely, ahol találkozik a legmodernebb haditechnika az örök klasszikusnak számítóval: a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar állami légiközlekedési szakán nem csak pilótákat képeznek, hiszen a merev- és forgószárnyasok üzemeltetése és karbantartása legalább annyira fontos, mint azok vezetése.
2024. 11. 29., 14:54
2024. szeptember 30 - október 11. között Görögország volt a házigazdája a NATO legnagyobb idei hadgyakorlatának. A hazai szuperszonikusokon kívül 11 légierő gépei érkeztek a mediterrán légtérbe - brit, kanadai, francia, svéd, magyar, lengyel, román, spanyol, olasz, portugál, és amerikai felségjellel -, hogy bebizonyítsák: a szövetség haderőnemeinek sikeres együttműködésével készen állnak egy lehetséges támadás elhárítására.
2024-12-14 16:00:42
Kovács Krisztián ezredest nevezték ki az MH Kiss József 86. Helikopterdandár új parancsnokává 2025. január elsejei hatállyal. Elődje, dr. Bali Tamás dandártábornok az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja katonai szolgálatát.
2024-12-11 16:45:48
A Wizz Air örömmel jelenti be, hogy a World Finance szaklap “Carbon Awards 2024” programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
2024-12-04 10:25:57
A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először magunkat kell jobban megismernünk.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 12. 19., 11:57
A két H225M helikopter megérkezése, azt jelenti, hogy a megrendelt 16-ból már 14 a Magyar Honvédségnél van – tette hozzá Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
2024. 12. 17., 12:25
A keskenytörzsű, közepes hatótávolságú utasszállítóhoz a légitársaság az amerikai Azorra lízing- és vagyonkezelő cég közvetítésével jutott hozzá.
2024. 12. 15., 22:13
Annak idején, amikor a Lockheed a P-3 Orion tervezésébe fogott, nem is volt kérdéses, hogy az óceánnal körülvett Ausztrália légierejénél is megjelenik majd a típus, de hogy valamivel több, mint fél évszázadon át, 2023 végéig repül majd a kengurus felségjellel, azt talán ők sem gondolták.
2024. 12. 13., 10:46
Az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárnál tett látogatást dr. Böröndi Gábor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke.

  Legfrissebbek most

Év végi kötelékrepülést hajtottak végre az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái tíz JAS-39 Gripen vadászgéppel. A kötelék gépei közül nyolc kiképzési repülést hajtott végre, és hozzájuk csatlakozott a készültségi géppár is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.