A Kazah Légierő vezetése eldöntötte, hogy a közeljövőben létrehoznak egy katonai műrepülő formációt, melynek nem titkolt célja az országimázs erősítése.
A kiválasztott típus a Szu-30SzM, amelyből jelenleg 6 darabbal rendelkezik a Kazah Légierő Taldikorganban állomásozó 604. légibázisa. Oleg Demcsenko, az orosz Irkut cég vezérigazgatója (ők gyártják a Szu-30SzM-eket) már be is jelentette további 2 példány ez év végéig történő leszállítását a kazah megrendelőnek. Ez azonban még nem a végleges mennyiség, a tervek egy teljes század feltöltéséről, azaz 12 darabról szólnak.
A csapat neve Arlani, azaz Hősök (azért egy kis szerénység talán még elfért volna :) - A szerk.). A személyzet kiválasztása is megtörtént, vezetőjük Aszlan Kulbaszov őrnagy, aki egyben a század parancsnoka is. Kulbaszov őrnagy már rendelkezik bizonyos tapasztalattal, az Army-2017 kiállításon egyéni műrepülést mutatott be a közönségnek nagy sikerrel. Jelenleg, mint gyakorló századparancsnok, az ifjú hadnagyok kiképzése is az ő feladata. A 35 éves őrnagy a Tarazomhoz közeli Szarikemer faluból származik (a szovjet időkben Taraz még Dzsambul néven volt ismert és egy nehéz szállító helikopter ezred állomásozott itt, illetve a magyar pilóták egy része itt kapta meg a kiképzését az első sugárhajtású típusra 1983-ban).
Aszlan Kulbaszov őrnagy 2003-ban végzett a Krasznodári Repülő Főiskolán, majd Taldikorganban kezdte meg a szolgálatát MiG-23-as és MiG-27-es típuson. 2015-ben bekerült a kiválasztottak közé és Irkutszkban az orosz oktatóktól elsajátíthatta a Szu-30-as típust is. Elmondása szerint a Szuhoj komoly felkészültséget kíván a pilótától és nem mindenki alkalmas arra, hogy ezen a típuson repüljön. Az átképzéshez legalább 500 óra repült idővel kell rendelkezni és még így sem könnyű „átszokni” erre a modern repülőgépre. A fiatalok azért érezhetően könnyebben alkalmazkodnak a „digitális munkahelyhez” – mivel szinte minden berendezése elektronikus, előnyben van az a fiatal nemzedék, akik már ebben a miliőben nőttek fel.
Nagy a valószínűsége, hogy az „Arlani” sokban fog hasonlítani az „Orosz Vitézek”-hez, akik egyébként szintén mostanában szereltek át Szu-30SzM-re. Az azonban biztosan megkülönbözteti őket, hogy míg a „Vitézek” önálló hadrendi elemként működnek, addig az „Arlani” megmarad harci századból összeállt műrepülő csapatnak, akiknek az elsődleges feladatuk továbbra is a kazah légtér védelmezése marad.
Forrás: bmpd.livejournal.com
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Portugália a brazil Embraer A-29N Super Tucano típusával modernizálná légierejét. A szándékból mára valóság lett, a két fél aláírta a beszerzéshez kapcsolódó szerződést.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.