2025. 03. 26. szerda
Emánuel
: 399 Ft   : 369 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A kolumbiai vadászpilóta képzés jövője

A kolumbiai vadászpilóta képzés jövője
JETfly  |  2022. 03. 02., 15:48

Kolumbia légiereje is modernizálás előtt áll, ami nemcsak a búcsúzó Kfir flotta váltótípusa kapcsán lesz érdekes, hanem az új típusra kerülő vadászpilóták kiképzésében is. Európai típus esélye Dél-Amerikában?

Azzal a nem várt fordulattal, hogy a Kfir flottáját nyugdíjba küldi (legutóbb az eladóvá váló dán F-16-osok kapcsán merült fel az ország neve, mint lehetséges vásárló), Kolumbia megmutatta, mennyire komolyan gondolja a légiereje modernizálását. A Kfir-ek leváltása mellett ez a fiatalító program magában foglalja a nemzetet több mint 50 éve szolgáló T-37-es sugárhajtású repülőgépek nyugdíjba vonulását is.

A T-37-esek 1968-ban álltak hadrendbe Kolumbiában, miután megvásárolták az első tízdarabos tételt. Ezt követően még 27 darab használt T-37B-t is vásároltak. Az évek során a T-37C sugárhajtású repülőgépeket fokozatosan kivonták a rendszerből, és a mai napig csak egy tucat repülőgép maradt üzemben. A sárkányok és a hajtóművek kora, valamint a pótalkatrészek, különösen a katapultülésekbe való patronok beszerzésének egyre nehezebbé válása a típus működését veszélyeztette és egyre drágábbá tette, így elérkezett a számvetés és új kiképzőgép beszerzésének ideje.

A T-37-esekre hárult az a feladat, amit az Embraer T-27 Tucano kiképzőgépektől vártak – a fiatalabb típus képtelen volt átvenni az „öreg” T-37-esek feladatát, annyira nem haladt előre a modernizációs programja. A T-27-es új display-ei egyre késtek és az új futóművel kapcsolatos problémáktól is szenvedett. Emellett a munkálatok költsége jelentősen meghaladta a tervezettet, ami a program lelassulását eredményezte. A T-37 kénytelen volt a haladó pilótaképzésben átvenni a Tucano-k helyét, és 2020 elejéig több órát repült, mint a Tucano - annak ellenére, hogy jóval korosabbak a brazil kiképzőgépnél.

A Kolumbiai Légierő a T-27-est és a T-37-est egyaránt használja azon pilóták továbbképzésére, akik már túl vannak a Cessna T-41 és CIAC T-90 Calima-n történő alapkiképzésén. A T-27 vagy T-37 után átváltanak a Cessna A-37-re vagy az Embraer AT-29B Super Tucano-ra, mielőtt elkezdenék repülni a Kfir vadászgépet.

A Leonardo M-346FA új festése (Fotó: Alessandro Maggia/blogbeforeflight.net)

Noha kézenfekvő választásnak tűnhet az, hogy a régi kiképzőket lecserélik az Embraer Super Tucanóra, amely évek óta szolgál a Kolumbiai Légierőnél, azonban „szolgálati érdekből” ezeket a modern gépeket inkább támadó szerepkörben alkalmazzák, semmint kiképzőnek. Ezen túlmenően, mivel a T-27 a köztes fázishoz való, a légiharc fázishoz a sugárhajtású kiképzőgép előnyösebb a hatékonyság és a költségek szempontjából.

Bár a turboprop lehetővé teszi a pilóták számára, hogy megtanulják a légiharc alapjait és a legújabb generációs rendszerekkel dolgozzanak, nem rendelkezik a sugárhajtóműves gépek sebességével (sem manőverezésben, sem gyorsulásban), és nem képes függőleges légiharcot végrehajtani.

Ez az oka annak, hogy manapság a legtöbb légierő egyetlen, ám fejlett kiképzőgéppel végzi a kiképzést. Ez megadja az új pilótáknak azt a reakciókészséget, amelyre szükségük van az „igazi” vadászrepülőgép repülése során. Ez az oka annak, hogy Kolumbia néhány éve nagy teljesítményű kiképzőgépeket keres - mint például a Leonardo M-346. Tekintettel arra, hogy a kolumbiai légierőnek hamarosan le kell cserélnie a Cessna A-37 könnyű harci repülőgépeket is, az M-346 harci változata, az M-346FA nagy előnyöket kínálhat a flotta racionalizálására, valamint további képességeket is adhat hozzá.

Mivel Kolumbiának az elmúlt években konvencionális fenyegetéssel is szembe kellett néznie, az aszimmetrikus hadviselés mellett a légvédelmi képesség javítására is szüksége van. Éppen ezért a Kolumbiai Légierő célja egy olyan sugárhajtású kiképzőgép rendszerbe állítása, amely a levegő-föld mellett levegő-levegő harci képességekkel is büszkélkedhet.

Az M-346FA hét külső rögzítési ponttal rendelkezik, amelyekhez levegő-levegő és levegő-föld fegyverek széles választéka függeszthető, valamint modern rendszerekkel, érzékelőkkel és felszerelésekkel rendelkezik, mint például a Grifo radar. Ráadásul egyike azon kevés kiképző repülőgépeknek, amelyek légi utántöltési képességgel büszkélkedhetnek.

2021-ben az újabb, M-346-os kiképző repülőgépekre vonatkozó eladás bejelentésekor még nem nevezték meg a rendelő kilétét, mostanra azonban már fotókkal is bizonyítható, hogy Katar is csatlakozott a típust üzemeltetők sorához.
bővebben ...

Az M-346 egy igazán bevált repülőgép, hét országban áll már szolgálatban, köztük Katarban is, amely nemrég csatlakozott a felhasználókhoz.

Forrás: https://www.blogbeforeflight.net/

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 25., 11:36
Február 24-től elindult az Ifjúsági Pilóta Program (IPP) 2025-ös jelentkezési időszaka, amely országos lefedettséggel kínál lehetőséget a repülés iránt érdeklődő fiatalok számára. A program célja, hogy a 14–18 éves korosztály számára biztosítson egy átfogó, több lépcsős képzési rendszert, amelynek során a résztvevők vitorlázórepülő-képzésben vehetnek részt.
2025. 02. 25., 08:45
Hozott is változást meg nem is a sokáig várt-követelt Lockheed Martin F-16AM/BM Fighting Falconok megjelenése Ukrajna felett. A sajtócikkek és a politikusok nyilatkozatai a végletekig felkorbácsolták a várakozásokat - ehhez képest persze csalódást okoz az eddig nyilvános forrásokból ismerhető eredmény.
2025-03-14 15:10:30
A legmodernebb technológiákkal gazdagodott a honvéd tisztképzés – jelentette ki Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára Szolnokon, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar campusán, ahol szimulátorokat és speciálisan a légi közlekedésre fókuszáló kibővített valóságlaboratóriumot (XR-labor) adtak át.
2025-03-14 14:37:45
„A szabadság nem ajándék, hanem örökségbe kapott kincs, amit meg kell védeni. Önök az elmúlt években bizonyították, hogy készen állnak a magyar égbolt védelmére” – fogalmazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter Kecskeméten, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár március 15-ei ünnepi állománygyűlésén.
2025-03-12 15:37:17
A C-17 Globemaster III már csak óriási méretei miatt is a stratégiai légi szállítás egyik legfontosabb és legsokoldalúbb repülőgépe, mondják a Nehéz Légiszállító Ezred katonái. A légi jármű Kenyeri fölött a kivételes teherdobó képességét bizonyíthatta.
   MÁSOK ÍRTÁK
2025. 03. 21., 14:24

(Forgó)szárnyas életmentő

Beszélgetés Dajka Attila őrnaggyal, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár helikoptervezetőjével.
2025. 03. 19., 09:32
Ez a bejegyzés az előző folytatásának is tekinthető, de nem az SH-3 Sea Kingről, mint típusról, és nem is a pilótákról lesz szó, hanem azokról, akik hátul, a tehertérben dolgoztak.
2025. 03. 18., 15:11
Elindult a Magyar Honvédség „Embert a vasra!” toborzókampányának következő fázisa.
2025. 03. 17., 12:09
A TV2 katonai sport-realityjének számtalan kihívása után egy újabb kaland várt A Kiképzés győzteseire, ugyanis a döntőt nyerő Kinizsi raj tagjainak egyik jutalma egy Gripen repülés volt.

  Legfrissebbek most

2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.